Het internet riep drie jaar geleden moord en brand, want nieuwe auto’s zouden door de EU allemaal voorzien worden van een ‘verplichte snelheidsbegrenzer’ én ook nog worden uitgerust met een zwarte doos die je in de gaten zou houden. Dat bleek – toen de regeltjes definitief werden – allemaal lichtelijk overtrokken. Binnenkort verstrijkt de deadline voor autofabrikanten om te voldoen aan de nieuwe regels. Wat ga je er precies van merken?

De officiële naam van de snelheidsassistent is ISA, wat staat voor Intelligent Speed Assistant. Sinds vorig jaar moeten alle nieuw ontwikkelde auto’s hiermee uitgerust zijn, en vanaf juli moeten überhaupt alle nieuwe auto’s die de dealer verlaten het foefje bevatten. Dezelfde deadline geldt voor de Event Data Recorder, ofwel de zwarte doos. De maatregelen vallen onder de nieuwe GSR 2, wat weer staat voor de General Safety Regulation.

Wat merk je van ISA?

Voor de duidelijkheid: ISA is geen verplichte begrenzer, maar een assistent. Deze houdt de maximumsnelheid in de gaten en laat deze zien in een icoontje op het schermpje in de auto. Overschrijd je de maximumsnelheid ook maar met één kilometer per uur, dan krijg je een signaaltje. Het is aan de autofabrikant om te beslissen hoe irritant dit geluidje is, maar blijkbaar is er een heisessie geweest waar unaniem is besloten dat het vooral heel irritant moet zijn.

Je kunt ISA uitzetten, maar het moet volgens de regels altijd ingeschakeld zijn wanneer je de auto start. Steeds meer fabrikanten geven wel de mogelijkheid om de assistent met één druk op de knop uit te schakelen. En niet omdat we nou zo hard willen rijden, maar er treedt snel een soort gewenning op, waardoor je blind wordt voor alle piepjes – ook de piepjes die nog wel dringend zijn. Beter zou het zijn als er iets extra marge op ISA zou zitten, al is het maar 3 km/u.  

Daarbij werkt ISA vaak ook niet perfect: het komt zelfs nu nog voor dat ie overdag zegt dat we 130 mogen op de A2 richting Amsterdam. Of nog gekker: soms geeft het navigatiesysteem op het centrale scherm een andere maximumsnelheid aan dan je op het tellerscherm achter het stuur te zien krijgt (zie de foto boven het bericht). Of ISA pakt per ongeluk de snelheid van een bord dat geldt voor de afrit. Je kunt in sommige auto’s instellen dat de cruisecontrol ISA volgt, maar dát zouden we dus nog even niet doen.

Wat merk je van de zwarte doos?

Nou, daar kunnen we heel kort over zijn: helemaal niets. De zwarte doos doet helemaal niets totdat je een ongeluk krijgt. Dan drukt de EDR op de pauzeknop en kunnen onderzoekers de status zien van alle veiligheidssystemen, of er 112 is gebeld door de auto en of er systemen waren die het ongeluk probeerden te voorkomen (bijvoorbeeld een remassistent). Er zit dus geen camera of microfoon in het kastje die je gesprekken opneemt.

Wat betekent dit allemaal voor mijn auto?

Als jij al een auto hebt of je kijkt naar een tweedehandsje, dan verandert er niets voor je. Koop jij na juli een nieuwe auto bij de dealer, dan zal deze ISA en EDR moeten hebben. Van de snelheidsassistent ga je dus wel iets merken, want die is vaak irritant, maar van de zwarte doos helemaal niets. Echter, veel auto’s zijn nu net iets duurder door de nieuwe spulletjes aan boord.

Reacties

  • Jaap heeft op 23 april 2024 geschreven:

    Gewoon geen nieuwe auto meer kopen, dan heb je er ook geen last van (zolang als het duurt)

    Reageer
  • Joop heeft op 23 april 2024 geschreven:

    Heb het in de auto. Vaak wordt de te rijden snelheid verkeerd aangegeven. Een snelheidsbord na een rotonde wordt vaak niet gezien, zou 10 meter verder naar achter gezet moeten worden om binnen de beeldhoek van de camera te vallen. Einde zone wordt niet herkent, waardoor de aangegeven snelheid op 30 ipv 50 en 60 ipv 80 blijft staan. Daarnaast vergeten wegwerkers vaak een einde bord te plaatsen als ze aan het werk zijn, waardoor de snelheidsaanduiding denkt dat het traject van de werkzaamheden veel langer is dan het werkelijk is. Zolang deze fouten niet uit het systeem zijn is het alleen maar hinderlijk.

    Reageer
  • KJ heeft op 21 april 2024 geschreven:

    Wat een kulverhaal. Alsof het de overheid wat interesseerd of bij een ongeval de remassistent wel ingegrepen heeft. Waar het echt voor bedoelt is is uiteraard het automatisch kunnen uitdelen van bekeuringen, ok kan nu nog niet maar over een paar jaar zal dat anders zijn. En de verzekeringmaatschappijen zitten hier ook handenvrijvend op te wachten, 1 km/u te hard bij een aanrijding -of vlak daarvoor- en ze keren niet meee uit.

    • Hahaha heeft op 21 april 2024 geschreven:

      Dit artikel legt precies uit waar het voor is en dan nog komen er dit soort reacties. Ben je echt zo dom of kom je hier alleen maar trollen met die onzin KJ?

      • Eric heeft op 26 september 2024 geschreven:

        Automatisch bekeuren zal voorlopig nog wel meevallen. Wat veel eerder op de loer ligt is de laobby van verzekeraars die toegang willen tot die gegevens. 3 km te hard, isa uitgezet. Andere systemen uitgezet, allemaal mooie smoezen om niet of minder uit te hoeven keren. En de lobby van verzekeraars is bizar sterk.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Julius3000 heeft op 20 april 2024 geschreven:

    Snelheid herkenning is een waardeloos systeem op het moment. Heb het inmiddels ervaren in verschillende auto’s. In VAG auto’s van de ID familie pakt hij van afritten inderdaad de max snelheid op, terwijl je nog op de hoofdrijbaan rijdt. Het resultaat in een situatie waarin het op cruise control rijdt dat je auto opeens vanuit het niets in de ankers gaat. Gelukkig is de automatische snelheidsherkening voor cruise control uit te zetten.
    Ik zit er in ieder geval niet op te wachten dat mijn auto begint te piepen alsof er moord en brand is, terwijl hij alleen maar de snelheid van de afrit gelezen heeft.
    Doorgaans juich ik vooruitgang toe, maar dit lijkt meer op betutteling van de automobilist wat de veiligheid op de weg echt niet te goede komt. Er komt steeds meer zogenaamde veilige technologie in auto’s waardoor je je steeds veiliger waant achter het stuur en je steeds onveiliger gedrag vertoont als automobilist, want “de auto corrigeert het wel”. Ik zie steeds meer mensen handheld bellen in de auto. Hoe duurder de auto, hoe meer geneigd automobilisten te zijn om handheld te bellen. Terwijl je zou verwachten dat je in duurdere auto’s juist betere carkits hebt. Of zou het een grotere onwetendheid zijn over hoe deze technologie ook juist te kunnen gebruiken?

    Reageer
  • Frans heeft op 20 april 2024 geschreven:

    Is wel handig bij een plofkraak, worden er geen mensen meer in gevaar gebracht

    Reageer
  • James heeft op 20 april 2024 geschreven:

    Goed artikel TG! Dit zorgt er voor dat die complottypes hier niet allerlei spookverhalen bij kunnen verzinnen.

    • Samv heeft op 21 april 2024 geschreven:

      Weet je hoe vaak die “complottheorie” achtrraf toch ineens waarheid bleek. Dit is een opstapje naar meer overheids controle en mogelijk zelfs ingrijpen ( op de snelheid). Dat is geen complottheorie maar een zeer wel gedocumenteerd en beschreven fenomeen venaamd function creep.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)