Lekker zo’n wagen met 500 pk en 700 Nm koppel, maar op vakantie met het gezin: ho maar! Wat je wel kan met zoveel koppel, is een caravan trekken. Althans, als je kijkt naar de koppel-cijfertjes. Hoe vaak zie je nou echt een Bugatti Chiron met een caravan erachter? Maar we dwalen af. Dit zijn negen van de snelste caravantrekkers.

Dodge Viper

De Viper is met z’n 712 Nm aan koppel niet de krachtigste in dit bonte lijstje, maar met een ­beukende, 8,3 liter dikke V10 zonder turbo’s heeft hij wel een motor die ongeveer zo relaxt z’n ­toeren kan draaien als die van een cruiseschip. Kan bij zijwind misschien een beetje listig zijn, aangezien z’n spoiler groter is dan je Kip.

Mercedes-AMG S 65

Koppel en niets dan koppel is de reden dat AMG doorgaat met het maken van V12-versies van haar meest machtige modellen. De uitvoeringen met biturbo V8 zijn weliswaar sneller, maar er hangt een zweem van zwarte magie om deze 1.000 Nm aan vrijwel zwijgende, maar volstrekt meedogenloze stuwkracht.

Tesla Model X

Leuk weetje voor trekfans: Tesla’s SUV is het enig geheel elektrische voertuig dat momenteel goedgekeurd is om aanhangers en dergelijke te trekken. De meeste EV-makers willen er niets van weten – gedoe met de actieradius en slijtage aan elementaire delen. Achter de Model X mag en kun je echter gewoon 2.250 kilo binden.

Bentley Mulsanne Speed

De ouwe trouwe motor van deze opper-Mulsanne – een 6,75-liter biturbo V8 – heeft ‘slechts’ 537 pk. Echter, z’n moeiteloos aan te spreken hoeveelheid koppel – een majestueuze 1.100 Nm – kleineert alle andere luxe sedans. En hij is een aanzienlijk minder vulgaire caravantrekker dan een Bentayga. Of niet soms?

Bugatti Chiron

Wellicht lastig qua trekhaak, vanwege die ­gigantische, centrale uitlaattunnel. Maar als 1.600 Nm tot je beschikking hebt, dan wordt het onmogelijke plotseling mogelijk. Overigens staat het huidige snelheidsrecord met een caravan op 228,3 km/u. Geïnteresseerde miljardairs mogen ons per omgaande bellen.

Koenigsegg Regera

Een andere praktische kandidaat om mee te gaan slepen, is deze Zweedse, versnellingsbak-­loze, hybride ultra-GT. De Regera heeft een door elektriciteit versterkte V8-aandrijflijn die goed is voor een kolossale 1.986 Nm – zomaar even vijf keer meer dan de lieveling van de ­caravanclub, de Skoda Kodiaq diesel.

Chevrolet Corvette ZR1

We schurkten zojuist dicht aan tegen consumentenadvies, dus nu even snel door. Niet alleen is de 1.017 Nm sterke super-Corvette een capabele trekauto, die grote achterspoiler is tevens een ­ideale haak om wat extra zaken met touw en spanbanden stevig vast te zetten. (GM liet weten het daar niet per se mee eens te zijn.)

Aston Martin DBS Superleggera

Groot-Brittannië heeft een rivaal voor de Ferrari 812 Superfast bedacht. Oké: de Aston is ­zwaarder, heeft minder vermogen en is lang­zamer. Maar z’n 900 Nm maakt gehakt van de Italiaan, met z’n miezerige 690 Nm. Vraag het maar na in het café: koppel is alles. Zeker als je een Cygnet wilt kunnen meeslepen.

Jaguar F-Type SVR

JLR stopt vrijwel dezelfde vierwielaandrijving die ze in de ultieme Range Rover gebruiken in deze knappe tweedeurs Jaguar. Dus is het ­logisch dat de F-type SVR ook prima aan een caravannetje weet te sleuren. Vreemd genoeg belde Jaguars persafdeling ons niet terug toen we informeerden naar het exacte trekgewicht.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)