Als je nu in een auto van 20 jaar oud stapt dan mis je misschien Apple Carplay, maar de airco blaast koud, van roest is nog nauwelijks sprake en de cruisecontrol werkt prima. We snappen dus wel waarom je tegenwoordig prima in een auto van stemgerechtigde leeftijd zou rijden. En steeds meer mensen doen dat: de gemiddelde leeftijd waarop een auto naar de sloop gaat neemt toe en het wagenpark wordt ouder.

In 2023 gingen 159.262 auto’s naar de sloop voor demontage, wat ruim 17.000 auto’s minder is dan het jaar ervoor. Volgens Auto Recycling Nederland is dit een ‘historisch laag aantal auto’s’. Waarom er zo weinig auto’s naar de sloop gingen, komt volgens ARN doordat we steeds langer doorrijden met onze auto’s. Gemiddeld gaat een auto nu na 19 jaar en 7 maanden naar de sloop, meldt ARN. Uit cijfers van het CBS zien we dat dit in 2005 nog 14 jaar was voor een dieselauto en 16 jaar voor een benzineauto.

Hoe zit het met de export?

Ook het Centraal Bureau van de Statistiek meldt dat er in 2023 zo’n 9 procent minder auto’s van de weg zijn verdwenen dan het jaar ervoor. Het gaat hier om zowel geëxporteerde auto’s als sloopauto’s. Alleen op basis hiervan kun je niet zeggen dat het wagenpark verouderd, maar dat bleek al uit eerdere cijfers. We hebben in Nederland zelfs het oudste wagenpark van West-Europa.

Uiteraard komen er wel nieuwe auto’s bij. Het totale aantal auto’s in Nederland groeide vorig jaar met 2 procent. ARN verwacht wel dat de demontagecijfers gaan ‘normaliseren’: dit jaar zullen er naar verwachting dus weer meer auto’s naar de sloop gaan. Of daarmee het Nederlandse wagenpark jonger gaat worden, zullen we volgend jaar weer zien.

Auto’s worden voor 98,7 procent hergebruikt

Het woord ‘sloop’ is overigens niet meer helemaal de correcte term. ‘Demontage’ moet je het noemen. Onderdelen die nog goed zijn, worden te koop aangeboden zodat iemand zijn auto kan repareren. Vloeistoffen worden netjes afgevoerd en de materialen worden gerecycled. Volgens ARN wordt 98,7 procent van een afgedankte auto nuttig toegepast.

Met de toename van EV’s is ook het aantal batterijen toegenomen. In 2023 kwam er aan 263.373 kilo aan batterijen binnen, wat het dubbele is van 2022. Van de lithium-ion batterijen is 74 procent gerecycled. De overige 26 procent is in aanmerking gekomen om nog een keer als batterij gebruikt te worden. Zo kan een accupakket uit een EV bijvoorbeeld prima dienen als energieopslag buiten de auto.

Reacties

  • Michael heeft op 17 mei 2024 geschreven:

    Wij rijden VW Golf 1 cabrio automaat 1992. BMW Z3 1996. Smart Roadster 2005 en Peugeot Partner 1.6 diesel 2009. en blijven rijden tot we er doorzakken de oudste is de leukste less is more eenvoud brengt rust….

    Reageer
  • John Bos heeft op 15 mei 2024 geschreven:

    Hier in Portugal rijden er VEEL meer oudere auto’s op de weg dan in Nederland.

    • hans peperkamp(techneut) heeft op 15 mei 2024 geschreven:

      Gezien in 2019 in Gambia in Afrika rijden veel meer ouderen auto’s dan in Nederland.Er rijden in heel Afrika heel veel meer ouderen auto’s dan in Nederland,want er rijden daar miljoen ingeleverde en over gevaren oude auto’s uit de EU landen,met gereden auto-Waar nog meer als 100.duizend km op de teller staan.En via Hamburg/Rotterdam/Antwerpen zijn overgelaten naar een van armste landen en daar zijn uitgeladen in Benin door de jaren heen via de wekelijkse gebrachte aangepaste vrachtschepen.En via de straalstromen op 10 km hoogte met 400km/h en via de zandstormen de veroorzaakte fijnstof weer terug is wedergekeerd naar EUgebonden lidstaten.

      Reageer
    Reageer
  • hans peperkamp heeft op 15 mei 2024 geschreven:

    aanvulling: blijf zolang met je brandstof-auto rijden,dat voorkomt dat je ingeleverde auto,weer zal rondrijden ergen in Afrika.Vooral de Duitse- Diesel-auto’s zijn zijn immens populair in Afrika,worden ook vaak gebruikt als Taxi vervoer.Voral in de regentijd,zijn de DIESEL-AUTO’S IN HET VOORDEEL.Via youtube.nl (tik in) Abwracken-Gut für die Wirtschaft,slecht für die Umwelt?|WDR Doku.U ziet nu dat de Duitse Omroepen veel meer de exakte kennis overbrengen dan de Nederlandse Media oa NPO/Commerciele Omroepen.En weten die klimaat/Milieu-Aktivisten dat ook,Ga naar die Landen in Afrika,en ventileer daar je ongenoegen,maar ik denk dat ze gelijk door de zeer strenge Politie,door stokslagen in die zeer slechte bewaarcellen met stok-slagen tot een andere gedachten worden opgevoed.Maar ze verrabbezakken wel onze Democratie,in een nieuwe toekomst niet meer leefbaar Burger-maatschappij.Vooral door eigenbelangen en door Narcistische gedachtengoed,zullen ze blijven aanwezig zijn,om vooral het vrachtwagen-transport etc tegen te houden.Vooral die Vrachtwagen-Chauffeurs die al in de ochtend om 5 uur in hun cabine hebben plaatsgevonden,en achter hun broek worden gezeten om op tijd hun goederen op tijd afteveren,en laat in de avond weer thuis komen,en na een korte nachtrust weer de weg opmoeten,met 40 ton aan gewicht achter zich aan,heel veel verantwoordeling moeten bezitten om toch veilig deel te kunnen nemen.En om de 5 jaar weer een verplichte curcus Code 95 moeten volgen.En daar denken die Paal/Wegzitters het blokkeren van de auto-wegen niet aan.Je zult maar vrachtwagen-chaufeur zijn.

    Reageer
  • hans peperkamp(techneut) heeft op 15 mei 2024 geschreven:

    Heel verstandig blijf doorrijden met je auto anders gaan ze al vele jaren gebruikte ingeleverde auto’s naar Afrika.Via YouTube.nl TUV nicht bestanden?Hier landen die Autos|Entdeckt!Gehuimnisvolle Orte|Kabel eins Doku en Autoschrott in Afrika:was duitsche Gebruchtwagen anrichten|kontrovers|BR24.Geeft weer dat er al miljoenen gebruikte auto’s ook uit Nederland zijn overgelaten naar Afrika.En daar hoor je de klimaat-aktivisten nooit over klagen.Wel je motorolie regelmatig laten vervangen,vooral als er zeer korte ritjes worden verreden,en ook als er een Turbo aanwezig is,bezuinig niet op de motorolie,en vooral belangrijk bij Turbo gebruik zet je motor niet gelijk uit,dan valt ook de Turbo-olie druk weg een Turbo draaien de onderdelen met 100.000-200
    000 toeren per minuut.Laat eerst de motor even draaien.En daarnaast door goed onderhoud en normale rijstijl kunnen de moderne auto’s met gemak 200/300 duizend km mee.Want in Afrika als er 100.000 km op teller staat,betekend daar als nieuw.Investeer in het energie zuinig maken etc dat is hoogste rente wat u in eigen zak zal houden.Via: mvwautotechniek.nl heeft mij heelveel kennis gegeven in autotechniek.

    • Piet heeft op 19 mei 2024 geschreven:

      Ik rij inmiddels 22 jaar, en heb diverse autos gehad, maar 100.000km vind ik ook nieuw.
      Vorige, een diesel, bij 150.000km gekocht en weggedaan bij 350.000km.
      Huidige bij 170.000 gekocht, een benzine, staat op 270.000km, en wil er zeker nog een ton mee rijden.
      Zuinig zijn met de auto, goed verzorgen en onderhouden, en ze kunnen lang mee.

      Reageer
    Reageer
  • Prima toch heeft op 15 mei 2024 geschreven:

    Het resultaat van betere auto’s die beter onderhouden worden en op goede wegen rijden (beste van de wereld).

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)