Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Met die woorden worden de meeste Nederlanders opgevoed. Uiteraard investeren we graag in een mooi huis of een goed pensioen, maar als het gaat om auto’s zijn we vaak verrassend bescheiden. Zeker met de enorme belastingdruk en de beperkte inzetbaarheid van sportauto’s, worden ze nauwelijks verkocht. Maar is dat ook echt zo? Worden er eigenlijk nog sportwagens verkocht in Nederland?

Daarvoor doken we even in de verkooplijsten van het afgelopen jaar. Daarbij hebben we maar meteen gekeken naar coupés en cabriolets. Dus de definitie van sportwagens is ietsje breder getrokken. De reden daarvoor is vrij simpel: het wordt anders een enorm klein lijstje. Wel hebben we bij bijvoorbeeld de BMW 4-serie alleen de coupés en cabrio’s meegeteld, niet de Gran Coupés en i4’s – dat zijn gewoon vijfdeurs liftbacks. De T-Roc Cabrio, Mini Cabrio en 500C doen logischerwijs ook niet mee.

Om hoeveel sportwagens gaat het eigenlijk in Nederland?

Procentueel valt het heel erg tegen. In totaal zijn er in de periode januari tot juni 2025 971 coupés en cabriolets verkocht. Voor de goede orde: er zijn 182.680 auto’s in totaal verkocht. Dan begrijp je meteen waarom Audi alle coupé- en cabrio-modellen uit het gamma heeft gehaald. Ze zijn duur om te ontwikkelen en uiteindelijk staan ze stof te vangen in de showrooms.

Uiteraard zijn er wel dingen die positief opvallen. Zo is de Porsche 911 niet aan te slepen: er zijn er 252 van verkocht. Ook de nieuwe Bentley Continental GT doet het bijzonder goed (de sedan Flying Spur rekenen we uiteraard niet mee). Op de Mazda MX-5 is er ook geen betaalbare sportauto meer en ook goedkope coupés bestaan niet meer, dus die staan niet in het overzicht. Er werden ook geen overjarige Audi TT of Toyota GR 86 geregistreerd. Geen enkele.

De Aventador gaat hard (ook al wordt ie niet meer gemaakt)

Wel bijzonder is dat Jaguar meer F-Type sportwagens verkocht (4) dan hun elektrische SUV (3). Dat zijn allemaal voorraadauto’s, want Jaguar produceert geen auto’s op het moment. Ook valt op dat Lamborghini nog een lading Aventadors op kenteken heeft gezet: 17 stuks. In 2024 werd er in het hele jaar geen enkel exemplaar verkocht. Daarmee is de Aventador zelfs populairder dan zijn opvolger, de Revuelto (12).

Auto’s als de Alpine A110 (6 stuks) en Emira (3) worden helaas nog schromelijk onderschat. Er is één Lexus LC verkocht en tweemaal een Toyota Supra. De technisch identieke BMW Z4 (43) was aanzienlijk populairder. Bijzonder is dat er nul exemplaren van de Ford Mustang zijn verkocht. Natuurlijk, de BPM is bizar hoog, maar is er niet één iemand die zo’n V8-orgel voor de deur wil hebben?

Waarom worden er zo weinig sportwagens verkocht in Nederland?

Daarmee komen we een beetje tot de moraal van het verhaal: bijna alle auto’s zijn behept met een flinke BPM-toeslag, op een uitzondering na. Op een zuinige en lichte MX-5 wordt al 9.310 euro BPM-boete uitgedeeld. Op een geknepen BMW 218i zit 11.471 euro BPM en op een Porsche 911 54.923 euro BPM. Als het eenmaal heel duur is, lijkt het voor de klant minder uit te maken.

Wat je natuurlijk vooral ziet, is dat mensen die geïnteresseerd zijn in dit soort auto’s even wachten. Dan kun je beter een exemplaar van een paar jaar oud naar Nederland halen. Dan kun je namelijk gebruikmaken van de BPM-korting. Dat scheelt bij dit soort auto’s enorm. Maar er waren dus mensen die echt zelf hun coupé of cabrio wilden samenstellen.

De complete lijst met sportwagens in Nederland kun je hieronder bekijken:

PositieMerk + modelAantal jan-jun 2025
1Porsche 911252
2BMW 4-serie144
3Bentley Continental97
4Mercedes CLE96
5BMW 2-serie60
6Mazda MX-547
7BMW Z443
8MG Cyberster29
9Ferrari 29626
10Ferrari SF-9024
11Mercedes SL18
12Lamborghini Aventador17
13Mercedes AMG GT16
14Porsche 71815
15BMW 8-serie14
16Lamborghini Revuelto12
17Ferrari Roma8
18Rolls-Royce Spectre7
19Alpine A1106
Aston Martin DB126
Ferrari 12cilindri6
22Aston Martin Vanquish4
Jaguar F-Type4
Morgan Midsummer4
25Aston Martin V8 Vantage3
Lotus Emira3
27Lamborghini Huracan2
Maserati GranCabrio2
Toyota GR Supra2
30Audi R81
Lexus LC1
Maserati Gran Turismo1
Morgan Plus Six1
Totaal971

2 reacties op “Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers”

  1. Ik heb dus vorige maand dus een van de 47 MX5s gekocht, echter samenstellen komt weinig nog van in, met moeite de uitvoering en kleur die ik wilde kunnen vinden omdat deze ergens nog bij een andere dealer stond, maar hetvwas duidelijk dat door de lage volume kan je een MX5 eigenlijk niet meer verder samenstellen en voor lief moet nemen wat er nog is als je een nieuwe koopt.

  2. Tsk tsk tsk. 😉

    Mijn 440i GC zou geen sportwagen zijn en een 218i wel? Nou, volgens mij zijn het alletwee geen sportwagens hoor. 😛

    Voor “een gewone vijfdeurs liftback” rijdt ’t trouwens helemaal niet verkeerd.
    De meeste auto’s die in Nederland met een Porsche naamplaatje rondrijden doen dat een stuk slechter. 😁

Laat een antwoord achter aan Arran Reactie annuleren

(verplicht)