
Mensen die hun telefoon buiten zicht in de bekerhouder leggen, weten dit misschien niet: als je Flitsmeister open houdt tijdens het rijden, dan kun je bij sommige verkeerslichten zien wanneer ze op groen springen. Sterker nog: ze springen sneller op groen als er verder geen verkeer is. Ook in België kun je onder meer met Flitsmeister op deze manier de verkeerslichten aansturen om op groen te springen. Dit gaat helemaal automatisch als je de app open hebt staan. Je hoeft je telefoon dus niet te bedienen.
VRT meldt vandaag dat er inmiddels in België 230 slimme kruispunten zijn geïnstalleerd in de afgelopen twee jaar. Als je daar rijdt met Flitsmeister, Sway of Karta GPS, kunnen de verkeerslichten op rustige momenten sneller op groen springen. In Nederland kun je bovendien ook nog de app RingRing gebruiken. Lekker duurzaam, want zo sta je niet voor niets stationair te draaien voor het stoplicht (en ja, zo mag je het verkeerslicht gewoon noemen).
Geen Waze of Google Maps
VRT stipt heel terecht aan dat het jammer is dat Google Maps en Waze (nog) niet meedoen met de slimme verkeerslichten. Deze apps zijn veruit het populairst om te navigeren en als je hiermee standaard communiceert met de verkeerslichten, zou het waarschijnlijk zo nu en dan best wat tijd (en uitstoot) kunnen schelen. Katrien Kiekens van het Agentschap Wegen en Verkeer in België zegt tegen VRT wel in gesprek te zijn met ‘de grote spelers’
Kiekens legt nog even uit hoe bijzonder het is dat we in België en Nederland de verkeerslichten kunnen beïnvloeden: ‘Ongeveer één op de acht verkeerslichten langs gewestwegen hebben nu die technologie. Die lichten die zijn verbonden met het internet en communiceren met de weggebruiker via verkeersapps, en in de toekomst zelfs met de boordcomputers van wagens. We zijn het tweede land in Europa dat aan de slag is met die technologie voor verkeerslichten. Het eerste land was Nederland.’
Ik heb een paar verschillende soorten fietsen met ieder een eigen pluspunt. Ik heb een carbon racefiets de helft van het uiteinde van de stuur eraf en die zijn handvaten voor de gestrekte arm, beugel erop dat het een beetje lig /leun en gestroomlijnd zigzag de stad doorkomt.
En dan gaan de verkeerslichten op groen?
Of wat is het verband met dit artikel?
Met die fiets hoef je niet op groen te wachten, hij kan ook door rood. Doet wel wat pijn als je geschept wordt door een auto, maar in de lig/leun stand voel je daar niets van, dan ben je al lang buiten westen!
Jammer dat t niveau van de reacties weer daalt naar de gemiddelde bestuurder binnen de Randstad.
Beetje respect zou ook fijn zijn .
En helaas te veel “complot wappies”.
Het bestaat nml echt.
Onderzoek voor dat je reageert en laat tik tok etc eens met rust.
Beetje acceptatie wordt niemand slechter van.
Maar als de meeste mensen er toch niet in geloven maakt dat jou toch een complot wappie?
Ook al heb je gelijk
Wat interessanter is om te weten dat er stoplichten zijn die niet sneller op groen gaan als je te hard rijdt. Dus kom je met 50 op een stoplicht af waar je 50 mag dan krijg je groen als het kan. Rij je harder dan remt het stoplicht je af door op rood te springen of het laat je langer wachten.
Dat heeft denk ik meer te maken met de plaats van de sensoren op het wegdek en de reactietijd daarna.
Als ik in de nacht naar huis rijd, weet ik van 1 stoplicht dat ik 46 moet rijden zodat ie op tijd op groen is. De overige stoplichten kan ik gewoon met 50 benaderen en 2 stoplichten zijn ruimschoots op groen hoor ik er ben, daar zou je dus wat harder kunnen aankomen rijden.
Leuk bericht.
Weet even dat:
De echte meerwaarde van de iVRI nooit is aangetoond.
Hooguit 20% van de verkeerslichten in NL een poging gedaan is om dit in te bouwen, lang niet alles werkt
Het inmiddels al 100 mln euro heeft gekost, exl salaris van de ambtenaren die er helemaal kierewiet van worden.
Voor de iVRI waren er 5 leverancies van verkeerlichten. Sinds jaar en dag marktleider Vialis (VW onderneming) is vorige maand voor verkeerlichten uit de markt teruggetrokken omdat de investering zich niet heeft terugverdient en jaren verlies draait. Er zijn nu nog maar 2 leveranciers van verkeersregeltoestellen in NL.
Een adviesbureau die slimme regelingen maken ook miljoenen verlies heeft geleden en inmiddels is gestopt.
Er enorme uitdagingen bij zijn gekomen als het gaat om cyber security omdat de beinvloeding via internet verloopt. Ik kan je vertellen dat geen enkele partij dit (voldoende) op orde heeft.
De 4 grote steden erg terughoudend zijn mbt deze ontwikkeling.
Alleen in nederland en belgie wordt gekozen voor de cloudoplossing. De automobielindustrie zet in op wifiP en in buitenland is dat de standaard.
Kortom enorme bedenkingen over dit overheidsproject wat al 10 jaar loopt en gestart is met het idee dat alles beter en goedkoper zou worden. Dat doel is nog lang niet bereikt.
Zou wel goed zijn als die kant ook eens goed belicht wordt en de overheid goed omspringt met de beschikbare middelen die steeds schaarser worden.
Fijne dag!
Voor wie geinresseerd is:
https://tweakers.net/nieuws/227316/tienduizenden-verkeerslichten-in-nederland-kunnen-op-afstand-worden-bestuurd.html
App is niet beschikbaar op Android.
RingRing
Juist kon hem al niet vinden de app.. ..
Hoi met Ferry deels geloof ik dit wel want als er in Enschede een Politie of.Ambulace of Brandweer.langs komt met een zwaailicht gaan bij ons die vekeerslichten op groen en blijven de andere verkeerslichten op rood staan en de stadsbussen hebben in Enschede vrijebaan dan gaan die verkeerslicht ook op groen staan dus deels geloof ik dit verhaal wel kijk maar eens naar die film The Italian Jop in die flilm daarin zie je ook dat die computer expert alle lichten op groen kan zetten dus het is wel een kern van waarheid hoor! Ferry.
Te veel film gekeken
Bij rood stoppen is het volgende.
Ik was hem al aan het zoeken, kon hem niet vinden. Dit was een nuttig antwoord thanks.
Ring-Ring is voor fietsen en lijkt zelfs gebanned in de Play store
Sway is zo algemeen dat je niets vindt…
Heel vaag dit artikel
Eigenlijk bevat het artikel alleen maar gelul van een dronken aardbei.
kan best moet je wel de korte afstands frequentie weten van de stoplichten en een korte afstands frequentie antenne hebben
Onzin. De zogenaamde iVRI waar hier over wordt gesproken werkt op basis van GPS en data die vanuit de auto wordt gestuurd. Als je je knipperlicht gebruikt weet een iVRI welke richting je uit gaat en sorteert hier op voor. Waar jij over praat zijn de KAR systemen die de komende jaren worden uitgefaseerd
Wat een onzin natuurlijk dat geloof je toch niet?? Die die app kan nooit communiceren met een verkeerslicht. Het zijn allemaal de sensoren op het wegdek die ervoor zorgt dat de verkeerslichten op groen springen als er een auto overheen rijdt. Maar dit soort flauwekul moet je dus niet geloven!! Is alleen maar reklame voor die app.
En toch kan het allemaal. Zoek eens op IVRI (intelligente verkeersregelinstallaties). Voor fietsers zijn er op aantal plaatsen ook apps voor sneller groen, dus als dit artikel onafhankelijk geschreven zou worden had de app “Schwung” ook voor de fietsers benoemd kunnen worden, al is dat maar in klein stukje van Nederland in Haarlemmermeer. De data van bijv. Flitsmeister en de data van Bemobile en sinds 2022 ook Livecrowd worden combineert kan dus daadwerkelijk gekoppeld worden aan een kruispunt. Genoeg over te vinden op internet.
Boeiend (Pffff)
Eerst nemen we met zijn allen vrijwillig een gps volg systeem op zak , nu sinds 2 jaar zijn alle nieuwe auto’s hiermee verplicht uitgerust, en dan nu deze stap weer waarbij er nog meer info en controle gaat naar …… Bedrijven , overheden 🤷🏻
Wat willen ze met deze informatie over ons ?
In China wordt deze technologie al openlijk tegen de bevolking gebruikt wanneer gaat dat hier openlijk gebeuren ? Of houden ze het nu alleen nog maar bij volgen en Alles wat we doen documenteren ?
Ga lekker met je aluhoedje op feesboek zitten klagen. Je bent niks verplicht. Je klinkt wel als een boer uit 1886 die klaagt dat zijn koeien minder melk geven sinds die treinen langskomen.
Klinken als een boer is nog niet zo erg als dom lullen als een boer.
Niks verplicht?? Als auto’s hier nu verplicht mee uitgevoerd worden is het zeker wel verplicht.
Maar je komt er wel achter als je aan de overheid steeds meer van je privacy en vrijheden afstaat.
Altijd handig. Zeker als automobilisten van 4 kanten tegelijk de app bedienen en het verkeerslicht op groen zetten
Haha, ik hoop niet dat je serieus bent…
Er heeft hier iemand aandelen Flitsmeister.
Flitsmeister is geen beursgenoteerd bedrijf en heeft dus geen aandelenkoers.
Alleen jammer dat het niet met Android Auto werk ivm de veiligheid van Google.
Hoe dom ben je als je geloofd dat dit voor de verkoop van de apps is. Tuurlijk mensen blijf lekker in je complottheorieën hangen.
Misschien xou eens iets verder moeten kijken bij google, youtube en gemini dan je neus lang is.
Misschien moet jij ook met eens goed controleren eerst op WELK BERICHT je commentaar geeft. lol
Ook de lessen Nederlandse Taal overgeslagen op school ?
Taal is met een t in plaats van een T. Voorts hoort achter school geen spatie.
Hij die zonder zonde is…
Fijn dat dat kan. Er zal vast en zeker wel een handige harry zijn die het voor elkaar krijgt om die stoplichten straks zodanig te manipuleren dat hij in zijn eentje voor meer dan 100 inviduele auto s gaat waardoor t stoplicht voor hem nog sneller op groen gaat. Want de tegenliggers en het verkeer van links en rechts hebben natuurlijk ook flitsmeister
Heel mooi, ik heb (op de motor) toch altijd Flitsmeister open staan.
Scheelt niet alleen geld met boetes maar waarschuwt ook voor gevaarlijke situaties onderweg.
Wat?
Leuke manier ook om gebruikers te volgen. Waarschijnlijk de suggestie van win/win voor kilometerheffing.
Als zoon stop licht je niet mag, sta je een uur voor rood.
Hmmm anthropomorphisering van een stoplicht, heel bijzonder. Hebben alle voorwerpen in uw beleving een persoonlijkheid? En hebben ze het ook allemaal op u gemunt misschien? 🥴
🤣🤣 heerlijke gedachte hè?