Startkabels gebruiken, de meeste mensen weten wel hoe dat moet. Plus op plus, en dan de min van de helpende auto verbinden met een stuk kaal metaal van de pechauto – massa, dus. (Min op min kan wel, maar is niet verstandig vanwege mogelijke vonken en explosiegevaar.) Er is echter nog een stap waarvan we vermoeden dat veel mensen hem vergeten. De laatste stap bij het gebruiken van startkabels is een kleine moeite, maar het kan een hoop ellende schelen.

Startkabels gebruiken: de belangrijke laatste stap

Op het moment dat de pechauto gestart is, gaat de dynamo hard aan het werk om de lege accu bij te laden. En niet alleen de eigen accu, maar ook die op de hulpauto. Veel mensen geven dan nog een beetje extra gas zodat de motor niet opnieuw afslaat. Op dat moment ontstaat er een piekspanning. Als je dan de startkabels losmaakt, kan er tot wel 200 volt door je auto schieten. Met een beetje pech schiet dat vermogen door een van de vele regeleenheden (voor de airco of de ABS, bijvoorbeeld) in de auto en raakt er iets beschadigd.

Je auto uitzetten voordat je de kabels loskoppelt, is ook niet verstandig, want dan kun je opnieuw beginnen. De ANWB adviseert om stroomverbruikers aan te zetten in de auto, bijvoorbeeld je achterruitverwarming en de blower van de kachel. Deze stroomverbruikers hebben een dempend effect. Nadat de startkabels los zijn, kun je de verbruikers weer uitzetten. Het is een erg kleine moeite om eventuele schade te voorkomen, hoe klein je de kans zelf ook acht.

Niet altijd op de plus- en minpool

En dan nog een andere fout bij het starten van auto’s met een lege accu. Veel mensen weten wel hoe je startkabels moet gebruiken, maar bij moderne auto’s klopt dit niet altijd meer. Het is altijd slim om even het instructieboekje van je auto te raadplegen, meent de ANWB. Het kan namelijk zijn dat je de startkabels op een andere plek moet aansluiten.

Neem bijvoorbeeld auto’s met een start-stopsysteem. Deze auto’s meten de stroom die in en uit de accu gaat, zodat de auto altijd kan starten als hij voor een stoplicht staat. Als je de startkabels direct op de accu aansluit, dan omzeil je dit systeem en dan snapt de auto niet meer hoeveel lading er in de accu zit. Bij het aansluiten van de startkabels moet je hier rekening mee houden.

Reacties

  • Louis heeft op 10 januari 2022 geschreven:

    Ik heb altijd geleerd .. de hulpautobatterij aanhangen met draaiende motor – 5 minuten wachten – starten – en de hulpauto nog minstens 5 minuten laten aanhangen — groetjes

    Reageer
  • Haroen heeft op 31 oktober 2021 geschreven:

    Bestel lezers,
    Ik heb een vraag?

    Onlangs werd onderhoud op mijn auto (Bmw 535i F10 Bj2010) door een garage uitgevoerd, tijdens het uitvoeren was de contact aanbevelen waaronder de koplampen natuurlijk ook aanbleef. Na ongeveer 35 á 40 minuten waren ze klaar en wilden ze mijn auto opstarten, accu was natuurlijk leeg geraakt waardoor de monteur er aantal keren op de start/stop knop drukt, maar de auto niet aanslaat. Door het veelvuldig op start/stop knop te drukken, bleef de auto op contact AAN, vervolgens heeft de monteur een accubooster erop aangesloten, nu komt mijn vraag?

    Wat kan er gebeuren als de auto op contact AAN staat, en dat er een accubooster erop word aangesloten?

    Ik hoop dat jullie mij hierop antwoord kunnen geven.

    Alvast bedankt.

    Mvg Haroen

    Reageer
  • Kimme heeft op 14 mei 2021 geschreven:

    Toon mij de auto’s van na 1990 die nog met een dynamo werker ipv een alternator. We zullen dan nog eens spreken.

    • luc heeft op 15 mei 2021 geschreven:

      hollanders noemen dat altijd dynamo. alternator hebben ze moeite mee.

      • Pieter heeft op 15 mei 2021 geschreven:

        alternator of dynamo, wat naar de accu gaat is gelijkstroom.

        Reageer
      Reageer
    • Pimme heeft op 15 mei 2021 geschreven:

      Wait… What?

      Reageer
    Reageer
  • frank wijten heeft op 14 mei 2021 geschreven:

    en dan nog het belangrijkste, de meeste kabels zijn veel te dun met het gevolg dat ze bij 10 sec. starten zo heet worden dat ze smelten en de mensen hun vingers verbranden.

    • J vd Zalm heeft op 15 mei 2021 geschreven:

      Daarom noemen we deze kabels al jaren Schoenveters

      Reageer
    • Walter heeft op 14 mei 2021 geschreven:

      Deze moet je anders gebruiken, zet ze op de beide auto’s, laat de hulp auto een kwartiertje draaien zonder de pech auto te starten, dan laad de hulp auto de pech auto op en zal het starten beter gaan omdat de lege accu dan gedeeltelijk weer vol is.

      Reageer
    Reageer
  • Kor terleth heeft op 14 mei 2021 geschreven:

    Het is mij overkomen het hele dschbord leeg geen lampje meer aan maar de motor liep nieuw 1550 maar reperatie 250
    Zo zie je maar ko

    Reageer
  • Hans klaassen heeft op 14 mei 2021 geschreven:

    Vraag me af waar die 200V vandaan komt zou wel 200A zijn, die wordt er wellicht getrokken uit de accu van de hulp auto maar tijdens het starten dan. Daarna is het laden van de accu. Vind een vreemd verhaal. Spanning wordt niet hoog want daarvoor is er de spanning regelaar.
    Iemand een technische onderbouwing van de auteur? Ben erg benieuwd.

    • Martijn heeft op 14 mei 2021 geschreven:

      Dit verhaal klopt, het is wel bij accu’s die slecht stroom opnemen, dus diep ontladen of defecte accu’s. Als de motor gestart is met de startkabels gaat de dynamo laden, deze kan op dat moment prima zijn stroom kwijt aan de helpende auto. Maar als de accu diep ontladen is of gewoon defect neemt de accu van de geholpen auto dus niet of nauwelijks stroom op, als dan de startkabels losgenomen worden kan de dynamo die stroom aan het opwekken was die stroom opeens niet meer kwijt en krijg je dus een piekspanning. Als je verbruikers aanzet kan de stroom wel ergens heen en zal de piekspanning gedempt worden.

      Reageer
    • Hennie heeft op 14 mei 2021 geschreven:

      Hoi Hans,200 volt kan ook niet.En normaal laad een standaard dynamo max 30 amp.gewoon stationair afkoppelen.wel altijd voorzichti

      • erk heeft op 14 mei 2021 geschreven:

        kan ijna niet

        Reageer
      Reageer
    • Wytse van der Weit heeft op 14 mei 2021 geschreven:

      Ik vermoed dat dit te maken heeft met het feit dat een dynamo een inductieve lading op het stroomnet kan zijn. Dit betekent dat op het moment dat je de stroomkring onderbreekt, de dynamo nog even door duwt. Het surplus aan vermogen wat de dynamo opwekt kan hij niet meer kwijt aan de batterij, hierdoor stijgt de spanning totdat het voltage zo hoog is dat het een andere uitweg kan vinden (bijvoorbeeld de ECU).
      Op het moment dat airco aanstaat kan de airco pomp dit extra vermogen tijdelijk weg werken omdat deze harder gaat draaien als het voltage wat op de batterij polen staat stijgt. Daarom werkt de airco als demper.

      • Hetisnietjebroer heeft op 10 januari 2022 geschreven:

        Een “airco-pomp” in de meeste auto’s vraagt nauwelijks elektrisch vermogen; daarentegen wel veel vermogen via de multiriem. Vandaar het advies blower en achterruit verwarming

        Reageer
      • Lazy Charles heeft op 14 mei 2021 geschreven:

        er worden bijna geen dynamo’s meer gebruikt. Moderne wagens hebben allemaal een alternator

        • John heeft op 14 mei 2021 geschreven:

          En een alternatief is niets anders dan een wisselstroom dynamo

          • John heeft op 14 mei 2021 geschreven:

            Alternatief moet alternator zijn

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear