De verbanning van nieuwe verbrandingsmotoren vanaf 2035 in Europa lijkt er nu echt te komen, maar dat wil niet zeggen dat de productie van benzinemotoren stopt. Op andere delen van de wereld wordt juist geïnvesteerd om meer verbrandingsmotoren te bouwen, maar wel met het doel om te verduurzamen. Zo investeert het moederbedrijf van Fiat miljarden in het maken van verbrandingsmotoren op biobrandstof. Al is een nieuwe V6 voor Alfa Romeo misschien wat optimistisch, geven we toe.
Concern Stellantis steekt 5,6 miljard euro in de ontwikkeling van producten voor de Zuid-Amerikaanse markt. Nog nooit zou een autobedrijf zoveel geïnvesteerd hebben in deze markt. De investering wordt over vijf jaar verspreid en wordt onder andere gebruikt om ‘Bio-Hybrid’ motoren te bouwen. Zoals de naam al doet vermoeden, zijn dit verbrandingsmotoren op biobrandstof die worden geholpen door een elektromotor.
Wat is biobrandstof?
De biobrandstof is in dit geval ethanol die gemaakt is van plantaardig materiaal of afval. Zo wordt er nu biobrandstof gemaakt van palmolie, koolzaad, suikerriet, maïs en graan. Daarnaast is het mogelijk om biologische brandstoffen te maken van afgedankt frituurvet, houtsnippers of het afval van veevoer. De brandstof is heel populair in Zuid-Amerikaanse landen zoals Brazilië.
In Brazilië is ethanol als brandstof al populair sinds de jaren ’70 als middel om de afhankelijkheid van olie uit andere landen te verminderen. Biobrandstof is niet zonder uitstoot, maar omdat planten CO2 uit de lucht pakken tijdens het groeien, is de peut onder de streep 50 tot 70 procent duurzamer dan fossiele benzine. Als je daar dan nog een zuinige hybride aandrijflijn bijvoegt, heb je een relatief schone auto.
Komen de bio-hybride motoren naar Europa?
Stellantis zegt dat het concern vier platformen met bio-hybride techniek wil ontwikkelen om zo veertig nieuwe auto’s te kunnen bouwen de komende jaren. In Brazilië, Argentinië en Chili is Stellantis het grootste autoconcern, met Fiat als het populairste merk. Met een marktaandeel van 23,5 procent snap je hoe een verduurzaming van de aandrijflijnen een mooie impact kan hebben op de uitstoot.
Overigens wil de enorme investering in verbrandingsmotoren op biobrandstof niet zeggen dat er geen elektrificatie plaatsvindt in Zuid-Amerika. Een deel van de 5,6 miljard euro gaat naar het ontwikkelen van volledig elektrische auto’s voor die markten. Maar je kunt je voorstellen dat in een markt waar mensen gewend zijn om 17.000 euro te betalen voor een pick-up van Fiat, niet iedereen zit te wachten op een EV van 35.000 euro.
Kees heeft op 10 maart 2024 geschreven:
Straks stinkt heel nederland naar frituurvet
Flo heeft op 9 maart 2024 geschreven:
Biobrandstoffen gemaakt van bovengenoemde gewassen is echt géén oplossing. Er wordt dan nog meer gewedijverd met landbouwgrond waarop ook voedsel voor consumptie verbouwd zou kunnen worden. Bovendien verdwijnt er dan nóg meer regenwoud in o.a. Brazilië en Indonesië om plaats te maken voor landbouw (vooral palm is een ramp!). Biobrandstof zou alleen uit restproducten gemaakt moeten worden, al het andere is gewoon een milieudelict.
J.Beets heeft op 9 maart 2024 geschreven:
Even iets rechtzetten. Biobrandstof zoals ethanol, is slechter voor het milieu dan fossiele brandstoffen, als je alles meerekent. Dat bleek in 1992 al, als ik me het jaartal goed herinner, uit een studie van de Vrije Universiteit in Amsterdam. Milieu bestaat natuurlijk uit meer dan alleen CO2. Er worden ook pesticiden gebruikt, om maar iets te noemen. Het gaat te ver om er hier tot in de kleinste details op in te gaan. Het is slechts een (slechte) politieke keuze om biobrandstoffen in te zetten.