Subaru mag dan wat slappe tijden achter de rug hebben; dat lijkt nu voltooid verleden tijd. Op de Tokyo Motorshow doet de stand zowat boem! van het nieuws. Een overzicht in vogelvlucht.

Het is even moeilijk kiezen waarmee te beginnen: het belangrijkste of het spannendste nieuws. Een van de sterren van de stand is natuurlijk de nagelnieuwe BRZ, de Subaru-versie van de Toyota GT 86. Of eigenlijk moeten we natuurlijk zeggen: het origineel, waarvan Toyota ook een versie heeft gemaakt, want zo’n beetje de hele techniek onder beide mild afwijkende huidjes komt bij Subaru vandaan. Zijn er belangrijke verschillen tussen de twee? Technisch niet dus, uiterlijk is de Toyota een stuk uitbundiger met spoilerwerk en speelt de BRZ de rol van de wat ingetogener, elegantere tweelingzus. Aan jou dus de keus: geef je haar een breezer of een glas champagne? Je hebt nog tot de komende zomer om te beslissen. Overigens liet Subaru ook meteen de 300 pk tellende raceversie zien en er bestaat in wishful thinking-kringen goede hoop dat er ook een opgefokte STi-versie gaat komen.

Minder belangrijk, want ‘slechts een concept’, maar wat ons betreft stukken indrukewekkender is de Advanced Tourer Concept, een van de meest woeste stations die we de laatste jaren voorbij hebben zien komen. Fabrikanten plegen dit soort auto’s neer te zetten als ‘de auto voor pappa’s die ook wel eens het bovenste knoopje los willen doen’; deze ziet eruit als een auto voor pappa’s wier kinderen van bijzonder veel geluk mogen spreken dat hij geen enorme honger had toen ze geboren werden. Het lijkt bij de ATC te draaien om combinaties; hij is een bijeenraapsel van vleugeldeuren én suicide doors, van benzine en elektra (een 1.6-turbomotor wordt bijgestaan door een elektromotor) en dus van het uiterlijk van een bijlmoordenaar die genoeg ruimte voor zijn kettingzagen wil hebben. Het goede nieuws: Subaru zegt uitdrukkelijk met zo´n soort auto te willen komen en liegen mag in Japan niet. Het slechte nieuws: reken erop dat 90 procent van de dingen die de ATC spannend maken het niet gaat halen.   

Daarnaast liet Subaru ook de vernieuwde Impreza zien. Hij komt er wederom als sedan en als hatchback. Subaru is uiterst spaarzaam met verdere info – meer dan wat gemompel over lager gewicht en luchtweerstand, en meer raffinement konden we niet opvangen. Motorisch heeft het er alle schijn van dat je kunt kiezen uit een 1,6- of tweeliter benzinemotor en een diesel, en dat hij na de zomer van 2012 naar Nederland komt.  

Reacties

Meer van TopGear