TopGear stapt net uit het nieuwste model van Smart, de #3 (spreek uit ‘hashtag three’ – wij hebben het niet bedacht…). In het aankomende magazine lees je ons volledige testverslag; nu hier alvast de highlights.

Testobject: Smart #3
Uitvoering: Brabus
Locatie: Mallorca
Weersomstandigheden: fris maar zonnig

Huh? Is dit een Smart?

Ja, wij zijn er ook nog niet helemaal aan gewend. Maar op zich deed het Duits-Chinese merk al een voorzetje met de #1, die inmiddels toch al even rondrijdt. Deze #3 (waar is de #2?) doet optisch sterk aan die auto denken, maar is 13 centimeter langer, 8 centimeter lager en heeft een 3,5 centimeter langere wielbasis. Ook heeft ie een aflopende daklijn, keurig volgens de mode.

Elektrisch zeker?

Uiteraard. Net als de #1 is ie er met een accu van 49 of 66 kWh en met één of twee motoren. Met de grote accu en een enkele motor moet je volgens opgave 455 kilometer kunnen halen. De vermogenscijfers: 272 pk (niet mis) en 428 pk (gekkenhuis). Die laatste uitvoering draagt het Brabus-logo en is de auto waar wij vandaag mee op pad zijn.

Dat gaat vast erg hard…

Zeg dat: van 0 naar 100 in 3,7 seconden, en dat voor deze prijs (zie verderop). Het begint nog niet echt te wennen dat dit mogelijk is. Ten opzichte van de #1 is de #3 duidelijk sportiever ingestoken: hij ligt dichter bij de grond en het onderstel is een stuk steviger afgesteld. De zit is nog wel vrij hoog, dus de carrosseriebewegingen in bochten krijg je aardig mee.

Zit die Smart #3 een beetje mooi in elkaar?

Het interieur is voor het grootste deel hetzelfde als dat van de #1 en heeft dus dezelfde fraaie vormgeving en dito materialen. Maar ook dezelfde hemeltergende digitale ervaring, met onzinnige piepjes en bliepjes en een slecht Nederlands sprekende navigatiestem (‘hier sla rechtsaf en dan sla rechtsaf weer’). Kom maar heel snel door met die over-the-air updates, Smart… Maar voor de rest is het een prettige plek om te vertoeven. Met name de beenruimte achterin is opmerkelijk.

Moet ik mijn Fortwo erop inruilen?

Hij is minder karakteristiek dan de Smart der Smarts, maar te midden van de nieuwe lichting compacte crossovers mag deze er best zijn; zeker qua prijs/prestatieverhouding. De Smart #3 Pro met 49-kWh accu en 272 pk kost in Nederland 38.395 euro. Voor de bizar snelle Brabus (nogmaals: 0 naar 100 in 3,7 seconden…) betaal je 50.895 euro.

Lees onze volledige rijtest van de Smart #3 in TopGear Magazine 223 – ons januarinummer dat nog nét voor kerst verschijnt, op 21 december.

Reacties

  • Jammer heeft op 29 november 2023 geschreven:

    De eerste Smart was tenminste origineel. Dit is het zoveelste Chinese misbaksel.

    • Peppie heeft op 11 februari 2024 geschreven:

      Je moet er maar eens mee rijden, dan weet je dat dit onzin is.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)