Als we de reacties op Facebook mogen geloven, zijn er geen leuke dealtjes meer te vinden op Domeinen Roerende Zaken. Er zouden te veel handelaars de overheidsveiling in de gaten houden. Maar als je wat verder kijkt en (letterlijk) niet vies bent van wat werk, dan kan er best wat geinigs tussen zitten. Zoals deze Golf GTI. Op het eerste gezicht lijkt het een afgetrapt exemplaar zoals je hem op afgelegen parkeerterreinen tegenkmot, maar het kan best een leuk project zijn.

Als je door het braaksel binnenin heenkijkt, dan zie je een originele Nederlandse GTI uit augustus van 2008. Deze behoort tot de laatste lichting GTI’tjes is van deze generatie die origineel in Nederland is geleverd. Officieel hield de productie van de Golf 5 GTI op aan het einde van 2008, al is er in 2009 nog wel een aantal voorraadmodellen op kenteken gezet. Als het gaat om witte exemplaren, behoort deze tot de laatste vijftig die geleverd zijn in Nederland. We tellen achteraf geïmporteerde auto’s niet mee.

De smerige GTI is wel de juiste uitvoering

Een origineel Nederlandse GTI met de juiste ruitjesbekleding, dat is wel wat je wilt. Dat het een DSG-automaat is, vinden wij jammer, maar er zullen vast mensen zijn die dit juist als een pluspunt zien. Wel spotten we een aantal spreekwoordelijke rode vlaggen. Zo heeft de auto xenonkoplampen, maar geen sproeiers in de bumper. Of de koplampen zijn ooit vervangen, of de bumper. De dealer kan aan de hand van het chassisnummer zien of de auto nieuw geleverd is met xenon en wat je dus moet aanpassen.

Daarnaast ontbreekt de voorspoiler onder de voorbumper en de achterlichten zijn niet origineel voor deze uitvoering. De achterste bumperlip hoort eigenlijk niet gespoten te zijn, want het is geen Edition 30. Ook de velgen en remmen horen niet bij deze auto. Wat wel een leuke verrassing kan zijn, is het vermogen. De koolstofvezel luchtinlaat van APR verklapt dat iemand iets aan de motor heeft gedaan. De losse speakerkabels bij de accu vinden we dan weer zorgwekkend.

Lees ook: Dit zijn de acht goedkoopste youngtimers met een tiencilinder van Nederland

Is dit een goede aankoop?

Vrienden en familie zouden we altijd adviseren met een heel grote boog om deze auto heen te lopen. Alleen al vanwege de tellerstand van 253.000 kilometer. Maar op het moment van schrijven staat het hoogste bod op slechts 2.560 euro. Het zal nooit écht geld waard worden, maar als je een goede stoommachine en beschermende kleding, dan dit voor een klein bedrag nog wel een leuk project zijn. En dan heb je wel een origineel Nederlandse GTI van de laatste lichting.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)