Testobject:Suzuki Baleno
Uitvoering: 1.0 Boosterjet
Locatie: Barcelona
Weersomstandigheden: Lekker zonnig
Wat reden we?
De opvolger van de anti-held uit Better Call Saul. Daar heet hij Suzuki Esteem, maar hier kennen we hem als Baleno.
In dat segment hebben we de Swift toch al?
Klopt, Suzuki plaatst in elk segment twee auto’s. Een hippe, minder praktische variant en een saai, verstandig alternatief. Kijk maar naar de Celerio en de aankomende Ignis of de Vitara en de S-Cross. De Baleno is dus een soort no-frills-Swift.
Saai en praktisch dus
Saai om te zien is hij zeker, dat grijze kleurtje helpt ook niet mee. Praktisch is de Baleno ook, hij is serieus ruim vanbinnen. De bagageruimte van 355 liter biedt genoeg plek voor je Nordic Walking-stokken en achterin kunnen met gemak twee mensen van de bingoclub mee, die hebben meer dan genoeg beenruimte. Voorin is de zitting van de stoel dan net weer even te kort voor lange mensen, dat is jammer.
Prima conclusie, saai maar verstandig. Stoppen met lezen?
Nog heel even wachten. De Baleno is 90 kilo lichter dan de Swift. Met de 1.2-viercilinder weegt de versaaide Swift zelfs 840 kilo. Zoals Lotus-baas Colin Chapman ooit zei: ‘Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere’. Dus.
Wij rijden met de gloednieuwe 1.0 Boosterjet-motor. Die is dan weer 40 kilo zwaarder. Dat snappen wij ook niet, want zo groot is die turbo nou ook weer niet. Groot genoeg, blijkt wel als we de 112 pk en 170 Nm loslaten op het asfalt. Lekker vlot en onderin de toeren ook goed bij de les. Als je serieus wilt trappen, hadden de versnellingen iets langer gemogen. Maar laten we eerlijk zijn, zo hard als wij met de Baleno reden, gaat nooit meer iemand doen.
De vermogen/gewicht-verhouding maakt de Baleno leuk, heel leuk. Dankzij de stijve carrosserie en de stugge vering communiceert de Baleno uitstekend. Je voelt alle oneffenheden in het asfalt. De grijze muis blijkt een echte bochtentijger. Misschien weer eens tijd om de Swift Cup te reanimeren in de vorm van de Baleno Cup?
Beste auto ever dus?
Nou ja, ever… Er valt ook best wat te mopperen. Zo is de afwerking typisch Suzuki: veel plastic en als je een beetje aan de deurpanelen trekt, bewegen deze mee als een brugklasser onder groepsdruk. Het dashboard is een rommeltje aan kleuren. Het instrumentarium is blauw, de knoppen lichten oranje op, maar het display van de verwarming is weer wit. Als je niets te bewijzen hebt en je wilt leuk sturen, gewoon doen.
Cees heeft op 6 december 2016 geschreven:
Volgens mij best ‘n leuk wagentje om te gaan tunen als ik de spec zo lees.