
Als we de reacties op Facebook mogen geloven, zijn er geen leuke dealtjes meer te vinden op Domeinen Roerende Zaken. Er zouden te veel handelaars de overheidsveiling in de gaten houden. Maar als je wat verder kijkt en (letterlijk) niet vies bent van wat werk, dan kan er best wat geinigs tussen zitten. Zoals deze Golf GTI. Op het eerste gezicht lijkt het een afgetrapt exemplaar zoals je hem op afgelegen parkeerterreinen tegenkomt, maar de smerigste Golf GTI van Domeinen kan best een leuk project zijn.
Als je door het braaksel binnenin heenkijkt, dan zie je een originele Nederlandse GTI uit augustus van 2008. Deze behoort tot de laatste lichting GTI’tjes is van deze generatie die origineel in Nederland is geleverd. Officieel hield de productie van de Golf 5 GTI op aan het einde van 2008, al is er in 2009 nog wel een aantal voorraadmodellen op kenteken gezet. Als het gaat om witte exemplaren, behoort deze tot de laatste vijftig die geleverd zijn in Nederland. We tellen achteraf geïmporteerde auto’s niet mee.
Het is wel de juiste uitvoering
Een origineel Nederlandse GTI met de juiste ruitjesbekleding, dat is wel wat je wilt. Dat het een DSG-automaat is, vinden wij jammer, maar er zullen vast mensen zijn die dit juist als een pluspunt zien. Wel spotten we een aantal spreekwoordelijke rode vlaggen. Zo heeft de auto xenonkoplampen, maar geen sproeiers in de bumper. Of de koplampen zijn ooit vervangen, of de bumper. De dealer kan aan de hand van het chassisnummer zien of de auto nieuw geleverd is met xenon en wat je dus moet aanpassen.
Daarnaast ontbreekt de voorspoiler onder de voorbumper en de achterlichten zijn niet origineel voor deze uitvoering. De achterste bumperlip hoort eigenlijk niet gespoten te zijn, want het is geen Edition 30. Ook de velgen en remmen horen niet bij deze auto. Wat wel een leuke verrassing kan zijn, is het vermogen. De koolstofvezel luchtinlaat van APR verklapt dat iemand iets aan de motor heeft gedaan. De losse speakerkabels bij de accu vinden we dan weer zorgwekkend.
Lees ook: Dit zijn de acht goedkoopste youngtimers met een tiencilinder van Nederland
Is de smerigste Golf GTI een goede aankoop?
Vrienden en familie zouden we altijd adviseren met een heel grote boog om deze auto heen te lopen. Alleen al vanwege de tellerstand van 253.000 kilometer. Maar op het moment van schrijven staat het hoogste bod op slechts 2.560 euro. Het zal nooit écht geld waard worden, maar als je een goede stoommachine en beschermende kleding, dan dit voor een klein bedrag nog wel een leuk project zijn. En dan heb je wel een origineel Nederlandse GTI van de laatste lichting.
2 reacties op “Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Koop jij de foutste Volkswagen van dit moment voor een prikkie van de overheid?

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

Deze Honda Civic die (voor weinig?) wordt verkocht door Nederlandse overheid heeft leuke verrassing onder de motorkap

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?

Groene Golf GTI in Nederland heeft een kleur die je nog nooit hebt gezien

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

We hebben goed nieuws voor liefhebbers van de Volvo XC90 met benzinemotor

Dit verwarrende verkeersbord betekent niet wat jij denkt (dus pas op voor een boete)

Veel mensen denken nog dat je in dit land overal onnodig links mag rijden, maar dat is niet zo

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Wie wil er nou nog een golf? Dan mankeer je toch wat in je bovenkamer.
Dat is precies wat ik dacht, eigenlijk dacht ik: een golf is altijd een slechte deal