De Noord-Amerikaanse afdeling van Stellantis is duidelijk nog bezig met het aanpassen van de bedrijfsnaam na de fusie van FCA en PSA. Het bedrijf dient patenten in onder de naam FCA US LLC. Belangrijker dan de naam is de informatie die in het laatste patent van het bedrijf staat. Stellantis blijkt bezig te zijn met een met de hand bedienbare versnellingsbak voor elektrische auto’s.
Het patent is gevonden door Carbuzz bij de World Intellectual Property Organization (WIPO). Het idee van een versnellingsbak in elektrische auto’s is in principe niets nieuws. Toyota werkt eraan en heeft al een proefmodel van een elektrische Lexus rondrijden met een handbak. Daarnaast kun je zelf schakelen in de Hyundai Ioniq 5 N, al is dat meer een soort DSG-idee. Porsche en Lotus gebruiken tweetraps transmissies in hun EV’s, maar die zijn niet handmatig te bedienen. Tevens heeft de nieuwe bak van Stellantis ook effect op het beschikbare koppel.
De versnellingsbak van Stellantis doet wel degelijk iets
In het patent schrijft Stellantis over een versnellingssysteem dat vastzit aan de elektromotor. Die motor is ingesteld om per versnelling een bepaalde hoeveelheid koppel naar de aandrijflijn te sturen. Er zit dus een maximum aan de hoeveelheid koppel die je per versnelling kunt oproepen, waardoor er iets soortgelijks gebeurt als wanneer je bij een verbrandingsmotor tegen de rode lijn aan zit. Op deze manier wordt het schakelpatroon gesimuleerd.
Door het verschil in koppel moet het rijgevoel meer lijken op dat van een benzineauto. Volgens Stellantis missen EV’s ‘een traditionele rij- en schakelervaring, wat monotoon en saai kan zijn voor de bestuurder’. Het autoconcern schrijft over versnellingsbakken met vier of meer versnellingen. Echter wordt er niets gezegd over een derde pedaal. Schakelen doe je waarschijnlijk met flippers achter het stuur.
Welke elektrische auto’s krijgen de versnellingsbak?
Helaas gaat het voorlopig nog enkel om een patent, dus er is nog niks bekend over het gebruik van de versnellingsbak. Ook weten we niet welke merken de versnellingsbak zouden gaan gebruiken. Als we in het gamma van de verschillende merken van de Noord-Amerikaanse tak van Stellantis kijken, dan moet de elektrische Dodge Charger Daytona in ieder geval niet ‘monotoon en saai’ zijn voor de bestuurder.
Ben je het schakelen toch even zat? Dan kan je het systeem ook gewoon uitzetten. Handig voor als je een stoplichtsprintje wilt doen. De bak schakelt zelf naar z’n één wanneer je vanuit stilstand het rechterpedaal volledig intrapt. Op andere momenten zet de bak hem in z’n twee om verrekte nekspieren te voorkomen. Het systeem kan trouwens ook terugschakelen wanneer je al rijdend plots vol gas wilt gaan. Of moeten we ‘vol stroom’ zeggen?
Chris heeft op 10 oktober 2023 geschreven:
Als je nu ook nog Broem, broem roept daarbij, lijkt het net of je een echte auto aan het rijden bent 😁
Felix heeft op 7 oktober 2023 geschreven:
Waarom zou iemand dit willen? Alsof ze 100 jaar geleden toch nog een paard voor de auto wilden spannen. Weg met die ouderwetse onzin.
Ulbe heeft op 7 oktober 2023 geschreven:
Top ,heb je toch nog een beetje gevoel dat je zelfs aan het auto rijden bent dan als een duf konijn acher het stuur te zitten
Rob heeft op 6 oktober 2023 geschreven:
Nutteloos
Glen heeft op 8 oktober 2023 geschreven:
Dat ze maar eerst zorgen dat de gedupeerden van hun 1.2-Puretechmotors geholpen worden…
Robin heeft op 7 oktober 2023 geschreven:
Lol. Dat kan softwarematig volledig gesimuleerd worden. Dus waarom daar een patent voor maken 🤪