
Audi werkt aan een snellere versie van de e-tron. Nee, niet die bijtellingsgunstige A3 met een stekker. Ook niet de Sportback die volgend jaar komt of de e-tron GT op basis van de Porsche Taycan. Nee, op basis van de Audi e-tron waarin we eventjes geleden mochten rijden.
Audi propt drie elektromotoren in de hetere elektro-SUV, laten we hem voor nu even Audi e-tron Performance noemen. Twee elektromotoren op de achteras en ééntje op de vooras. Een totaalvermogen wil Audi niet verklappen. Waarom? Met een 0-100-tijd van 5,7 seconden is de e-tron zeker niet langzaam, maar wel langzamer dan de Jaguar I-Pace en de Tesla Model X.
Hoe snel is de snellere Audi e-tron Performance?
Tijd voor wat giswerk. De huidige versie produceert in totaal met zijn twee elektromotoren 408 pk en 660 Nm. Ongeveer 240 pk daarvan komt van de achterste elektromotor. Als Audi letterlijk dezelfde elektromotor erbij knoopt, zou dat zorgen voor tegen de 640 pk. Al is systeemvermogen altijd wat lastig rekenen.
Audi zou het vermogen van de achteras wat terug kunnen schroeven voor een betere balans, maar zelfs dan is een 0-100-tijd van ongeveer 4 seconden zeer realistisch bij het gewicht van 2.490 kilo. Een ander voordeel van twee elektromotoren op de achteras is nauwkeuriger torque vectoring, wat weer zorgt voor dynamischer weggedrag.
Naast de snellere Audi e-tron werkt het merk volgens de geruchten ook aan een instapversie met dezelfde motorsetup, maar minder vermogen en wellicht een kleinere batterij. Deze zou al binnen twaalf maanden kunnen verschijnen. De Audi e-tron Performance wordt verwacht voor 2020.
De vraag is: zit er iemand echt te wachten op twee versies met potentieel minder bereik?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom boze Audi-medewerkers in België 200 autosleutels hebben verstopt

Zo open je een Audi e-tron wanneer batterij leeg is

De elektrische e-tron heet nu Audi Q8 e-tron, om het net even wat verwarrender te maken

Bumperschade op Audi kost 32.000 euro

Audi e-tron Sportback 55 S Edition

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

Deze luxe elektrische sedans kun je in Nederland krijgen (en eentje is wel érg goedkoop)

Is de Audi S6 Avant e-tron quattro een traditioneel dikke Audi? (review)

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

De Subaru Forester e-Boxer is de duurste in zijn klasse, maar is het ook de beste? (review)

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

BMW X3 40d: dikke diesel met actieradius van 970 kilometer

BMW X3 M50 is bijna de perfecte daily, op één ding na (review)

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
