Met de toenemende files en de stijgende treinkosten, lijkt er nog maar één oplossing te zijn: de motorfiets. En blijkbaar hebben een hoop Nederlanders deze conclusie al eerder getrokken, want uit cijfers van de Bovag blijkt dat er in februari van dit jaar 25 procent meer motorfietsen zijn geregistreerd dan dezelfde periode een jaar geleden.
Dit jaar kwamen er al 2.479 nieuwe motorfietsen bij. Dat is ten opzichte van vorig jaar een groei van zo’n 300 motoren. Kawasaki is de koploper met 270 registraties in de eerste twee maanden van 2024. En hoewel elektrische auto’s in Nederland een redelijke voet tussen de deur beginnen te krijgen, loopt de elektrificatie bij de tweewielers nog niet zo hard: er kwamen slechts 56 elektrische motorfietsen bij.
De populairste motorfiets van dit jaar is de Yamaha MT-07. Deze is uitgerust met een 690-cc 4-takt motor die 74 pk levert. Deze Yamaha is standaard uitgerust met dubbele schijfremmen vóór en een 5-inch display die kan verbinden met je telefoon. De motorfiets begint bij net geen 9.000 euro. Hij is ook te verkrijgen in een teruggedraaide variant, dit betekend dat je hem met een A2-rijbewijs mag besturen.
Stekkermotoren laten nog op zich wachten
Bekende merken zoals Honda en Yamaha zijn nog bezig met de ontwikkeling van hun eerste elektrische motorfietsen. Het zijn vooral de nieuwkomers die een paar elektrische motoren weten te slijten. Een merk dat in verhouding dit jaar veel elektrische motoren verkocht heeft is Zero Motorcycles. Dit merk neemt bijna de helft van de verkopen voor zijn rekening.
De bestverkochte Zero Motorcycles is de DSR/X. Deze tweewieler geeft je maximaal 100 pk en 229 Nm. De topsnelheid ligt net iets boven de 180 km/u. Rij je op de snelweg, dan kom je zo’n 170 kilometer ver op één acculading. Als je met name in de stad rijdt, dan haal je de 300 kilometer wel. Voor ongeveer 24.000 euro moet je op kunnen stappen.
BMW verkoopt één elektrische motorscooter met de naam CE 04. Hiervan verkocht het merk er acht dit jaar. Een ander merk wat bekend in de oren klinkt, is Segway. Je kent ze van de sta-dingen in toeristische steden, maar ze verkopen ook elektrische motorscooters. In Nederland kwamen er dit jaar tot nu toe twaalf op kenteken.
Meestverkopende motormerken februari 2024
- Kawasaki – 270
- Yamaha – 236
- BMW – 231
- Honda – 213
- Suzuki – 97
Meestverkochte motorfietsen februari 2024
- Yamaha MT-07 – 73
- BMW R1250 GS – 72
- BMW R1300 GS – 60
- Kawasaki Z 900 – 55
- Kawasaki Z 650 – 42
Meestverkochte elektrische motorfietsen februari 2024
- Segway E300SE – 12
- BMW CE-04 – 8
- Zero Motorcycles DSR/X -7
- Zero Motorcycles DSR – 5
- Zero Motorcycles SR/F – 5
Paco heeft op 14 maart 2024 geschreven:
Los van de prijs, is een elektrische motor niet geschikt voor toer tochten. Na ongeveer 200km moet je al weer laden terwijl de rest staat te morren dat ze moeten wachten.
Plus ik mis echt het geluid en de bijbehorende trillingen
Armand Janssens heeft op 15 september 2024 geschreven:
Ik rij al jaren met een Yamaha 900 diversion en ook al verschillende malen op reis geweest met mijn motor maar als ze het verbieden om nog te rijden met mijn motor en nog maar alleen electrisch dan zal voor mij het motorrijden spijtig genoeg stoppen!!
hans peperkamp heeft op 6 maart 2024 geschreven:
Via: youtube.nl (tik in) Yamaha,Honda,Kawasaki and Suzuki Partner on Hydrogen Engines for Motorcycles (tik in)Kawasaki,Yamaha, Honda and Suzuki Join Forces to Build The Next Generation of Motorcycles.: even opgezocht uit mijn digititale bestand.De ontwikkeling van de Motor-injectie.
hans peperkamp heeft op 6 maart 2024 geschreven:
Yamaha is bezig met de test van een waterstofinjectie via een kleppenmotor,en dan zullen meerdere motoren-fabriekanten gaan volgen.Maar ook de Toekomst van de Formule 1 zal zijn de waterstof-infectie,door het plaatsen van de cilinderwaterstof,die heel snel omgewisseld zullen worden.Ik zal het niet meer meemaken met mijn huidige leeftijd van 80 jaar.bronvermelding: waterstofmagazine.nl en neem kennis van alle Waterstof-ontwikkelingen.
Dave heeft op 6 maart 2024 geschreven:
Ik kijk al jaren verlekkerd naar elektrische motorfietsen.
Waar range-anxiety met auto’s al lang een ding uit het verleden is, is een elektrische motorfiets met een beetje toertocht-geschikte range nog zó duur (ook 2e-hands) dat je daar echt heel veel hele serieuze dino-sap motoren voor in de plaats hebt.
Alles wat een beetje betaalbaar is, is vooral heel functioneel inzetbaar voor in ‘de grote stad’ en dan vooral als je die grote stad niet uit wilt.
Jammer, maar het komt (vast) wel.
Instant power, ik wil wel.