Als een populaire auto ‘niet aan te slepen’ is, zijn deze onderstaande modellen dan wel aan te slepen? Hieronder zie je een lijstje van automodellen waarvan vorig jaar in Nederland maar één nieuw exemplaar werd verkocht. Leuk voor verzamelaars, ooit: zij kunnen deze auto’s aanprijzen als ‘de enige nieuw geleverde in 2023’. Al is niet elke auto op deze lijst een verzamelobject.

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom een automerk maar één exemplaar van een auto verkocht in 2023. Zo kan het zijn dat het model nieuw is en de levering pas net op gang komt; of de productie loopt juist op zijn einde. Ook hadden de bekende leveringsproblemen vorig jaar nog een staartje. En soms slaat een auto gewoon niet aan bij het Nederlandse publiek. Check hieronder het lijstje.

Lees ook: Volkswagen is het bestverkochte automerk in Nederland van 2023

Audi R8

Audi R8 GT (2023) rijdend voorkant

In dit geval: gelukkig is er nog één bijgekomen. Met de Audi R8 GT nam het merk afscheid van de sportauto en daarmee van de V10. Misschien komt er ooit nog wel een nieuwe sportauto van Audi, maar deze zal hoogstwaarschijnlijk elektrisch zijn. De R8 is een van de vele toffe auto’s die sneuvelden in 2023.

Citroën Grand C4 SpaceTourer

Citroën Grand C4 SpaceTourer

Dit is een bijzondere. Al vanaf februari 2022 kun je de Citroën C4 SpaceTourer (voorheen C4 Picasso) niet meer bestellen. Maar blijkbaar was er nog één late levering of stond er nog een voorraadmodelletje zonder kenteken bij een dealer. En zo rijdt er nu één Grand C4 SpaceTourer rond in Nederland met 2023 op het kentekenbewijs. Leuk voor de Citroën-verzamelaar, ooit.

Ferrari Purosangue

Ferrari Purosangue

De Ferrari Purosangue is heus geen verkoopflop. De levering van de SUV is pas vorig jaar begonnen, de fabriek pompt er geen 100 per dag uit en het zal sowieso nooit een model van de grote aantallen worden. Je moet zelfs geluk hebben om er eentje te mógen kopen. Met een prijs van minimaal een half miljoen euro zal er de komende jaren waarschijnlijk niet meer dan een handjevol exemplaren bij komen.

Rolls-Royce Spectre

TopGear Magazine 223 inhoud: Dacia Spring vs Rolls-Royce Spectre

Ook hier geldt: de leveringen zijn net begonnen en elke Rolls wordt nauwkeurig in elkaar gesleuteld. Er zullen vast nog wat meer elektrische Rollsen op Nederlands kenteken verschijnen, maar het zal nooit in de duizenden lopen. Een Rolls-Royce Spectre kost je in Nederland minimaal 400.000 euro. Maar: 30.000 euro daarvan komt wel mooi in aanmerking voor 16 procent bijtelling.

Subaru Crosstrek

Boswachters zullen vast heel blij worden van de Subaru Crosstrek, en al helemaal in deze groene kleur. Maar de meeste Nederlanders zullen voor 51.000 euro toch iets anders kiezen. De bestverkochte Subaru van 2023 was in Nederland trouwens de elektrische Solterra. Daarvan wist het merk er maar liefst 63 te slijten. De Subaru WRX wordt hier helaas niet meer geleverd.

Toyota Supra

Toyota Supra Handbak (handgeschakeld)

Leuke én betaalbare auto’s bestaan bijna niet in Nederland. In de VS betaal je omgerekend zo’n 42.000 euro voor de instap-Supra, maar in Nederland ben je al 76.000 euro kwijt voor die viercilinder. Wil je de zescilinder (en dat wil je)? Die kost je minstens 100.000 euro. Ook hier geldt dat er voor dat bedrag ook een hoop ander leuks te halen valt. Het bleef dus bij één Supra, maar Toyota verkocht dan wel weer tien GR86’s.

Xpeng P5

Xpeng P5

Het is bijzonder dat er überhaupt één P5 op kenteken is gekomen. In 2022 maakte het merk bekend dat ze de P5 voor Europa uit het aanbod schrapten. Toch is er afgelopen jaar blijkbaar nog eentje naar Nederland gekomen. Wellicht een modelletje van de importeur.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)