
Je zou het niet denken, maar Smart begon ooit als een innovatieve fabrikant met een compleet nieuwe blik op mobiliteit. Gezien de alsmaar strengere emissie-eisen, dichtslibbende wegen in de steden en overvolle parkeerplaatsen, had Smart het uiteindelijk bij het juiste eind. Maar ja, mensen willen geen slimme auto, maar een grote zware crossover. Die worden op hun wenken bediend met de Smart #5 Brabus.
We kunnen er kort over zijn, het is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit. De auto staat haaks op hetgeen waar Smart voor staat, eh, stond. Alsof Jamie Oliver nu ineens frikandellen en friet gaat serveren op scholen. Op zich is het te verklaren waarom Smart de #5 Brabus introduceert: mensen willen nu eenmaal grotere crossovers en daar valt – in tegenstelling tot bij kleine stadsauto’s – wel geld aan te verdienen. Op grotere en duurdere auto’s zit over het algemeen een grotere marge.
Wat is het eigenlijk precies?
Want als we even de selectieve verontwaardiging aan de kant zetten, waar hebben we dan mee te maken? De Smart #5 Brabus is het sportieve topmodel van de Smart #5, wat op zijn beurt al de grootste Smart van het moment is. Om even een idee te geven, de Smart #5 is een concurrent voor de Tesla Model Y, Hyundai Ioniq 5 of de Skoda Enyaq. Dit is dan de sportieve topversie, vergelijkbaar met de Model Y Performance of Ioniq 5 N.

De Smart #5 Brabus heeft twee elektromotoren (eentje voor en eentje achter) die samen goed zijn voor 647 pk. Het accupakket is enorm: 100 kWh brutocapaciteit, waarvan netto 94 kWh bruikbaar is. Door het formaat, het type auto en met name die accu is de Smart #5 Brabus erg zwaar: bijna 2.400 kilogram. Een S580 4Matic met lange wielbasis is dus gewoon 300 kilo lichter. Desondanks sprint de crossover in 3,8 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid is begrensd op 180 km/u.
Is de Smart #5 Brabus een echte Brabus?
In tegenstelling tot sommige Brabussen, wordt de Smart #5 Brabus niet vlak over de grens in Bottrop gebouwd, maar in Wuhan. Wel is Brabus verantwoordelijk geweest voor de aankleding (sportieve bumpers en interieur) en afstemming van het onderstel. Ook de 21-inch wielen zijn afkomstig van de Duitse tuner. Het is dus geen fabrieks-Brabus, maar een elektrische crossover met een wat Brabus-DNA.
Lees ook: De Smart #5 is zwaarder en groter dan een Audi Q5
Maar dan komt nu het mooiste: de prijs. Het is waarschijnlijk de goedkoopste Brabus met 650 pk ooit. De prijs van de Smart #5 Brabus is 63.440 euro. Natuurlijk, dat is een enorme bak geld, maar relatief gezien valt het best mee. Een Ioniq 5 N kost 73.990 (maar heeft meer afwijkende hardware). De Model Y Performance moet nog op de markt komen, maar zal vermoedelijk ongeveer even duur worden als de Smart.