Op de snelweg moeten we netjes honderd rijden, brugklassers moeten niet rennen door de gang en ook sloepjes moeten zich netjes gedragen in de grachten. Maar hoe zit het eigenlijk met piloten van commerciële vliegtuigen? Is er een wettelijke maximumsnelheid ingesteld in de lucht? En als er een snelheidslimiet voor vliegtuigen is, hoe hoog ligt die dan?
Snelheidslimiet voor vliegtuigen
‘Van de grond tot 10.000 voet geldt een maximumsnelheid van 250 knopen (463 km/u). Daarna mogen we gas geven´, vertelt piloot Roderick in een bericht van TUI. Boven de 10.000 voet (zo’n 3 kilometer) geldt voor de meeste luchtruimen geen maximumsnelheid. ´De topsnelheid van de Dreamliner ligt op 966 km/u, afhankelijk van de wind. Bij het stijgen en landen gelden ook snelheidslimieten. Dat hangt weer af van het soort luchtruim, maar ook van lokale wetgeving.’
‘Op ongeveer 30 kilometer van Schiphol gaan we van 250 naar 220 knopen (407 km/u). De laatste 10 kilometer vliegen we met een snelheid van 160 knopen en vanaf 7 kilometer gaan we naar de “Final Approach Speed”. Afhankelijk van het gewicht en de wind is dat bij de Dreamliner ongeveer 145 knopen (265 km/h). Met die snelheid raken we de grond.’
Andere snelheden
Op de website van Schiphol vinden we een overzichtje van snelheden die veelvoorkomende vliegtuigen halen. Een Airbus 380 haalt een snelheid van wel 1.041 km/u terwijl een Boeing 747 ‘slechts’ 920 km/u haalt. De snelheden liggen bij de vliegtuigen zo rond de 800 en de 1.000 km/u.
Waarom niet sneller?
Vliegtuigen kunnen sneller. Al aan het einde van de jaren zestig haalde de Concorde een snelheid van mach 2, ruim 2.300 km/u. Door het tijdsverschil landde de Concorde (op de klok) tijdens een vlucht vanuit Europa eerder in Amerika dan hij opsteeg. Een ongeluk in Frankrijk, de hoge brandstofkosten en de hoge onderhoudskosten deden de Concorde de das om. Overigens werkt Boom Supersonic uit Denver aan een opvolger van de Concorde. Deze zou ergens aan het einde van dit decennium moeten verschijnen.
Als het gaat om de huidige vliegtuigen, hangt de snelheid af van het verbruik. De vliegtuigen met een turbinemotor hebben een bepaalde snelheid waarop ze het efficiëntst vliegen. Die snelheid proberen ze zo veel mogelijk aan te houden om zo zuinig mogelijk te vliegen.
Foto’s: Porsche trekt een Airbus A380 van 285 ton, toen diesels nog niet vies waren
Padvinder heeft op 28 juli 2021 geschreven:
Een 747 die trager vliegt dan een dreamliner? Vandaar dat TUI 10uur erover deed om naar Curacao te vliegen (Dreamliner) en KLM dit in 9uur deed (747). Wat een bullshit verhaal, houdt het maar gewoon bij de auto’s mannen!
FlyingFatMan heeft op 24 juli 2021 geschreven:
Overigens is een A380 ‘no way’ sneller dan een 747. Nog steeds is de 747 een van de snelste commerciële/vrachtvliegtuigen. Het eerste vliegtuig van Airbus wat een beetje mee kan met het overige verkeer is een A350. De 787-cloon van Airbus..
ik heeft op 25 juli 2021 geschreven:
haha volgens Google iig wel 😉
Bob heeft op 24 juli 2021 geschreven:
Maximum snelheid van een passagiers vliegtuig boven land is onder de snelheid van het geluid. Vanwege de klap die je zou horen. Heeft geen nut om een sneller vliegtuig te maken dus dan maar een grotere waar je meer mensen mee kan verplaatsen.