
Audi werkt aan een snellere versie van de e-tron. Nee, niet die bijtellingsgunstige A3 met een stekker. Ook niet de Sportback die volgend jaar komt of de e-tron GT op basis van de Porsche Taycan. Nee, op basis van de Audi e-tron waarin we eventjes geleden mochten rijden.
Audi propt drie elektromotoren in de hetere elektro-SUV, laten we hem voor nu even Audi e-tron Performance noemen. Twee elektromotoren op de achteras en ééntje op de vooras. Een totaalvermogen wil Audi niet verklappen. Waarom? Met een 0-100-tijd van 5,7 seconden is de e-tron zeker niet langzaam, maar wel langzamer dan de Jaguar I-Pace en de Tesla Model X.
Hoe snel is de snellere Audi e-tron Performance?
Tijd voor wat giswerk. De huidige versie produceert in totaal met zijn twee elektromotoren 408 pk en 660 Nm. Ongeveer 240 pk daarvan komt van de achterste elektromotor. Als Audi letterlijk dezelfde elektromotor erbij knoopt, zou dat zorgen voor tegen de 640 pk. Al is systeemvermogen altijd wat lastig rekenen.
Audi zou het vermogen van de achteras wat terug kunnen schroeven voor een betere balans, maar zelfs dan is een 0-100-tijd van ongeveer 4 seconden zeer realistisch bij het gewicht van 2.490 kilo. Een ander voordeel van twee elektromotoren op de achteras is nauwkeuriger torque vectoring, wat weer zorgt voor dynamischer weggedrag.
Naast de snellere Audi e-tron werkt het merk volgens de geruchten ook aan een instapversie met dezelfde motorsetup, maar minder vermogen en wellicht een kleinere batterij. Deze zou al binnen twaalf maanden kunnen verschijnen. De Audi e-tron Performance wordt verwacht voor 2020.
De vraag is: zit er iemand echt te wachten op twee versies met potentieel minder bereik?
Meer van TopGear


Plannen Audi-fabriek Brussel bekend, hadden we niet meer EV’s moeten kopen?

Waarom boze Audi-medewerkers in België 200 autosleutels hebben verstopt

Zo open je een Audi e-tron wanneer batterij leeg is

De elektrische e-tron heet nu Audi Q8 e-tron, om het net even wat verwarrender te maken

Bumperschade op Audi kost 32.000 euro

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Goed reactievermogen van politieagent bij achtervolging (180+) voorkomt een hoop ellende

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Hoe je met heel weinig moeite een miskoop kunt voorkomen bij een tweedehandsauto

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Je kunt met de auto de Windows XP-achtergrond bezoeken – maar schrik niet hoe het er nu bij ligt

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld
