De Lamborghini V10, de V8 van de Hellcat en Bentley W12. Zelfs bij de duurdere auto’s beginnen de unieke motoren uit te sterven. Helemaal in het lagere segment zie je telkens dezelfde drie- en viercilinders. Of toch niet? Subaru en Mazda zijn van plan om hun meest kenmerkende motoren in leven te houden. Subaru houdt vast aan de boxermotor en Mazda aan de rotatiemotor.

Toyota, Mazda en Subaru hebben afgesproken om nieuwe verbrandingsmotoren te gaan bouwen die passend zijn voor een hybride aandrijflijn. De motoren moeten bijvoorbeeld compacter worden en meerdere klimaatneutrale brandstoffen lusten. De motoren moeten in verschillende versies kunnen lopen op synthetische brandstof, biobrandstof en vloeibare waterstof.

De nieuwe motoren zijn kleiner met meer vermogen

De compactere verbrandingsmotoren moeten niet alleen meer vermogen geven, maar ook zorgen voor knappere auto’s. ‘Kleinere motoren zorgen voor een lagere motorkap, wat ontwerpmogelijkheden en aerodynamische prestaties verbetert terwijl het bijdraagt aan een betere brandstofefficiëntie’, schrijven Subaru, Mazda en Toyota over de hybrides.

De drie automerken hebben onderzoek gedaan naar de motoren op verschillende klimaatneutrale brandstoffen door met de motoren te gaan racen. ‘Met de volgende generatie motoren willen de drie bedrijven niet alleen de performance van de motor verbeteren, maar ook de integratie met elektrische aandrijfunits optimaliseren door de voordelen van ieder te benutten’, schrijven de merken.

De bazen over de toekomstige hybride motoren

Tot slot mogen drie topmannen nog een woordje houden over het eigen merk en de bijbehorende bekende motor. Subaru-baas Atsushi Osaki zegt: ‘Terwijl we doorgaan met het verfijnen van elektrische technologie, breiden we ook onze horizontaal geplaatste motoren ook met het doel om klimaatneutrale brandstoffen te gebruiken in de toekomst.

Namens Mazda doet voorzitter Masahiro Moro het woord: ‘Gezien de mogelijkheid van rotatiemotoren om te verenigen met elektrificatie en klimaatneutrale brandstoffen, blijft Mazda doorgaan met het ontwikkelen van technologie dankzij co-creatie en concurrentie om ervoor te zorgen dat het breed kan bijdragen aan de maatschappij.’

Het laatste woord is aan Toyota-baas Koji Sato: ‘Om onze klanten diverse opties te bieden om klimaatneutraliteit te bereiken, is het noodzakelijk om de uitdaging aan te gaan om motoren te ontwikkelen die zijn afgestemd op de energieomgeving van de toekomst. De drie bedrijven, die dezelfde ambities delen, zullen de motortechnologieën verfijnen door middel van vriendschappelijke concurrentie.’

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear