
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Met die woorden worden de meeste Nederlanders opgevoed. Uiteraard investeren we graag in een mooi huis of een goed pensioen, maar als het gaat om auto’s zijn we vaak verrassend bescheiden. Zeker met de enorme belastingdruk en de beperkte inzetbaarheid van sportauto’s, worden ze nauwelijks verkocht. Maar is dat ook echt zo? Worden er eigenlijk nog sportwagens verkocht in Nederland?
Daarvoor doken we even in de verkooplijsten van het afgelopen jaar. Daarbij hebben we maar meteen gekeken naar coupés en cabriolets. Dus de definitie van sportwagens is ietsje breder getrokken. De reden daarvoor is vrij simpel: het wordt anders een enorm klein lijstje. Wel hebben we bij bijvoorbeeld de BMW 4-serie alleen de coupés en cabrio’s meegeteld, niet de Gran Coupés en i4’s – dat zijn gewoon vijfdeurs liftbacks. De T-Roc Cabrio, Mini Cabrio en 500C doen logischerwijs ook niet mee.
Om hoeveel sportwagens gaat het eigenlijk in Nederland?
Procentueel valt het heel erg tegen. In totaal zijn er in de periode januari tot juni 2025 971 coupés en cabriolets verkocht. Voor de goede orde: er zijn 182.680 auto’s in totaal verkocht. Dan begrijp je meteen waarom Audi alle coupé- en cabrio-modellen uit het gamma heeft gehaald. Ze zijn duur om te ontwikkelen en uiteindelijk staan ze stof te vangen in de showrooms.
Uiteraard zijn er wel dingen die positief opvallen. Zo is de Porsche 911 niet aan te slepen: er zijn er 252 van verkocht. Ook de nieuwe Bentley Continental GT doet het bijzonder goed (de sedan Flying Spur rekenen we uiteraard niet mee). Op de Mazda MX-5 is er ook geen betaalbare sportauto meer en ook goedkope coupés bestaan niet meer, dus die staan niet in het overzicht. Er werden ook geen overjarige Audi TT of Toyota GR 86 geregistreerd. Geen enkele.
De Aventador gaat hard (ook al wordt ie niet meer gemaakt)
Wel bijzonder is dat Jaguar meer F-Type sportwagens verkocht (4) dan hun elektrische SUV (3). Dat zijn allemaal voorraadauto’s, want Jaguar produceert geen auto’s op het moment. Ook valt op dat Lamborghini nog een lading Aventadors op kenteken heeft gezet: 17 stuks. In 2024 werd er in het hele jaar geen enkel exemplaar verkocht. Daarmee is de Aventador zelfs populairder dan zijn opvolger, de Revuelto (12).

Auto’s als de Alpine A110 (6 stuks) en Emira (3) worden helaas nog schromelijk onderschat. Er is één Lexus LC verkocht en tweemaal een Toyota Supra. De technisch identieke BMW Z4 (43) was aanzienlijk populairder. Bijzonder is dat er nul exemplaren van de Ford Mustang zijn verkocht. Natuurlijk, de BPM is bizar hoog, maar is er niet één iemand die zo’n V8-orgel voor de deur wil hebben?
Waarom worden er zo weinig sportwagens verkocht in Nederland?
Daarmee komen we een beetje tot de moraal van het verhaal: bijna alle auto’s zijn behept met een flinke BPM-toeslag, op een uitzondering na. Op een zuinige en lichte MX-5 wordt al 9.310 euro BPM-boete uitgedeeld. Op een geknepen BMW 218i zit 11.471 euro BPM en op een Porsche 911 54.923 euro BPM. Als het eenmaal heel duur is, lijkt het voor de klant minder uit te maken.

Wat je natuurlijk vooral ziet, is dat mensen die geïnteresseerd zijn in dit soort auto’s even wachten. Dan kun je beter een exemplaar van een paar jaar oud naar Nederland halen. Dan kun je namelijk gebruikmaken van de BPM-korting. Dat scheelt bij dit soort auto’s enorm. Maar er waren dus mensen die echt zelf hun coupé of cabrio wilden samenstellen.
De complete lijst met sportwagens in Nederland kun je hieronder bekijken:
Positie | Merk + model | Aantal jan-jun 2025 |
1 | Porsche 911 | 252 |
2 | BMW 4-serie | 144 |
3 | Bentley Continental | 97 |
4 | Mercedes CLE | 96 |
5 | BMW 2-serie | 60 |
6 | Mazda MX-5 | 47 |
7 | BMW Z4 | 43 |
8 | MG Cyberster | 29 |
9 | Ferrari 296 | 26 |
10 | Ferrari SF-90 | 24 |
11 | Mercedes SL | 18 |
12 | Lamborghini Aventador | 17 |
13 | Mercedes AMG GT | 16 |
14 | Porsche 718 | 15 |
15 | BMW 8-serie | 14 |
16 | Lamborghini Revuelto | 12 |
17 | Ferrari Roma | 8 |
18 | Rolls-Royce Spectre | 7 |
19 | Alpine A110 | 6 |
– | Aston Martin DB12 | 6 |
– | Ferrari 12cilindri | 6 |
22 | Aston Martin Vanquish | 4 |
– | Jaguar F-Type | 4 |
– | Morgan Midsummer | 4 |
25 | Aston Martin V8 Vantage | 3 |
– | Lotus Emira | 3 |
27 | Lamborghini Huracan | 2 |
– | Maserati GranCabrio | 2 |
– | Toyota GR Supra | 2 |
30 | Audi R8 | 1 |
– | Lexus LC | 1 |
– | Maserati Gran Turismo | 1 |
– | Morgan Plus Six | 1 |
Totaal | 971 |
Ik heb dus vorige maand dus een van de 47 MX5s gekocht, echter samenstellen komt weinig nog van in, met moeite de uitvoering en kleur die ik wilde kunnen vinden omdat deze ergens nog bij een andere dealer stond, maar hetvwas duidelijk dat door de lage volume kan je een MX5 eigenlijk niet meer verder samenstellen en voor lief moet nemen wat er nog is als je een nieuwe koopt.
Tsk tsk tsk. 😉
Mijn 440i GC zou geen sportwagen zijn en een 218i wel? Nou, volgens mij zijn het alletwee geen sportwagens hoor. 😛
Voor “een gewone vijfdeurs liftback” rijdt ’t trouwens helemaal niet verkeerd.
De meeste auto’s die in Nederland met een Porsche naamplaatje rondrijden doen dat een stuk slechter. 😁