Als de benzineprijzen nog verder stijgen, moet je binnenkort kiezen tussen avondeten of tanken. Kleine tip van de redactie: elke liter benzine bevat ongeveer 34 megajoule, wat neerkomt op ongeveer 8.100 kilocalorieën. Op zo’n hoeveelheid energie kun je zo’n drie tot vier dagen leven. Maar liever heb je natuurlijk dat de benzineprijzen weer dalen.
De reden achter de enorme stijging in brandstofprijzen is dat er schaarste is door de oorlog in Oekraïne. Ligt er dan misschien een grote kans bij Porsche om in deze vraag te voorzien? Het Duitse merk is immers druk bezig met het ontwikkelen van synthetische brandstof waar geen olie bij komt kijken.
Porsche test de synthetische brandstof nu in raceauto’s | Foto: © Porsche
De fabriek voor de zogeheten eFuels staat in Chili, omdat daar veel groene windstroom wordt opgewekt. Met die stroom maken Porsche en Siemens waterstof. Daarna vangen ze CO2 uit de lucht, die ze met waterstof omzetten in synthetische methanol. En dát zetten ze weer om in synthetische brandstof met zogenoemde MTG-technologie (Methanol-to-Gasoline).
Kunnen synthetische brandstoffen de brandstofprijzen weer omlaag krijgen?
Porsche en Siemens willen dit jaar 130.000 liter synthetische brandstof produceren. In 2024 groeit de productie naar 55 miljoen liter en in 2026 staat de planning zelfs op 550 miljoen liter. Alleen al in Nederland lusten we ruim 400 miljoen liter per maand. Er is voorlopig dus lang niet genoeg van het spul voor iedereen.
Wat kost synthetische brandstof per liter?
En zelfs áls de fabrieken als een omgekeerde tempelier beginnen te produceren, dan is er nog de kwestie van de prijs. Het eerste spul moeten per liter zo’n 10 dollar kosten, omgerekend een zeer toepasselijke 9,11 euro per liter. Pas tegen 2026 begint het schaalvoordeel z’n werk te doen en moeten de prijzen tegen de 1,82 euro per liter komen te liggen. En dat is nog zonder de accijnzen, dus hou rekening met ongeveer 3 euro per liter in Nederland.
Waarom maakt Porsche dan deze synthetische brandstoffen?
Volgens Porsche rijdt 70 procent van alle verkochte 911’jes gewoon nog rond. Het merk wil graag dat deze Elfjes in de elektrische toekomst ook nog van stal gehaald kunnen worden. De synthetische brandstof moet helpen om het bestaande wagenpark op een groene manier op de weg te houden. Ook willen ze graag nieuwe 911’jes blijven verkopen en toch voldoen aan alle klimaateisen.
Waterstofmotoren slaan nergens op, en toch is er een toekomst voor weggelegd
Geen synthetische brandstoffen maar toch waterstof?
Jacco heeft op 16 maart 2022 geschreven:
Over de cintetische vrandstof zal minder accijns geheven worden aangezien het uitstoot verhaal hiermee in rook opgaat. Overheid zal waarschijnlijk de wegenbelasting dusdanig veranderen dat je daarmee de accijnzen compeseert, is toch een gat van bijna 10 miljard dat ergens mee opgevangen moet worden zodra diesels en benzinemotoren minder en minder worden