
Gaat Subaru achter Porsche aan in de prijzenexplosie? Misschien, maar voorlopig nog niet. Ook hebben we hier niet te maken met een overmoedige verkoper. Deze Subaru Impreza mist iets en draagt daarom een vraagprijs van bijna 40.000 euro. Je kijkt naar een zeldzame Subaru Impreza P1 met twee deuren.
Een zeldzaamheid, want Subaru maakt het je meestal makkelijker om je achterpassagier doodsangsten uit te laten staan met vier deuren. Officieel werd de tweedeurs Impreza niet in Europa geleverd. Performance-tovenaar Prodrive importeerde slechts 1.000 exemplaren om tot P1 om te bouwen.
De helft sneuvelde in de loop der jaren, omdat Impreza. De P1 kreeg een grotere turbo, een nieuwe uitlaat, grotere remmen, een schroefset en 18-inch Prodrive-velgen. Naast de (nog zeldzamere) 22B is de P1 één van de meest begeerlijke Subaru’s. De Subaru Impreza P1 produceert nu 283 pk (+65) op 1.295 kilo.
Heeft de Subaru Impreza P1 nadelen?
De gemiddelde Subaru-bestuurder zal de plaatsing van het stuur als een nadeel ervaren. De besturingshoepel zit rechts en dat is onhandig voor de McDrive, het natuurlijke habitat voor Impreza’s uit de jaren ’90. Ach, dan heb je een excuus om de Impreza P1 te gebruiken waarvoor hij echt gemaakt is.
Koop maar! Of ga je liever voor een nieuwere Impreza?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Deze toffe Subaru Impreza 2.5 RS was van Ken Block en kan nu van jou zijn

Kooptip: Zeldzame Subaru Impreza P1 voor een schappelijk bedrag (als je wat moeite wilt doen)

Colin McRae crashte deze Subaru Impreza, en nu kan ie van jou zijn

Waarom de Subaru Prodrive P25 geen gouden velgen heeft (plus alles wat je moet weten)

Dit is de Prodrive P25 – de ultieme Subaru Impreza 22B

De Subaru Forester e-Boxer is de duurste in zijn klasse, maar is het ook de beste? (review)

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Legendarische rallyauto voor de straat (die ooit heel goedkoop was in Nederland) keert terug

De betrouwbaarste auto in zijn klasse wordt nu eindelijk interessant in Nederland

Waarom (helaas) niemand het betrouwbaarste automerk van Nederland koopt

Iemand loste het probleem van deze vergeten sportcoupé op briljante wijze op

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

€40.000. Dat is veel voor een tweedehands met 286pk.
Een beetje meer uitgeven en je krijgt een Honda Civic typeR van een jaartje met 310 paardjes, en met het stuur links.