Voorlopig moeten nieuwe auto’s vanaf 2035 op elektriciteit, eFuel of waterstof lopen. Het liefst zou staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat zien dat we ons al vanaf 2030 houden aan deze nieuwe regels. Dat liet een woordvoerder van de staatssecretaris een tijdje terug weten aan TopGear. Bij dit streven zal waterstof een belangrijke rol spelen, blijkt nu.

De staatssecretaris was aanwezig bij de opening van een nieuw waterstoftankstation in Amersfoort. Daar sprak Heijnen met BMW, dat de iX5 Hydrogen ernaast parkeerde, over het gebruik van waterstof in Nederland. ‘Het is mooi om te merken dat er zoveel enthousiasme is rondom waterstof. Nederland is volop bezig met een energietransitie en waterstof gaat daar van onmisbare waarde in zijn, ook in de mobiliteit.’

Dat blijkt ook wel uit het nieuwe klimaatpakket dat laatst werd gepresenteerd. Daarin heeft het kabinet 178 miljoen euro gereserveerd voor subsidies voor waterstoftoepassingen op de weg en in de binnenvaart. ‘Uiteindelijk blijft dit een gezamenlijke opgave waar we aan werken, samen met ondernemers en bedrijven’, zegt Heijnen.

Hoeveel waterstoftankstations zijn er in Nederland?

Een gedeelte van dat geld zal hoe dan ook geen naar het opzetten van tankstations met waterstof. Met het nieuwe station in Amersfoort staat de teller nu op vijftien waterstoftankstations in Nederland. Het doel is om uiteindelijk te voldoen aan een plan van de Europese Unie. Hierin staat dat er elke 100 tot 150 kilometer en bij grote, stedelijke knooppunten een waterstoftankstation moet komen. In 2028 moet dit gerealiseerd zijn.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear