Het is het ultieme gevoel van vrijheid. Het moment dat je over de grens de Duitse Autobahn oprijdt en het witte bord met drie diagonale strepen tegenkomt. Dit betekent géén maximumsnelheid. Dus waar de maximumsnelheid in Nederland zeer laag is en de boetes erg hoog, kun je een over de grens wel gewoon doorrijden. Maar alles lijkt eindig, want onderzoek heeft aangetoond dat de Duitse bevolking vóór is voor een snelheidslimiet op de Autobahn.

De maximumsnelheid op de Autobahn is een zware discussie in Duitsland. Enerzijds is het onderdeel van de Duitse identiteit. De regeldruk is enorm (groter dan in Nederland), maar in ruil daarvoor heb je wel één grote vrijheid: geen maximumsnelheid op de Autobahn. Maar vanuit milieu- en veiligheidsoverwegingen zijn er toch vaak geluiden om wél een Tempolimit in te voeren. Onderzoek van Forsa toont aan dat de Duitsers een snelheidslimiet willen hebben op de Autobahn.

Steun voor snelheidslimiet voor de Autobahn neemt af, maar blijft meerderheid

In opdracht van de Duitse Targobank heeft Forsa een enquête gehouden onder Duitse automobilisten. Kort door de bocht waren de resultaten vrij duidelijk: 57 procent is vóór een maximumsnelheid, 41 procent is tegen. De rest gaf geen antwoord. Van die 57 procent is vervolgens gevraagd welke maximumsnelheid dan wél passend zou zijn. Gemiddeld was dat 133 kilometer per uur. Dat is heel erg dicht in de buurt van de maximum adviessnelheid van 130 km/u die al geldt in Duitsland.

Kortom, Duitsers willen een snelheidslimiet op de Autobahn. Dat is de conclusie, toch? Dat is correct, maar er is wel een kanttekening die opmerkelijk is. Dit is niet de eerste keer dat Forsa dit onderzoekt. De afgelopen jaren was de animo voor een Tempolimit groter. De afgelopen twee jaar was namelijk 63 procent nog voor een maximumsnelheid op de Autobahn. Ook lag de geadviseerde snelheid lager: 130 in plaats van 133.

Partijen zijn aan het onderhandelen

Op dit moment vinden de coalitieonderhandelingen plaats. Het zijn de CDU/CSU en SPD die kijken of ze een regering kunnen vormen. De SPD is vóór de snelheidslimiet op de Autobahn, maar CDU/CSU zijn tegen. Dat blijkt uit documenten van de Werkgroep Transport en Infrastructuur, Bouw en Wonen. Dat is geen grote verrassing natuurlijk, want de partijen hebben daar nooit een geheim van gemaakt.

Lees ook: Waarom je als Nederlander goed moet oppassen als je goedkoop wilt tanken in Duitsland

Aangezien de SPD aanzienlijk heeft moeten inleveren bij de verkiezingen en kleiner is dan CDU/CSU, valt nog maar te bezien of de snelheidslimiet voor de Autobahn er komt. Ondanks dat veiligheid genoemd wordt, is de Autobahn nu niet onveiliger dan de Landstraßen, waar de meeste ongelukken gebeuren. Wel is uitstoot een issue: het zou 6,7 miljoen ton aan CO2-uitstoot per jaar schelen. Kortom, het laatste woord is er zeker niet over gesproken, maar voorlopig kun je – daar waar mogelijk – het gas nog even intrappen.

22 reacties op “Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop”

  1. Ritchie zou zomaar gelijk kunnen hebben. Vaak strookt de werkelijkheid niet met de uitkomst van een onderzoek. Zeldzaam is een onderzoek die werkelijk onafhankelijk is en vaak wordt er veel betaalt om een gewenste uitkomst te krijgen.

  2. Er wordt een onderzoek in Duitsland gedaan waaruit blijkt dat 57% iets wil, maar volgens toetsenbordridder Ritchie klopt het allemaal niet. Ritchie weet namelijk van achter zijn toetsenbord veel beter wat alle Duitsers willen dan een Duitsers die er daadwerkelijk onderzoek naar doet. De onderbuik van Ritchie geeft meer feitelijke kennis dan een daadwerkelijk uitgevoerd onderzoek.

    Ritchie is alwetend. En zijn onderbuik ook. Leve de roeptoeter van de onderbuik van Ritchie!

  3. @Schizofreen?
    U noemt hier iemand klimaatontkenner. Waar leest u dat deze persoon klimaatverandering ontkent?

  4. Het grappige van klimaatontkenners als jij is dat ze zeggen dat ze kritisch zijn, maar vervolgens wel blind achter leugens van andere ontkenners aanlopen.

    Zowel dom als hypocriet dus.

  5. Zoals Jeroen al schrijft; de smelheden op de Autobahn zijn gemiddeld allang niet meer zo hoog als vroeger.
    Op veel plekken is het sowieso te druk en op plekken waar ze vroeger laagvliegend voorbij kwamen val je nu uit de toon wanneer je de 170 aantikt.
    Ik rij graag iets harder, maar wanneer ze de snelheid limiteren op 130 of 140, dan maakt het qua reistijd bar weinig meer uit.

  6. Ik ben ook een klimatontkenner, althans in de ogen van de klimaatapostelen. Gelukkig heb ik leren nadenken en loop ik niet als een dom kalf overal achter aan.

  7. Als inwoner van Duitsland zie ik nog maar zelden mensen echt heel hard rijden op de autobahn. Met mijn Porsche heb ik zelf in 5+jaren slechts 3x de topsnelheid gehaald. Het liefst zie ik op alle autobahnen dynamische maximum snelheden gerelateerd aan de mogelijkheden zoals aard en staat van de weg, weer en vooral drukte. Maar dat kan dus ook geen snelheidslimiet zijn als de omstandigheden het toelaten. Overigens heb ik ook een EV die ik laadt met stroom van eigen dak. Als milieu trouwens een issue zou zijn, dan zou ik met die auto ook gewoon zo hard kunnen rijden als ik wil, toch?

  8. Hopelijk komt die limiet er eindelijk
    Ik wordt doodziek van die idioten op onze Duitse snelwegen
    Het snelheidsverschil tussen normale en onverantwoorde idioten is veel te groot om veilig te kunnen rijden
    De meeste Duitsers willen ook een limiet

  9. Ik weet niet wie erger is of zijn, EC Dubost met zijn eeuwige leugens of Jaap en Marijke die de boel hier bedonderen. Waarom grijpt Topgear niet in bij mensen die de hele tijd desinformatie verspreiden?

  10. Jaap E, Marijke Zegers, wie ben je?

    BUSTED.

    Typisch voor die klimaatontkenners. Die nemen wel vaker een loopje met de waarheid.

  11. Met de motor over de autobahn naar Polen gereden, wat een hel. Hopelijk ga ik nooit vergeten hoe dat was zodat ik die vergissing niet nog een keer maak. Ego bahn!

  12. Het ultieme gevoel van vrijheid….
    Dochter woont in Milaan, wij rijden in onze vw California ( top 180 km/u) zeker 4x per jaar de 1000 km van onze woonplaats naar Milaan via de Duitse autobahnen.
    Op een groot deel van die route mag je niet sneller dan 100-130 km/u en in de vele baustellen varieert het tussen de 60-80 km/u. Dus die onbeperkte snelheid valt nogal tegen en dan heb ik het nog niet over drukte en files onderweg. Mijn advies snelheid ligt daarom op 125 km/u. Kun je een gemiddelde halen van 90 km/u.

  13. Beste ma, de wetenschap is niet heilig, ook daar zijn verschillende meningen. Verzamelde gegevens en onderzoeken worden geïnterpreteerd door mensen en ook die hebben meningen en overtuigingen. Zet daarom de mening van een ander niet weg als onzin, omdat wetenschappers een ander resultaat weergeven.

  14. Beste ma, de wetenschap is niet heilig, ook daar zijn verschillende meningen. Verzamelde gegevens en onderzoeken worden geïnterpreteerd door mensen en ook die hebben meningen en overtuigingen. Zet daarom de mening van een ander niet weg als onzin, omdat wetenschappers een ander resultaat weergeven.

  15. Hou toch is op met dat gezeik over het is goed voor het milieu, lekker het gas intrappen zonder een tegen aan boetes die linkse individuen maken alles kapot met hun irritante slappe geouwehoer.

  16. Kors
    Goede zaak , ze komen je soms met een enorme snelheid voorbij rijden en het verbruik ligt ook stukken hoger.
    En dan ook de vankantie vlieg reizen afschaffen. Als je weet dat het zo vervuilend is! Tweemaal meer als men dacht.!
    Enkelt Poetin, Trump en Salensky bij elkaar koffie drinken om een akkoord te tekenen.

  17. Het gaat weer mis. De uitstoot is helemaal geen issue. Het heeft een verwaarloosbaar effect op klimaatverandering. Er is niets aan de hand. Snelheidslimiet is niet nodig.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *