Oh ja, vandaag is een heel goede dag. Prodrive heeft meer details vrijgegeven en een eerste schets van zijn aanstaande Prodrive P25. Het is een restomod-project, waarbij een oude auto volledig opnieuw wordt opgebouwd met verbeterde onderdelen. Het lijkt erop dat de Britse firma bezig is met de ultieme Impreza te maken.

Het bedrijf heeft het juiste cv voor het project. Prodrive leidde het WRC-team van Subaru tussen 1990 en 2008, waarbij de Impreza Groep A de Legacy verving voor het seizoen 1994. De P25 ontleent zijn naam aan de kwart eeuw die is verstreken sinds de eerste Impreza gebouwd volgens de World Rally Car-voorschriften.

De Impreza 22B speelt een rol

Prodrive zegt dat de P25 ook inspiratie zal putten uit de glorieuze 22B-straatauto, waarbij Peter Stevens – de man die de originele Impreza WRC tekende – aan een bijgewerkt ontwerp werkt. David Lapworth – technisch directeur bij Prodrive – zorgt voor de engineering.

Hij zal ‘krachtiger, lichter zijn en een betere wegligging hebben’ dan de originele iconen uit de jaren negentig. Een 2,5-liter viercilinder met meer dan 400 pk zorgt voor de aandrijving. De boxermotor zal worden aangesloten op een halfautomatische versnellingsbak met schakelpeddels. Prodrive zal veel koolstofvezel gebruiken om het gewicht laag te houden.

Alles wat de auto speciaal maakt, is verbeterd

‘De originele Impreza 22B wordt beschouwd als de meest iconische van Subaru en is zeer gewild’, zegt Prodrive-baas David Richards. ‘We wilden alles wat die auto zo speciaal maakte, verbeteren door de allernieuwste technologie toe te passen om onze eigen moderne interpretatie te creëren van een auto die een plaats heeft ingenomen in de autogeschiedenis.’

Er zullen slechts 25 exemplaren van de P25 worden gebouwd (waarom hadden ze hem niet de P25.000 kunnen noemen?) en er is ons verteld dat hij zijn debuut zal maken op het Goodwood Festival of Speed ​​in juni.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)