Porsche trekt een Airbus A380 van 285 ton voort

Met het voorttrekken van een Airbus A380 (van 285 ton) sleept deze Porsche Cayenne S Diesel een Guinness Book of World Records-record in de wacht

Foto('s): PorschePorsche Cayenne - Airbus A380
Porsche Cayenne - Airbus A380
Foto('s): PorschePorsche Cayenne - Airbus A380
Porsche Cayenne - Airbus A380
Porsche Cayenne - Airbus A380
Foto('s): PorschePorsche Cayenne - Airbus A380
Foto('s): PorschePorsche Cayenne - Airbus A380
Foto('s): PorschePorsche Cayenne - Airbus A380
Porsche Cayenne - Airbus A380
Porsche Cayenne - Airbus A380
Porsche Cayenne - Airbus A380
Porsche Cayenne - Airbus A380
Porsche Cayenne - Airbus A380
Porsche Cayenne - Airbus A380
Porsche Cayenne - Airbus A380
Porsche Cayenne - Airbus A380

Een auto heeft een wereldrecord gevestigd met het slepen van een bepaald voorwerp. Een leuk item voor een campingblaadje. Tenminste, als het om een caravan zou gaan. En niet om een Airbus A380. Oh, dat de auto een Porsche Cayenne is, is ook wel leuk. In één klap biedt de Cayenne plek aan 858 passagiers.

Het vorige record voor het slepen van een vliegtuig door een productieauto stond op 170 ton (door een Nissan Patrol met een V8). Dit vorige record is dus met een verschil van 115 ton verpulverd. De A380 is meer dan honderd keer zo zwaar dan de volledig onaangepaste Cayenne. Dus geen extra pk’s, geen aanpassingen aan het onderstel, niets.

Mogen wij van jullie een Airbus A380 lenen?

Het idee voor dit wereldrecord komt van Richard Payne van Porsche Groot-Brittannië. Hij vervoert daar vaak auto’s voor fotoshoots, vaak met een Cayenne. Zo kwam hij dan ook op het idee voor dit wereldrecord. Na wat berekeningen over de motor, versnellingsbak en het onderstel van de Porsche was het slechts een kwestie van Air France bellen.

Gelukkig voor hem was er een reserve-A380 die met speciaal sleepgereedschap aan de trekhaak gekoppeld werd. Hierna gingen alle 385 pk’s en alle 850 newtonmeters aan de bak. Ze sleepten de Airbus 42 meter over een baan op vliegveld Charles de Gaulle in Parijs. Het ging zo gemakkelijk dat ze het kunstje nog een keer herhaald hebben met de Cayenne Turbo S, die veel minder koppel heeft.

Hoe is het zicht naar achteren?

‘We gaan normaal gesproken al best ver om de limieten van onze auto’s op te zoeken, maar vandaag zijn we behoorlijk dicht in de buurt van DE limiet gekomen,’ aldus Payne. ‘Ik voelde dat hij hard aan het werk was, maar de Cayenne zeurde niet en bleef doorgaan. Ik zag niets dan Airbus in mijn spiegels.’

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken