Wat zou de snelste SUV op de Nürburgring zijn?

De meest nutteloze eigenschap om een SUV op uit te kiezen.

snelste SUV op de Nürburgring
snelste SUV op de Nürburgring
snelste SUV op de Nürburgring
snelste SUV op de Nürburgring
snelste SUV op de Nürburgring
snelste SUV op de Nürburgring
snelste SUV op de Nürburgring
snelste SUV op de Nürburgring

Een SUV uitkiezen aan de hand van zijn Nürburgring-rondetijd staat gelijk aan het kiezen van schoenen aan de hand van hoe goed je ze als hamer kunt gebruiken. Uiteindelijk lukt het wel om de spijker in het hout te rammen; maar ideaal is anders. Net als een schoen kies je een SUV uit op comfort of stijl. Je ruggengraat is je in beide gevallen dankbaar. Toch kunnen we onze nieuwsgierigheid niet bedwingen. Als alle autofabrikanten hun snelle hoge stadsveroveraars op de Groene Hel loslaten, wat zou de snelste SUV op de Nürburgring zijn?

Wat is nu de snelste SUV op de Nürburgring?

Volgens Wikipedia (en dus de waarheid) mag de Porsche Cayenne Turbo S zich nu de snelste SUV op de Nürburgring noemen met een tijd van 7 minuten en 59 seconden. Niet lang daarna brult de Range Rover Sport SVR over de startlijn (8 minuten en 14 seconden). De rest van de fabrikanten maakt zich niet druk om rondetijden.

Op wie moet ik mijn geld zetten?

Lastig. Als de bochten op de Nürburgring spontaan verdwenen, dan was de Tesla Model X de winnaar; dat is – qua acceleratie – de snelste SUV ter wereld. In de bochten legt de Model X het af tegen, tja, waarschijnlijk alles. De op één na snelst accelererende SUV is de Jeep Grand Cherokee Trackhawk met 717 pk. Een goede kanshebber, maar we vermoeden dat de meer verfijnde Mercedes-AMG GLC 63 S sneller is.

Dus: wat zou de snelste SUV op de Nürburgring zijn?

Ons geld zetten we op de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. De eerste SUV van Alfa Romeo deelt veel techniek met de snelste sedan op de Nürburgring: de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio. De Italiaanse powersedan verslaat met een tijd van 7 minuten en 32 seconden zelfs – nipt – een Ferrari 458 Italia (+0:00.92 seconde). Het zwaartepunt van de Stelvio ligt hoger en het gewicht ook, maar de SUV krijgt hier wel vierwielaandrijving voor terug. De presumptieve zege van Alfa Romeo duurt niet lang. Begin 2018 komt Lamborghini met de Urus. Met een V8, 650 pk en de kennis van Lamborghini moet een Nürburgring-record geen probleem zijn.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken