Als de plannen van de EU doorgaan en alle nieuwe auto’s zijn straks elektrisch, heeft het dan nog zin om een apart label voor de EV’s aan te houden? Of wordt de BMW i7 dan gewoon de 7-serie en de Mercedes EQS gewoon de S-klasse? Het lijkt erop dat Volkswagen de ID-naam schrapt. En omdat ‘Volkswagen 3’ nu niet zo lekker bekt, lijkt het erop dat de ID.3 verdwijnt en de Golf blijft.
‘Het zit in het hart van ons merk. We gaan de Golf niet vermoorden’, vertelde VW-topman Kai Grünitz bij de introductie van de Volkswagen Golf 8.5. Om vervolgens aan te kondigen dat de volgende generatie in 2028 komt en volledig elektrisch is. Op dat moment is er volgens Grünitz ‘niet genoeg plek om twee of drie verschillende modellen te hebben die bij dezelfde klant passen’.
Stopt Volkswagen in 2028 dan met de ID.3?
En ergens is het wel logisch dat de ID.3 verdwijnt als de volgende generatie Golf uitkomt. Al duurt het dus nog wel even. Waarom zou je in 2028 nog een verouderde ID.3 kopen als je voor hetzelfde geld (of minder) een elektrische Golf hebt? De ID.3 is tegen die tijd al acht jaar oud en het lijkt ons niet heel logisch dat er voor die tijd een compleet nieuwe generatie komt. Wellicht nog een facelift.
Grünitz voegt toe dat de ID.3 en de elektrische Golf in het begin waarschijnlijk eventjes naast elkaar aangeboden worden: ‘We zijn begonnen met werken aan de volledig elektrische Golf. We hebben concrete ideeën over hoe het eruit zal zien, maar we gaan zien hoe de markt zich ontwikkelt. Er zal een overlap zijn [tussen de ID.3 en de elektrische Golf].’
Grünitz wil niet verder uitweiden over de toekomst van de gehele ID-lijn, maar het is duidelijk dat Volkswagen begrijpt wat de waarde van de Golf-naam is. En dat is goed nieuws. Wanneer de hele autowereld lijkt te verdrinken in submerken, is het belangrijk om een aantal ankers te hebben. Wie weet hebben we na 2035 weer de bekende line-up met de Polo, Golf, Passat en Touareg, maar dan elektrisch.
Wordt de elektrische Golf niet gewoon een betere ID.3?
‘Als we een elektrische auto met de Golf brengen, dan moet het een echte zijn. Het moet eruit zien als een Golf. Het moet betaalbaar zijn als een Golf. Het moet zo capabel zijn als een Golf. En er moet een GTI zijn’, zegt Grünitz. Over voor-, achter- of vierwielaandrijving voor de GTI wil de VW-werknemer het niet hebben. Misschien ziet Volkswagen wel iets in een elektrische R met twee motoren?
Wat al vast staat, is dat de elektrisch Golf op een ander platform komt dan de ID.3 en de meeste elektrische auto’s van de VW Groep. Daarvoor is Volkswagen bezig met het SSP: het Scalable System Platform. ‘Het idee achter SSP is om wisselende modules te hebben’, vertelt Grünitz. Van de ID.2 tot de elektrische Bentayga: alles moet op het SSP staan.
‘Het idee is om dezelfde elektrische architectuur te hebben. Vandaag heb je vier of vijf verschillende architecturen, maar SSP zal een gemeenschappelijk elektrisch architectuur zijn voor de hele groep’, aldus de VW-topman. Je zou zeggen dat hierdoor alle auto’s van het concern hetzelfde gaan voelen, maar volgens Grünitz werkt het juist de andere kant op. Merken hebben juist meer vrijheid bij het ontwerpen van de EV’s en verpakken van batterijen, denkt hij. We zijn benieuwd.
Reacties