
Bij elk soort vervoersmiddel moet men op een gegeven moment weten wie de snelste heeft. Dat was al zo bij paarden, dat is zo bij auto’s en ook motorfietsen zijn geen uitzondering. Wel zagen motorfietsfabrikanten al snel het gevaar in van idiote snelheden op twee wielen. Daarom sloten veel motorfietsmerken in 1999 een herenakkoord: geen enkele motorfiets zou harder rijden dan 300 km/u. De aanleiding daarvoor was de Suzuki Hayabusa (en de geruchten over een nog snellere Kawasaki Ninja), destijds de snelste motorfiets met een top net boven de 300 km/u.
En nu is de Suzuki Hayabusa terug met een nieuwe generatie. Hoewel er inmiddels heel wat motorfietsen zijn die geen sjoege geven om het herenakkoord, houdt Suzuki de topsnelheid van de Hayabusa netjes op 299 km/u. Voor de derde generatie van de Hayabusa neemt Suzuki de 1,4-liter viercilinder onder handen om hem minder vermogen te geven. Ja, deze generatie produceert 190 pk, wat 7 pk minder is dan voorheen. Wel is de manier waarop de motor zijn vermogen afgeeft veranderd, waardoor de 0-100-tijd slinkt van 3,4 naar 3,2 seconden. Daar zal launch control je een handje bij helpen.
De systemen op de Suzuki Hayabusa
Een moderne motorfiets bestaat allang niet meer slechts uit twee wielen, een motorblok en een ketting naar achter. Zo is de Suzuki Hayabusa voorzien van cruisecontrol, een heuvelassistent, een rij-modusselector met tien standen en een anti-liftsysteem. Je kunt zelfs het vermogen terugdraaien, voor als het nat of glad is. Over airconditioning, elektrische ramen en parkeersensoren zegt Suzuki niets, dat is dan weer jammer. Mocht je het je trouwens afvragen: Hayabusa is Japans voor valk, of eigenlijk specifiek de slechtvalk. Weet je dat ook weer.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Verrek: Suzuki heeft helemaal nog geen elektrische auto’s

Standaard een extra set winterbanden: waarom hebben auto’s dat niet?

Valt met de nieuwe Suzuki Swift nog ouderwetse lol te beleven? (review)

Bij deze tuner kun je je Suzuki Jimny laten ombouwen tot Lancia Delta or Renault 5

Damd vermomt de Suzuki Jimny als Lancia Delta Integrale en Renault 5

Splinternieuwe S2000 met achtcilinder aan boord kost 38.000 euro

Milan (33) rijdt zonder motorpak omdat ie gek is op de geur van verbrande bacon

Er worden meer motorfietsen verkocht, maar hoe zit het met de elektrische?

Dit is de krachtigste eencilinder ooit gebouwd, en hij komt van Ducati

Deze Yamaha MT-10 SP van Lego bestaat uit bijna 1.500 stukjes

MotoGP-rijder Marc Márquez moet bijverdienen en zet zijn trailer op Airbnb

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Deze betaalbare auto’s zijn ook nog eens heel betrouwbaar, volgens onderzoek

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Deze bekende modelnaam uit het verleden komt weer terug naar Nederland

Misschien wel de saaiste auto ter wereld gaat eindelijk uit productie, en dat is erg jammer

Deze Honda Civic die (voor weinig?) wordt verkocht door Nederlandse overheid heeft leuke verrassing onder de motorkap

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
