We krijgen geregeld de vraag van lezers welke banden ze nu op hun auto moeten laten monteren. Net als met veel andere dingen in het leven is er niet één juist antwoord. Het hangt ervan af welke eisen je stelt aan je auto – en dus aan je banden. Mocht je op zoek zijn naar een setje sportieve banden voor jouw – eveneens sportieve auto – dan kunnen we je wél een antwoord geven. Lang verhaal kort: de Chinese budgetbanden kun je beter echt overslaan.

In Duitsland heeft AutoBild namelijk een test gedaan met sportieve zomerbanden. Die moeten aan compleet andere eisen voldoen dan de allseasonbanden die de ANWB onlangs nog testte. Nu houden wij bij TopGear wel van een stevig potje sturen, en kunnen we dus een band waarderen die daarvoor geschikt is.

En? Welke sportieve band won de test?

Je mag drie keer raden. En anders verklappen we het in de volgende zin. De band die uiteindelijk won, is de Continental SportContact 7. Deze scoorde een 1,2. In tegenstelling tot vroeger op school is een laag cijfer hier juist beter dan een hoog cijfer. Het is dan ook geen verrassing dat deze band wint – de laatste tijd komt hij vaker als winnaar uit de bus. Niet zo gek ook: hij is nog vrij nieuw.

Niet alle banden zijn even nieuw

Sterker nog, sommige banden die werden getest, zijn inmiddels al opgevolgd. Zo is er al een Pirelli PZ5, terwijl hier nog de PZ4 werd getest. Bij auto’s zie je het minder vaak, maar bij banden worden verschillende generaties lange tijd naast elkaar geproduceerd. De Michelin Pilot Sport 4S is inmiddels opgevolgd door de Pilot Sport S 5, al is die nog lang niet in alle maten leverbaar. Dat geldt trouwens ook voor de Pirelli.

Dan even het antwoord op de vraag: hoe scoren de banden? Simpel: een A-merk band doet het bovengemiddeld goed. Continental, Goodyear, Michelin en Pirelli zitten dicht bij elkaar qua prestaties. Qua prijs ligt het gek genoeg verder uit elkaar. De Michelin is aanzienlijk duurder, terwijl de Goodyear en Continental relatief gunstig geprijsd zijn. Kleine kanttekening: in dit geval werd maat 245/35 R19 getest, maar de prijs verschilt sterk per bandenmaat.

Mocht je geen zin hebben om de hoofdprijs voor een set banden te betalen, dan kun je prima naar een B-merk kijken. In dit geval testte AutoBild de Vredestein Ultrac, en die kreeg nog het predicaat ‘goed’. Wil je nóg goedkoper dan Vredestein, dan kom je al in een lastigere situatie terecht. Voor die paar tientjes per band lever je serieus wat kwaliteit in. De Firestone Firehawk Sport kreeg het oordeel ‘bevredigend’. Vooral in natte omstandigheden heeft hij het zwaar.

Goedkoop is wederom duurkoop, ook bij sportieve banden

Maar wat als je zelfs de Firestone te duur vindt? Dan kom je meteen in de gevarenzone terecht. De Double Coin- en Triangle-banden hebben in de regen een flink langere remweg – bijna vergelijkbaar met een setje winterbanden. Het gekke is dat die budgetbanden op één of twee onderdelen wél goed scoren. Zo is de Double Coin de stilste band van allemaal.

Dit terwijl de winnaar – de Continental – juist de meeste herrie maakt. Ook op het gebied van rolweerstand (en dus verbruik) scoren deze banden goed. Maar eerlijk is eerlijk: dat zijn geen punten waarvoor je een sportieve band koopt. Je gaat immers ook niet naar McDonald’s voor een salade, wij niet althans.

Lees ook: Heb jij autobanden van dit merk? Dan wil je (waarschijnlijk) snel terug naar de garage

Kortom: welke band moet je hebben? Dat is een goede vraag. In dit geval zouden we aanbevelen om te zoeken naar de beste deal die je kunt vinden voor een van de topbanden. Het verschil in kwaliteit is namelijk groter dan het verschil in prijs. Ben je een budgetbewuste shopper? Check dan de Vredestein Ultrac. Is zelfs die te duur? Dan kun je beter nog even doorsparen dan genoegen nemen met minder. Als je het niet voor jezelf doet, doe het voor de mensen om je heen.

22 reacties op “Als je een sportieve band zoekt voor je auto, kun je deze merken beter overslaan”

  1. Ik heb jarenlang een eigen bandenservice gehad en kan 1 ding zeggen. Volgens mij is continental onwijs goed met onder de tafel enveloppen geven. Ook toen scoorden zij altijd onwijs goed. Continental is geen slechte band, maar absoluut niet de top 5. Cuppen snel, maken herrie, enkel grip als de band minimaal 50% profiel heeft. Slechtste band waar ik ooit op heb gereden is de conti eco contact6. Werd helaas nieuw geleverd onder de bestelwagentje. Zijn 33dkm meegegaan met slippertjes. Nu Goodyear vector 4seasons. Zijn stiller, veel meer grip en ruim 30dkm gereden en nog veel profiel! Hele goede ervaringen en terugkoppeling van Michelin, goodyear, bridgestone, vredestein(prijs-kwaliteit).
    Koop de eerstvolgende keer gewoon een x Michelin of Goodyear en ervaar zelf het verschil!

    • @ M.C.

      Dan moeten ze een flink aantal bandentesters omkopen ;-).

      De Continental Sport Contact 7 staat bij velen hoog aangeschreven, het lijkt mij sterk dat ze die allemaal omkopen om te winnen. Daarbij kun je de meetresultaten niet echt ‘omkopen’, die meters aan remweg kun je niet vrij interpreteren.

      Paar dingen om mee te nemen:
      1. De SportContact 7 is volgens veel tests (en wat ze meten) enorm veel beter dan de SC6.
      2. In dit specifieke geval was de concurrentie ouder (zoals in het artikel ook staat vermeld). De PS4S en PZ4 zijn inmiddels opgevolgd.
      3. Een merk is niet zozeer leidend, dan wel het type. Dus de SportContact 7 kan geweldig zijn, terwijl de EcoContact 6 erg slecht is.
      4. Per auto, per bandenmaat per omstandigheden kunnen verschillen zijn qua band.

      Cuppen kan ook liggen aan verkeerde uitlijnen of andere defecten aan de auto, trouwens ;-).

      Overigens zijn ervaringen natuurlijk een exemplarisch voorbeeld. Het Britse TyreReviews is echt een topsite met heel veel ervaringen met een bepaalde band om zo een goed beeld te krijgen.

    • Conti Eco zijn dan ook banden die gemaakt zijn volgens hun naam : dus ecologisch rijden. Zo weinig mogelijk verbruik, allesbehalve zo goed mogelijke grip.
      Sinds op mijn Golf nieuw Continental sportcontact 2 banden zaten, heb ik bij de keuze van nieuwe banden altijd continental gekozen. Dus vandaag zitten er terug Premiumcontact 7 banden onder. Rijgedrag in zowel droog als nat heel goed. In de lage landen neem je trouwens best een band die goed scoort in de regen en dan zit je gewoon goed.
      Ik vervang mijn banden gemiddeld na een 90.000 km (60.000 voor en 120.000 achter).
      Lawaai : die 1 decibel erbij, dat hoor je amper binnen in je auto. En cuppen : hangt ook af van de uitlijning van je auto en hoe je rijdt. Als je veel autosnelweg doet, is het normaal dat je banden eerder aan de binnenzijde verslijten.
      Ik ben heel tevreden van wat Continental levert. Stellen dat ze slecht zijn, omdat hun eco banden een minder goede wegligging hebben.
      Sorry : is dat niet een beetje normaal…

  2. En wat vinden jullie van Mastersteel Supersport 2?
    Zelf heb ik die onder mijn Vectra 2.2 gehad en was daar prima over te spreken en ik ben geen langzame rijder.

    • Ik ben altijd een fan geweest van Continental en Michelin.
      Dit vind ik nog steeds de beste banden.
      Maar toen ik mijn Mercedes SLK aanschafte zaten er net 4 nieuwe Mastersteel onder.
      En opzich rijdt het prima, dus heb ik ze eronder laten zitten.
      Zou ik zelf Mastersteel kiezen? Nee dat niet, maar dat zit meer tussen mijn oren.
      Mastersteel is eigenlijk gewoon een prima band.

      • Ja dat is het hem dus. Wie weet is de grip op droog wegdek voldoende. Maar de meeste B en C merken vallen door de mand bij een noodstop op nat wegdek.
        Een tijd terug in Duitsland een noodstop moeten maken van ongeveer 150 naar 0. Ik kon net op tijd stilstaan, dat scheelt maximaal 1 meter. Op een B of C merk schiet je vaak enkele meters verder door. Tot soms wel 15 meter extra bij 100 km/h.
        Banden zijn absoluut het laatste onderdeel waar ik een paar tientjes op zou besparen.

    • Ik ben altijd een fan geweest van Continental en Michelin.
      Dit vind ik nog steeds de beste banden.
      Maar toen ik mijn Mercedes SLK aanschafte zaten er net 4 nieuwe Mastersteel onder.
      En opzich rijdt het prima, dus heb ik ze eronder laten zitten.
      Zou ik zelf Mastersteel kiezen? Nee dat niet, maar dat zit meer tussen mijn oren.
      Mastersteel is eigenlijk gewoon een prima band.

  3. Gozert, ik rij al 2 jaar op een setje Kumhos en ze bevallen zo goed dat ik ze voor mn project inmiddels ook heb gehaald. Vettt

  4. Heb Michelin sport zomerband en daarvoor al season Pirelli , ik blijf voortaan op zomerbanden Michelin rijden want merk duidelijk verschil in alle aspecten. Heb een setje winterbanden met mooie velgen die erop gaan naar wintersport en daarna er weer af want rijd lang niet zo fijn als de zomerband.

    Ik rijd Porsche Cayenne Turbo maar reed vroeger al met A merk banden beter voor mij en familie die mee rijd🫡

          • Ieder A en sommige B merken van banden zijn meestal goed tot zeer goed bij droog weer , maar je moet ze eens testen als het echt REGENT dan ga echt ervaren hoeveel gevaarlijke banden er zijn. Bijna alle zomerbanden zijn gemaakt voor droog weer , maar er zijn weinig tot geen specifieke regen banden ook niet in de A merken .

          • Dat er nog vervoerders zijn die hiermee willen en mogen rijden is een raadsel. Die dingen zijn vaker kapot dan dat ze rijden. Daarnaast brengen ze zo met overheidsgeld onze Nederlandse dorpen en steden in beeld voor de Chinezen want al die bussen hebben overal camera’s en een directe 5g verbinding naar een server in Beijing.

        • Master Steel is een banden merk van een Nederlandse banden distributeur,die ook bv roadhog voert…In België zit ook z on bedrijf die bv de merken Minerva en imperial voert..Vaak zijn deze banden geproduceerd bij fabrikanten die oudere profielen gebruiken van a merken en wel degelijk een redelijke band kunnen maken…Nu is de geteste maat niet doorsnee ,dus ik zou dan ook niet met een onbekend merk willen rijden,omdat de maat op performance auto s hoort….BYD ,wordt door buschauffeurs ook build you disaster genoemd ..en dat zal een reden hebben…

Laat een antwoord achter aan Martin Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear