Mag de Abarth 500e die je hierboven ziet wel wat pittiger? Goed nieuws, want zijn grote concernbroers die straks op het STLA Large-platform komen te staan, zijn een stuk sneller. De Abarth 500e heeft een 0-naar-100-tijd van 7 seconden; 5 seconden trager dan de auto’s die op het nieuwe platform komen. Zo’n snelle acceleratie is niet alleen om je blij, misselijk of verslaafd te maken, maar ook om de EV veiliger te maken – aldus Stellantis.

Concernbaas Carlos Tavares legt bij de presentatie van het nieuwe platform uit waarom hij een 0-naar-100-tijd van rond de twee seconden veiliger vindt dan trage acceleratie. ‘Het zorgt in de eerste plaats voor veilige inhaalomstandigheden, zeker weten dat je van rijbaan kunt wisselen en je een vrachtwagen kunt inhalen op een tweebaansweg. Dus het gaat niet zozeer over snelheid. Het gaat om acceleratiekracht om veilig te kunnen inhalen en we zijn erg blij dat de elektrische auto’s deze mogelijkheden bieden.’

Volgens de baas van Alfa Romeo, Peugeot en Opel is er ‘niets moeilijker’ dan terugkomen van een mislukte inhaalactie op een vrachtwagen. ‘Hoe meer acceleratie je hebt, hoe veilig de omstandigheden worden om in te halen. Vanuit ons perspectief is de EV-technologie geweldig, zoals we allemaal weten’, zegt Tavares. Daarnaast zijn snel accelererende elektrische auto’s ook iets waar klanten van kunnen genieten.

Het STLA Large-platform van Stellantis

De eerste automerken die gebruik mogen maken van de nieuwe basis zijn Dodge en Jeep. Later zijn Alfa Romeo, Chrysler en Maserati aan de beurt. Het batterijpakket van STLA Large is er in de formaten 85 en 118 kWh. De maximale actieradius zou op 800 kilometer moeten liggen. Samen met de andere STLA-platformen moet de Large ervoor zorgen dat alle nieuw verkochte auto’s van Stellantis in Europa tegen 2030 elektrisch zijn.

Reacties

  • Floribasti heeft op 25 januari 2024 geschreven:

    Geweldig nieuws, theoretisch zeer begrijpelijk, praktisch geheel doorgeslagen. Als je dusdanig kort op je voorganger rijdt dat je het verkeer niet kan overzien, dan treedt er per direct een groot gevaar op voor de overige weggebruikers. Het dusdanig snel inhalen vraagt reactiesnelheid van de chauffeur, hebben voor een doorsnee menselijk brein niet mogelijk is. Het argument “niets moeilijker dan terugkomen van een mislukte inhaalactie op een vrachtwagen”, het aan dat er sprake is van toestand totale ongeschiktheid om überhaupt een verkeersdeelnemer te zijn.
    Het snelle inhalen van een vrachtwagen, wat de tegenligger ook doet omdat het kan, resulteert in een uiterst gevaarlijke verkeerssituatie waarbij wederom vrachtwagens bij betrokken worden, met alle gevolgen vandien.

    Tot slot wil ik melden dat Durex ook zorgt voor meer veiligheid in het verkeer, zonder de ejaculatie snelheid te veranderen. Uiteindelijk is dat ook beter voor het hele milieu, waarbij het vervuilende verpakkingsmateriaal niet opweegt tegen de andere economische, maatschappelijke en milieu technische problematiek.
    De “laatste generatie” krijgt zo een andere, maar zeer algemeen begrijpelijke, betekenis.

    Reageer
  • Adje heeft op 25 januari 2024 geschreven:

    Goed onderbouwd …… en milieu winst? Daarom zijn er toch elektrische auto’s? Of is het dan toch….

    Als er van 1 model, 2 varianten zijn, met verschillende vermogens blijkt degenen met het mindere vermogen het beste te score op energieverbruik, maar ja dat is niet belangrijk acceleratietijd.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear