Lange tijd leek het probleem van waterstof dat het een kip-ei-verhaal was. Niemand kocht een waterstofauto omdat je niet kon tanken, en je niemand bouwde tankstations omdat niemand een auto kocht. Inmiddels zijn er bedrijven die het initiatief toonden en een spreekwoordelijk ei produceerden, maar keer op keer wordt het ei platgetrapt. Nu is het Shell die een streep zet door een groot waterstofproject.
Bijna vier jaar geleden kreeg Shell zo’n 40 miljoen dollar van de staat Californië om 48 waterstoftankstations te bouwen. Dat leek een mooi teken voor waterstofadepten, want als waterstof daar een beetje aanslaat, dan kan het als een olievlek door Amerika verspreiden. Dan gaan meer autofabrikanten waterstofauto’s bouwen en die komen uiteindelijk dan ook weer hier terecht. Maar helaas bleek het een doodgeboren plan.
Shell bouwde vijf waterstoftankstations, maar schrapte in september van vorig jaar de plannen om de overige stations te bouwen. Nu is bekend dat Shell de deuren sluit van de bestaande waterstofstations, zo meldt Hydrogen Insight. Shell geeft ‘leveringscomplicaties en andere externe marktfactoren’ de schuld. Zo lijkt er een grote markt voor waterstofauto’s weg te vallen, waardoor automerken misschien huiverig zijn (of blijven) om te investeren in de peut.
Er is nog een beetje hoop
Shell stopt niet helemaal met waterstof. Het bedrijf blijft investeren in waterstof voor grote industrie. Deze sector is lastig om te verduurzamen met elektriciteit, waardoor waterstof daar wel een goede optie voor is. Ook Nederland investeert om die reden: personenauto’s moeten elektrisch, maar de industrie kan prima op waterstof.
Automerken geven niet op
In Amerika gaat het niet zo lekker met waterstof, maar Toyota hoopt dat het hier beter gaat. Het merk verwacht dat Europa in 2030 ‘een van de grootste markten ter wereld’ is voor waterstofauto’s. Ook BMW ziet nog een grote rol voor waterstof in de toekomst. Daarnaast kun je waterstofbusjes bestellen bij Citroën, Fiat, Opel en Peugeot.
Bovenstaande foto is ter referentie en niet een van de tankstations van Shell
hans peperkamp heeft op 2 maart 2024 geschreven:
Via youtube.nl (tik in) Waterstof Rijnstate Elst.Eerste Ziekenhuis in Europa die gebruik maakt van Waterstof-Energie-opwekking.Een CEO die weet dat we steeds meer last krijgen van netstroomuitval,en daarom al heeft gekozen voor gebruik van Waterstof. En deze CEO zou feitelijk in de Politiek Tweede Kamer Fractie een zitting moeten hebben,inzake dat waterstof de Heilige Graal is voor het heden en de toekomst van Energie-opwekking.Vooral kopen/kopen/kopen die Elektrische auto’s: de te meer netstroom-uitval,omdat de koperen kabels te dun zijn,en 15 jaar geleden al had moeten vervangen worden met de krachtstroom-transformatoren,vooral in de middenspanning van 110 KV wisselstroom.. Volgens de Wet van Ohm U=I X R spanning= ampare x weerstand.De echte goedopgeleide Elektro-Elektronica weten wel dat we steeds meer netstroom uitval zullen krijgen.En daarnaast is het belang inzake dat we allemaal elektrisch moeten rijden.door Stalistische methode’s door vooral de Auto-Industrie en de Politiek in Brussel,het belang van waterstof-aandrijfsystemen door te weinig eigen kennis,van tafel geveegd.De belangingen zijn zo verstrikt in eigen belang,dat de technologische innovatie ontwikkelingen worden omzeep gebracht. Maar de verlossers zijn de Aziatische landen ,die vooral het belang inzien van waterstof-gebruik. Vooral Toyota/Hyunday/Honda/Yahama zijn vooral de Otto 4 slag kleppenmotor met waterstof-injectie aan het ontwikkelen.Maar in Nederland weet men het altijd beter,dan de rest van de wereld.Vooral het POSTZEGEL-LANDJE heeft natuurlijk de exakte kennis,om de wereld- te verbeteren.Laten we eerst in eigenland de vele problemen oplossen.En daar heb je vak-bekwame Politieke kennis voor nodig.Maar het is om te huilen wat de kabelkijkers worden onthouden van de exakte kennis overdracht tov de Schotelbezitters.Vandaar al die frictie’s van de inzenders,in hun tekortkomingen in de exakte weergave inzake kennis-overdracht. Ga eens een curcus Elektro-techniek volgen,en dan weet je ook wat er wel en niet kan in de totale techniek.
Norbert heeft op 2 maart 2024 geschreven:
In België is men in hetzelfde bedje ziek hier plaatst men verplicht overal electronische tellers die de maatschappij kan uitschakelen als nodig
Beau heeft op 15 februari 2024 geschreven:
Ik hoor niks over Nikola uit Amerika. Zij ontwikkelen dit voor vrachtwagens.
Geert heeft op 14 februari 2024 geschreven:
Dat elektrisch autoverhaal zal en moet slagen. Er zijn al zoveel miljoenen euro’s geïnvesteerd in de ontwikkeling van elektrische auto’s, batterijtechnologie, ontginning van batterij grondstoffen enz… En dat geld zal er op de één of andere manier terug moeten uit komen , vooraleer men met iets nieuws begint, zoals bijvoorbeeld waterstof. Ondanks dat dieselmotoren perfect kunnen werken op waterstof, maar dat is een ander verhaal.
Hans Velthuizen heeft op 16 februari 2024 geschreven:
Dat verlies wordt in de toekomst vanzelf gereduceerd.
De olieproducerende landen(en de daaraan gekoppelde bedrijven en overheden) willen in de verre toekomst graag hun olie blijven verkopen.
DAT IS HUN ALLES WAARD.
De rest dondert niet.
Ronald Meijer heeft op 15 februari 2024 geschreven:
Het probleem van H2 is dat er ca 70% van de energie verloren gaat als je het verbrand in een motor. Beetje jammer….. Bij batterij-eletrisch is het rendement ca 70% ofwel slechts 30% verlies.
Winny heeft op 14 februari 2024 geschreven:
Restproduct bij verbranding van waterstof
Stikstofoxide wat is dit en wat voor effecten geeft dit als we dit massaal gaan uitstoten?
Iemand ???
Gee heeft op 14 februari 2024 geschreven:
Na 15 seconden googelen
Bij verbranding van waterstof treedt wel een beperkte uitstoot van stikstofoxides (NOx) op. Met nabehandeling van uitlaatgassen zijn die echter wel volledig te elimineren. Bij gebruik van waterstof in een brandstofcel, ook wel fuel cell genoemd, is er alleen water als rest product.
Jan heeft op 13 februari 2024 geschreven:
In Denemarken is het laatste waterstofstation inmiddels gesloten. De waterstofauto’s zijn gewoon achtergelaten, kan je niks meer mee.
Gaat hem gewoon niet worden in Europa. Een dekkend laadpaalnetwerk is er eerder dan een dekkend waterstof netwerk.
Watersfof is goed voor zware industrie of zwaar vrachtverkeer, niet voor personenauto’s.
hans peperkamp heeft op 14 februari 2024 geschreven:
Daarnaast werd autogas Propaan-Butaan in Pernis afgewikkeld,rest product van het kraken van de zware olie en kolen etc.Daarnaast het voordeel van zeer lange reisafstanden,volle tank met autogas en volle tank met brandstof vooral op de lange reisafstanden door Eurpa was een genot,en in de meeste-vakantielanden kom je autogas tanken,allen de aasluitnippels kon verschillen.Maar nu is het rijden met LPG weer aantrekkelijk geworden.Dacia leverd ze nog wel,via div modellen.En dat is nu Europa,met verschillende voorkeuren.
hans peperkamp heeft op 14 februari 2024 geschreven:
Jan ik kan via mijn schotel De Deense omroep ontvangen.De Denen hebben de grootste TurbineProducent,dus de belangen kunnen ook van andere insteek zijn.Ik heb jaren lang LPG gereden(autogas combinatie van Propaan/Butaan),en de overheid heeft het naar de knoppen geholpen,ze verdienden te weinig aan.Een van de schoonste verbrandigs-gassen.En dat zal ook met waterstof kunnen gebeuren?De politiek is aanzet.
hans peperkamp heeft op 13 februari 2024 geschreven:
En reageer nu daarop de reaktie’s van de inzenders, en geef die exakte kennis-overdracht ook door aan collega’s/familie/kennissen en maak gehakt van die onzin,dat we allemaal E-auto’s gaan rijden/of via bedrijfs-kantine’s/ via voetbalclubs -kantine’s etc. U heeft nu de handvatten,om die stalistische methode’s gehakt te maken.Vooral het verplichte om in 2025/2030 géén brandstofauto’s toe te laten in de binnensteden.Getuigd vaak van inpotentie en te weinig exakte kennis van de verantwoordelijke in de Politiek/Provinciale Besturen/Stads-Gemeemte’s/en vooral waar die Groen-links zich wilt laten uiten,in de uitstoot van de CO2 reductie.Vandaar ook de div actie-groepen die de wereld-willen verbeteren,en vooral zich uiten in het blokkeren van snelwegen.Laten ze gaan naar die Arabische Oliestaten en meer zeer rijke Oliestaten,waar bijna iedere inwoners beschikt over zeer dure bekende auto-merken.En denk dat ze daar gelijk verdwijn en voor lange tijd in dan gratis inwoning krijgen,in een afgesloten ruimte’s.Nadeel van onze tolerante beleid,het niet democratisch recht,om de Burgers op stang te jagen,maar zelf voor eigen Rechter-Optreden.Zachte Heelmeester,veroorzaken diepen wonden.Zie mijn stiefvader als voormalig Politie-Funktionaris.Hij kost van de huidige maatschappij,Op de Arnhemse wijk de Geitenkamp kon men de koortjes nog uit de brievenbus laten hangen in de jaren 1950,en nu woont er Container-volk,wat eens een bijzonder wijk was,wat is er van overgebleven,was te zien in dat bekende Politie TV programma.Waar katholiek/prodesstand/ anders denkende/ en de PVDA denkende vredig naast elkaar leefde,en elkaar waardeerde,en hielpen waar het nodig was.
hans peperkamp heeft op 13 februari 2024 geschreven:
Ziet via: youtube.nl (tik in) I mage of a Hydrogen engine (tik in) How Does A Hydrogen Car Work|Future Technology.En neem de kennis van de ontwikkelingen van de Hydrogen en Hydrogen Car Technology.En als zeer goed opgeleide voormalig Technicus.en daarom via mijn exakte kennis:heb ik het genoegen om GEHAKT te maken van de Elektrische Aandrijvingen.En heel veel onzin in de prullebak doen verdwijnen.Want vooral het achterlaten of niet voldoende kennis bezitten over de nieuwste Technologische Innovatie Ontwikkelingen via de Auto-techniek ontwikkelingen(autojournalisten! buiten de echte vak-journalisten).En de toekomst kan zijn via inductie-leidingen onder het wegdek of op via auto-parkeerplaatsen ondergronds,de batterijen kunnen opladen.En dat zal in 2050 het nieuwe auto-rijden worden?.Waar ik mij al vele jaren aan erger! de beperkte informatie,inzake de nieuwste technologische aandrijf-technieken.En ik bezit te kennis om dat te kunnen verbeteren,als Senioor van 80 jaar.Mijn Profiel: als 15-16 jarige op een van de beste school heb gezeten,waar ik heb leren denken/logisch denken/ analytisch deneken/geleerd een technische tekening kunnen lezen,en mijn 10 vingers te gebruiken om technische problemen op te lossen.Welke School ! de ouderwetse ambachtschool en later genoemd de LTS,en vooral de basis is neergelegd voor verdere Technische scholing,door bedrijfsmatige opleidingen.Mijn Broer die ook de LTS heeft genoten,is van uitlaten-auto-motor door gegroeid naar Vliegtuig Technicus,en repareerde alles waar een vleugel aanzat en motoren. Resumerend: je kunt met zeer( laag) LTS onderwijs,toch een heel eind schoppen in de maatschappij.Maar je zult er wel heel veel voor moeten doen,oa in avondstudie en zelfreflectie en belangstelling hebben met alles wat met techniek te maken heeft.Zonder Techniek,is er geen leven.
hans peperkamp heeft op 13 februari 2024 geschreven:
(Bronvermelding) waterstofmagazine.nl een neem kennis van de waterstof-ontwikkelingen,het is géén auto-vak-blad.Alles wat je ziet in je omgeving bestaat uit waterstof:alle planeten bestaan uit waterstof,zelfs onze zon is een keten van waterstof-kernfusie’s.En zelfs Amerika nu vooral de ontwikkeling van de waterstof-vrachtwagens,in volle omgang,en dat heb al eerder vermeld,maar wegepoets door de redactie.Shell ia feitelijk een verzamelnaam van de aandeelhouders,en die bepalen de toekomst van het rendement van hun investeringen.Shell is heel veel bezig met de productie van het vergroenen van de Staal-industrie,en vooral in Duitsland het grootste staal-productie door Shell aan het vergroenen,maar ook onze Maasvlakte/Eemshaven is het plaatsen van de Grootse waterstof-productie.En vooral de productie van lithium/mangaan.zilver/kobalt staat onder druk,omdat die kostbare metalen steeds minder te Delven zijn,uit die zeer corrupte landen,waar Menschen-Rechten totaal niet gelden.Daarnaast wilt Toyota géén 20.000 werknemers moet ontslaan,in alleen de productie van Elektrische Auto’s aandrijvingen,en dat geldt voor meer auto-prductie-bedrijven.Maar daarom de ontwikkelingen in samenwerking van Yahama/Honda/Hyundai/Susuki de ontwikkeling van de Otto 4 slag kleppenmotor door waterstof-injectie.Maar ook de waterstof-fietsen worden al met honderduizenden geproduceerd in China.Maar ook in Frankrijk voor de Franse Post,zijn er waterstof-fietsen ontwikkeld,en uitgetest.Ik weet nog steeds niet wat het belang is van TopGear,in de exakte kennis-overdracht inzake waterstof-aandrijvingen!.Vliegtuigen/auto-bedrijven/Vervoersbussen/Landbouwmachine’s/Bouwmachine’s/Liften/Fietsindustrie/Vrachtwagen-bedrijven etc zijn allemaal voor de vergroening en terug-dringen van de CO 2 reductie.En hoe weet ik dat allemaal via mijn Schotel-ontvangst,inzake vooral de ontvangst van de FTA(FREE TO AIR) Satellieten-zenders,en vooral de vele Duitse publieke/deelstaat/commerciele omroepen geven via hun goed opgeleide MODERATORS de exakte waarheden en bevindingen.,door aan de Satelliet-kijkers.En via youtube.nl is er ook héél kennis te verkrijgen.Maar je moet wel de Engelse/Duitse Taal beheersen. Ontvangst van de Japanse NHK/ de Chinese/Zuid-Korea zijn via de div. Satellieten vanaf mijn woonlocatie via div LNB’s en via een 80 cm doorsnede Schotel te ontvangen.En dat al globaal 25 jaar.Via Google.nl (tik in ) Astra 1/Astra2/Astra 3 /Hotbird etc. de Footprint van deze Satellieten.En als voormalig FEEDHUNTER (Hobby matig) op jacht naar de exakte waarheden en bevindingen.Via Google.nl kunt u waarnemen de bijzondere Hobby’s.
Maarten heeft op 13 februari 2024 geschreven:
Dude. Als je je eigen verhaal terug leest, wat vind je er dan zelf van?
@maarten heeft op 14 februari 2024 geschreven:
Onleesbaar? Haha…
Nick heeft op 13 februari 2024 geschreven:
Voor werkbussen zou het wel een uitkomst zijn.
Zelf rij ik 50/60k per jaar in de werkbus.
Als EV met belading ga ik sws over de 3.5ton waardoor ik dan straks groot rijbewijs moet gaan halen.
Is de actieradius slecht waardoor ik tussendoor moet wachten tot die weer vol is wat veel tijd en dus geld kost waar ik ook aan de service werkzaamheden bezig kan zijn.
Dus hoop zelf dat het er alsnog gewoon gaat komen
Johan heeft op 13 februari 2024 geschreven:
Ik mis Hyundai in dit verhaal die al ruim 10 H2O voertuigen bouwt en weer een nieuw model heeft aangekondigd
Carel heeft op 13 februari 2024 geschreven:
Ik ben het mee eens. Terwijl waterstof qua milieu juist de schoonste branstof is. We mogen blij zijn, dat de industrie ook de personenauto’s steeds meer gaat aanbevelen met waterstof te gaan rijden.
Dave heeft op 13 februari 2024 geschreven:
Waterstof is wel schoon (als je het niet verbrand*) ten opzicht van traditionele brandstoffen bij het gebruik.
Productie is voorlopig nogal inefficiënt als je dat schoon wilt doen. In de praktijk is er nog zoveel waterstof nodig in met name de industrie dat we dat vooral waterstof produceren door stoomreforming van aardgas, en dan vooral methaan.
Het enige wat er dan nog schoon aan is, is de lokale uitstoot.
*Bij de verbranding van lucht en waterstof ontstaat stikstofoxide (NO₂).
hans peperkamp heeft op 13 februari 2024 geschreven:
Via youtube.nl (tik in) Toyotas neuer Motor win die Auto industrie Revolutionieren (tik in) Wasserstoff neues E-Bike(geeft ook weer de werking van de brandstof-cellen) (tik in) CES 2019- H2 Bike Alpha: Dieses e Bike muss nicht an die Steckdose: en wie hebben nu waterstof-op hun hoofd