Met alle volstrekt idiote SUV’s die nu te koop zijn, hadden we verwacht dat het lijstje van SUV’s met een topsnelheid van 300+ wat langer zou zijn. Maar nee, als we kijken naar de fabrieksspecificaties, dan komen we echt maar uit op vier SUV’s. En dat is wat karig voor een lijstje. Daarom smokkelen we een beetje, en voegen we SUV’s toe die minimaal 290 km/u halen – deze hebben wat ons betreft nog wel de mogelijkheid om de 300 aan te tikken als ze heuvelafwaarts rijden met de wind in de rug. Dit zijn SUV’s met een topsnelheid van 300+ km/u (al dan niet met wat hulp van de zwaartekracht).
Bentley Bentayga Speed – 306 km/u
Nog altijd levert de 6,0-liter W12 een vermogen van 635 pk en een koppel van 900 Nm. Z’n top is nog steeds die vermaarde 306 km/u en ook z’n 0-100-tijd bleef gelijk: 3,9 seconden. Dit is de snelste SUV ter wereld, kijkende naar de topsnelheid. Helaas krijgen wij de Bentayga Speed niet in Nederland.
Lamborghini Urus – 305 km/u
Met de motor uit de Audi RS 6 krijgt deze Lamborghini het voor elkaar om sneller dan 300 te rijden. De V8 kent echter nog een truc: hij is de zuinigste motor ooit in een Lamborghini (12,7 l/100 km, 290 g/km CO2). Dit mede dankzij een cilinder-deactiveringssysteem dat werkt onder de 3.000 tpm. Dan heb je nog altijd de beschikking over een koppel van 235 Nm. Je leest het goed: wees voorzichtig met het gaspedaal en je rijdt in een viercilinder Lamborghini met minder koppel dan een Ford Fiesta diesel.
Audi RS Q8 – 305 km/u
Om te beginnen zijn 0-naar-100-tijd: 3,8 seconden. De 4,0-liter twin-turbo V8 heeft een vermogen van 600 pk en 800 Nm aan koppel. En daar houdt het niet op. 0 naar 200 km/u doet de grootste RS in 13,7 seconden en zijn topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. Maar let op: optioneel wordt deze verhoogd naar 305 km/u, met het Dynamic-pakket.
Maserati Levante Trofeo – 300 km/u
Niet het schreeuwerige van een Lamborghini Urus of het pompeuze van een Bentayga, nee: elegante lijnen, voluptueuze heupen – het smaakvolle Italiaanse druipt ervan af. Zeker, hij is in deze Trofeo-uitmonstering wat agressiever, met die luchtroostertjes in de motorkap en de carbon-skirts, maar hallo: 580 pk! Mag het? Het zal nog even duren, maar de dagen dat deze zalige V8 er fluitend dik 20 liter dode dino’s per 100 kilometer doorheen kon jagen (niet normaal wat dat ding zuipt…), zijn geteld. Als je je dat kunt veroorloven – ja, want anders kon je ’m sowieso niet kopen – trakteer jezelf dan snel. Je zult er geen spijt van krijgen.
Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid – 295 km/u
De hybride aandrijflijn van de Turbo zorgt voor een gecombineerd vermogen van 680 pk. De Cayenne Turbo S E-Hybrid sprint daarmee in 3,8 seconden naar de 100 km/u en haalt een top van 295 km/u – daarmee is het de snelste Cayenne ooit gebouwd. Deze SUV is ook nog eens krachtiger dan een Huracán of Ferrari 488 GTB, en dat is eigenlijk best bizar.
Aston Martin DBX – 291 km/u
De 4,0-liter biturbo-V8 van AMG produceert 550 pk en 700 Nm in de Aston Martin DBX. Daarmee sprint de SUV van 2.245 kilo in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid is 291 km/u. Z’n remmen zijn van staal, niet van koolstof-keramiek. De negentrapsautomaat en de vierwielaandrijving sturen al het vermogen naar de achterwielen als dat gewenst is. De Aston Martin DBX wil dus een prima potje zijwaarts gaan. Ook krijgt hij actieve stabilisatoren, net als de Cayennes en Urussen van deze wereld.
Dodge Durango Hellcat – 290 km/u
De specificaties van de Durango Hellcat zijn op 10 pk na gelijk aan die van de Jeep Trackhawk. De 0-96-tijd (60 mph) is 3,5 seconden en de topsnelheid is 290 km/u. Daarmee haalt de Durango deze lijst wel, en de Trackhawk met een top van 289 km/u net niet. Het vermogen gaat naar alle wielen via een achttraps automaat. Het sprintje op de kwartmijl zou al na 11,5 seconden klaar zijn. Bovendien moet een 18 procent stijver onderstel voor 2,5 procent minder onderstuur zorgen.
Alpina XB7 – 290 km/u
Alpina pakt de 4,4-liter V8 van BMW en zorgt dat er nu 621 pk en 800 Nm uit komt. Dat is ongeveer zoveel als de BMW M8 Competition aan boord heeft. Je mag dit dus min of meer beschouwen als de BMW X7 M Competition die nooit gaat komen. Met deze bult vermogen schiet de Alpina XB7 in 4,2 seconden naar de 100 km/u en bereikt hij een top van 290 km/u. De sprint van 0 naar 200 kost slechts 14,9 seconden.
Damian heeft op 28 oktober 2020 geschreven:
Jeep Grand Cherokee Trackhawk?