Is het nog tien jaar de tijd of nog maar tien jaar de tijd? Daar gaan we in 2035 achter komen. In dat jaar mogen grote autobedrijven geen auto’s meer verkopen met benzine- of dieselmotoren. Nu hebben we de laadinfrastructuur in Nederland nog re-de-lijk voor elkaar (op wat capaciteit van het net na), maar in veel Europese landen moeten ze serieus aan de bak.

Veel Europese autofabrikanten zijn lid van de European Automobile Manufacturers Association (ACEA). De voorzitter van deze ACEA en baas van Renault Luca de Meo vertelt op de Autosalon van Genève dat de fabrikanten niet tegen de EU-regels ingaan. ‘We betwisten 2035 niet, nu moeten we er aan gaan beginnen’, zegt hij. Vanuit de fabrikanten dus geen protest.

Volgens Reuters zegt De Meo dat het ‘potentieel mogelijk’ is om de verkoop van verbrandingsmotoren te verbieden, maar daarvoor zijn er nog wel wat criteria. Hierbij doelt hij onder meer op de gebrekkige laadinfrastructuur op veel plaatsen. Porsche is in ieder geval nog sceptisch en vertelde een maandje geleden dat het verbod in 2035 misschien nog uitgesteld gaat worden.

Moeten we straks allemaal aan de EV?

Het is belangrijk om te onthouden dat het hier gaat om nieuwe auto’s met een benzine- of dieselmotor. Dealers mogen dus nog altijd gebruikte auto’s met een verbrandingsmotor verkopen en ook jij mag gewoon door blijven rijden met je benzinebak. Het is dus niet zo dat er in Nederland ineens 10 miljoen EV’s rondrijden en dat die allemaal om 16:00 uur aan de paal gaan.

De kans is wel groot dat jij tien jaar na het verbod elektrisch rijdt. Volgens ELaadNL zijn de meeste personenauto’s in 2044 helemaal elektrisch. Zeker als de prijzen van EV’s blijven zakken, is het uiteindelijk voordeliger om toch aan de stekker te gaan. Overigens mogen verbrandingsmotoren op waterstof nog wel na 2035, al zal dat waarschijnlijk een nichemarkt zijn.

Kleine fabrikanten en eFuels

Kleinere autofabrikanten zoals het Nederlandse Donkervoort mogen nog wel auto’s met benzine- of dieselmotoren produceren na 2035. Die zullen waarschijnlijk moeten aankloppen bij fabrikanten die motoren bouwen voor buiten Europa. Grote autofabrikanten mogen verbrandingsmotoren blijven verkopen na 2035 als ze kunnen garanderen dat er alleen maar eFuels mee getankt worden. Een lastige opgave, want auto’s die op eFuels lopen, kunnen over het algemeen ook op normale benzine draaien.

Reacties

  • Turbodiesel heeft op 1 maart 2024 geschreven:

    EU-graaft zijn eigen autograf want EU-autofabrikanten kunnen niet op tegen Chinese EV’s die ook de batterijen fabriceren,dan zwijgen we nog over gebrekkige/defecte onbestaande laadpaal infrastructuur in EU-landen en als toetje dure laadtijden,EV´s hebben vele defecten met dure reparaties dus ik blijf ´dieselen´zolang ik leef. of ben weg uit EU vraag ´Dieselasiel´ aan…

    Reageer
  • Marcel heeft op 29 februari 2024 geschreven:

    Ik krijg dit jaar een EV bestelbus. Dat worden lange dagen die ik ga maken. Er zijn hier op het platteland veelste weinig oplaadpunten.
    Ben van de technische dienst bij een tankstation keten,en zal dus bij de Fastned langs de snelweg moeten laden.
    Radius van zo’n bus is maar 300 km,en ik rij meer dan 300 km per dag.
    Lang leven due electrisch puinzooi

    • Randy heeft op 5 maart 2024 geschreven:

      Klopt echt puinzooi ook voor vele zzp en mensen met busjes. Straks morgen bepaalde type busjes niet meer in steden mbt uitstoot etc. Busjes zijn nu al niet te betalen en de vraag of ze überhaupt geleverd kunnen worden en dan heb je nette diesels die heel jong zijn allemaal lekker naar het buitenland gaan. Ik heb het te doen met werkend Nederland.

      Reageer
    Reageer
  • Frank heeft op 28 februari 2024 geschreven:

    Dan worden er vanaf 2035 nog maar weinig nieuwe auto’s meer verkocht, tweedehands benzineautos zullen extreem duur gaan worden. Komen ze nog wel van terug.

    Reageer
  • Ronnie heeft op 28 februari 2024 geschreven:

    Ik ben blij met dit besluit. Veel fabrikanten gaan het loodje leggen en dus minder industrie en kennis. Samen met het opruimen van het boerenbestand geen kennis, werk en eten meer en afhankelijk van derden. Totaal niet haalbaar dit plan, dus er is een andere agenda die Henk en Ingrid inmiddels ook kennen.

    • The Road Warrior heeft op 28 februari 2024 geschreven:

      Wat een waanzin, wat een zelfdestructief beleid. ….De Chinezen lachen zich kapot !!

      • @warrior heeft op 29 februari 2024 geschreven:

        De hele Chinese autoindustrie wordt betaald door ontelbare subsidies van de overheid. Net als de vastgoedsector daar. Die ploft nu met honderden miljarden die verloren gaan. En wat lachen ze zich kapot!

        Reageer
      • Trolbuster heeft op 28 februari 2024 geschreven:

        De Chinese trollen hebben het bericht gescand en gaan anti EU berichten spammen. Goh wat een verrassing.

        Ga aub eens kijken naar de genocide op de Oeigoeren.

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)