Al in 2017, voordat het automerk helemaal zijn verstand verloor, stond er in Nederland een Subaru Impreza P1 te koop voor maar liefst 40.000 euro. Tegenwoordig is alles wat een beetje begeerlijk en zeldzaam is gelijk een klein fortuintje waard – daarom kan deze P1 best weleens een interessante investering zijn. Zeker als je kijkt naar de P25, die meer dan een half miljoen moet kosten.
De Impreza met slechts twee deuren is nooit in Europa geleverd, maar specialist Prodrive haalde ruim twintig jaar geleden 1.000 stuks naar deze kant van de wereld om te verbouwen tot P1. De auto kreeg meer vermogen, een aangepast onderstel, nieuwe velgen en grotere remmen. Het vermogen groeide met 65 pk, naar 283 pk. Het stuur zit altijd rechts.
In 2015 onderging dit specifieke exemplaar een volledige motorrevisie en kreeg daarbij sterkere zuigers, betere koelslangen en een grotere intercooler. Technisch zou deze Subaru Impreza P1 dus in orde moeten zijn, maar je moet zelf nog wel even aan de slag. De rest van de auto is 250.000 kilometer oud en heeft wat liefde nodig, zowel vanbinnen als vanbuiten.
Roest, krassen en scheuren op deze Subaru Impreza P1
Het interieur kan een bezoekje aan de stoffeerder gebruiken en buiten zit een spatje roest bij de wielkasten dat je aandacht nodig heeft. Rondom zitten er wat krassen in de lak en een goede polijstbeurt moet hoog op je lijstje staan bij deze auto. Misschien wil je ook nog wat doen aan het uiterlijk van de motor, maar dat is optioneel.
Als je zelf aan de slag wilt, kan dit een mooi project zijn. De veilmeester verwacht dat de auto 20.000 pond gaat opleveren, omgerekend zo’n 23.000 euro. Goede exemplaren gaan makkelijk voor 37.000 euro en meer. Dat is inderdaad nog minder dan de vraagprijs van 40.000 euro van een paar jaar geleden. Maar ook de P1 kan niet lang meer ontsnappen aan de gekte, vermoeden we.
De alternatieven zijn véél duurder
Voor een Subaru Impreza met twee deuren zou 23.000 euro echt niet veel zijn. Voor een Impreza 22B (die nog net wat bijzonderder is) kun je gerust 300.000 euro rekenen. Als je het nieuwste projectje van Prodrive wilt, dan mag je meer dan een half miljoen euro aftikken. Deze P25 kun je overigens niet vergelijken: die is helemaal nieuw en grotendeels van koolstofvezel.
Reacties