‘De tijd dat de politie het fotorolletje van de flitspaal nog moest vervangen’ klinkt als een leuk gebbetje, maar er was dus een tijd dat ze dit echt moesten doen. Jazeker, de radartechniek om de snelheid van auto’s te meten, is al best oud. Ouder dan de digitale fotocamera. De bovenste zwart-witfoto’s zijn in 1979 genomen, toen de politie nog op pad ging met de Volkswagen T2 om hardrijders te pakken. De foto’s in kleur zijn genomen in België.
‘Halverwege de jaren zeventig kreeg de verkeerspolitie de beschikking over de nieuwe technische middelen waarmee radarsnelheid- en roodlichtcontroles gehouden konden worden. Destijds werden die uitgevoerd door de afdeling technische dienst’, meldt Verkeerspolitie Den Haag op Twitter. De radar was dermate groot dat het blijkbaar onhandig was om het ding op een driepoot langs de weg te zetten. Daarom liet de politie Volkswagen T2-busjes ombouwen tot radarauto’s.
In de voorkant van de T2-bus zit een extra deur. Achter de deur zit de radarapparatuur op een soort schuifmechanisme. Het busje werd langs de weg gezet om snelheidscontroles uit te voeren. Ook zo gefascineerd door dit busje? Dan kun je – zodra het weer mag – naar het PIT Veiligheidsmuseum in Almere. Daar staat nog zo’n busje van de politie. Binnenkort verschijnt de moderne variant van deze radarauto op de weg, eentje die al rijdend boetes kan uitdelen.
Snelheidscontroles vroeger, in de jaren ’70
Het handhavingsteam van Team Verkeer is tegenwoordig uitgerust met moderne apparatuur om onder andere statische controles mee te verrichten. Halverwege de jaren 70 kreeg de verkeerspolitie de beschikking over de nieuwe technische middelen waarmee radarsnelheid- en pic.twitter.com/4m2H6gbv8R
— Verkeerspolitie Den Haag (@POL_TVDH) February 4, 2021
Reacties