
Audi werkt aan een snellere versie van de e-tron. Nee, niet die bijtellingsgunstige A3 met een stekker. Ook niet de Sportback die volgend jaar komt of de e-tron GT op basis van de Porsche Taycan. Nee, op basis van de Audi e-tron waarin we eventjes geleden mochten rijden.
Audi propt drie elektromotoren in de hetere elektro-SUV, laten we hem voor nu even Audi e-tron Performance noemen. Twee elektromotoren op de achteras en ééntje op de vooras. Een totaalvermogen wil Audi niet verklappen. Waarom? Met een 0-100-tijd van 5,7 seconden is de e-tron zeker niet langzaam, maar wel langzamer dan de Jaguar I-Pace en de Tesla Model X.
Hoe snel is de snellere Audi e-tron Performance?
Tijd voor wat giswerk. De huidige versie produceert in totaal met zijn twee elektromotoren 408 pk en 660 Nm. Ongeveer 240 pk daarvan komt van de achterste elektromotor. Als Audi letterlijk dezelfde elektromotor erbij knoopt, zou dat zorgen voor tegen de 640 pk. Al is systeemvermogen altijd wat lastig rekenen.
Audi zou het vermogen van de achteras wat terug kunnen schroeven voor een betere balans, maar zelfs dan is een 0-100-tijd van ongeveer 4 seconden zeer realistisch bij het gewicht van 2.490 kilo. Een ander voordeel van twee elektromotoren op de achteras is nauwkeuriger torque vectoring, wat weer zorgt voor dynamischer weggedrag.
Naast de snellere Audi e-tron werkt het merk volgens de geruchten ook aan een instapversie met dezelfde motorsetup, maar minder vermogen en wellicht een kleinere batterij. Deze zou al binnen twaalf maanden kunnen verschijnen. De Audi e-tron Performance wordt verwacht voor 2020.
De vraag is: zit er iemand echt te wachten op twee versies met potentieel minder bereik?
Meer van TopGear


Plannen Audi-fabriek Brussel bekend, hadden we niet meer EV’s moeten kopen?

Waarom boze Audi-medewerkers in België 200 autosleutels hebben verstopt

Zo open je een Audi e-tron wanneer batterij leeg is

De elektrische e-tron heet nu Audi Q8 e-tron, om het net even wat verwarrender te maken

Bumperschade op Audi kost 32.000 euro

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Zo bijzonder zuinig is een Skoda Kodiaq met een dieselmotor tegenwoordig

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Is zo’n ruime Skoda Kodiaq tweedehands goedkoper dan een Tiguan en wat moet ie inmiddels kosten?

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Deze 4 auto’s van betrouwbare merken zijn verrassend onbetrouwbaar

Als je een sportieve band zoekt voor je auto, kun je deze merken beter overslaan

Waarom je omgevallen pylonnetjes naast de weg in Duitsland nooit moet oprapen

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)
