Toyota onthulde vandaag wederom een auto met een verbrandingsmotor op waterstof. Dit keer een Toyota GR Yaris, typisch een auto waarbij het eeuwig zonde zou zijn als hij zou verdwijnen. De GR Yaris H2 gaat trouwens niet in productie, maar is een studiemodel om te laten zien wat er mogelijk is.

Maar waarom blijft Toyota komen met waterstofmotoren? Hoe leuk het idee van verbrandingsmotoren in de toekomst ook is, op papier is waterstof in een verbrandingsmotor op het moment een kansloze propositie, en zelfs niet heel groen. Bij het produceren van waterstof gaat er energie verloren en komt er CO2 vrij. Bij het verbranden van waterstof in een verbrandingsmotor gaat er nog meer energie verloren.

Zijn verbrandingsmotoren niet de moderne paardenkoetsen?

‘Ik weet wat sommigen van jullie denken: dit moet een exercitie zijn van Toyota dat probeert een nieuwe rol te vinden voor oude verbrandingstechnologie, zoals de makers van paardenkoetsen deden toen auto’s de paarden gingen verdringen. Ik kan je verzekeren dat we begrijpen hoe voertuigtechnologie verandert’, zegt Matthew Harrison, baas van Toyota in Europa.

‘En ik weet dat anderen van jullie denken dat, omdat waterstof twee keer zoveel vermogensverlies heeft als lithiumbatterijen en verbrandingsmotoren minder efficiënt zijn dan brandstofcellen, een waterstofmotor geen zin heeft. Ik kan je verzekeren dat we deze afweging ook begrijpen’, aldus Harrison.

Verbrandingsmotoren op waterstof zijn goedkoop en licht

Toch ziet hij toekomst voor een verbrandingsmotor op waterstof. ‘Zelfs met het lagere rendement van een motor in vergelijking met een brandstofcel, kunnen er toepassingen zijn voor waterstofverbrandingsmotoren waarbij een laag gewicht, lage kosten, snel tanken en hoge robuustheid erg belangrijk zijn. Het ontwikkelen van grote waterstofverbrandingsmotoren voor grote voertuigen kost veel tijd, maar we kunnen veel leren door eerst kleinere motoren uit te proberen in kleinere voertuigen.’

Goedkope voertuigen op waterstof

Waterstofverbrandingsmotoren zijn dus niet efficiënt, maar wel goedkoop en licht. Zeker als waterstof straks groen geproduceerd kan worden, zou het een optie kunnen zijn voor landen waar bijvoorbeeld een slechte laadinfrastructuur is. Ook zien ze bij Toyota waterstof als een manier om energie op te slaan. Door stroom om te zetten in waterstof, kun je het lokaal opslaan in tanks. Dan hoef je dus geen grote en dure batterijen te produceren om ergens neer te zetten. Voor nu zijn er nog geen concrete productieplannen, maar wordt er vooral veel getest.

Verbrandingsmotoren op waterstof spelen niet de hoofdrol

Je begreep het vast al, maar Toyota zet niet in op waterstof als de toekomst van de auto. Het spul krijgt een bijrol. Toyota komt binnenkort met zijn eerste volledige SUV op een nieuwe elektrisch platform. Daarnaast werken ze aan nog een nieuw platform met de naam E3. Op dit platform kunnen Toyota en Lexus zowel elektrische auto’s als plug-in hybrides bouwen. Daarnaast komt Lexus volgend jaar met de RZ – een volledig elektrische auto op een eigen platform.

Advertentie

Reacties

  • Dithmar says at 8 december 2021:

    Hoezo wordt CO2 geproduceerd bij waterstof productie? ! Dat is enkel zo wanneer die uit aardgas wordt gewonnen en dat is bij alle geplande toekomstige productie eenheden niet het geval. Dat wordt zuivere elektrolyse, volledig groen dus…niks CO2.
    Waterstof verbrandingsmotoren zijn de enige toekomst en er zal heel zwaar gewerkt worden aan de energieomzettingsefficientie. In Groot Brittannië is de grootste fabrikant van industriële motoren voor machines ( trucks, kranen, bulldozers, etc.) Al lang bezig met het ontwikkelen van waterstof verbrandingsmotoren. Zelfs reeds bijna in productiefase. Het is een feit dat batterijen geen toekomst hebben wegens: veel te lange laadtijd (zelfs snelladers), veel te milieuvervuiling, veel te zwaar, veel te duur, geen laders beschikbaar, geen netwerk beschikbaar etc…. Wat waterstof betreft: dit kan gemakkelijk getransporteerd worden naar de gebruikelijke tankstations, kan zeer snel getankt worden, is volledig CO2 neutraal, weegt heel erg weinig in verhouding tot opgeslagen energie (niet te vergelijken met de loodzware batterijen). En ga zo maar door…
    Toyota heeft het als eerste begrepen! Slimme kerels

    Reply
  • Jan says at 6 december 2021:

    Reactie op wp.
    Een houtkachel thuis filtert niks, dat klopt maar dat kan wel dus ipv geld voor het weg halen van de houtkachel thuis kun je ook geld of regels geven voor het plaatsen van een rookfilter voor je thuiskachel.

    Reply
  • J. de Groot says at 5 december 2021:

    Een waterstof verbrandingsmotor in een elektrische auto dient alleen om de accu op te laden, zodat deze niet aan een laadpaal aangesloten hoeft te worden.
    Voordeel is snel tanken, en niet aan een oplader.
    Dat lijkt mij een groot voordeel.

    Reply
  • Mavos says at 4 december 2021:

    Als je waterstof produceert met windmolens is dat groen. En je hoeft de accu’s niet meer te zeulen, dat scheelt ook. En voorlopig is gewone stroom waarmee auto’s worden geladen ook niet groen. Los van de vraag of t electriciteitsnetwerk t allemaal op tijd aan kan

    • Ron says at 5 december 2021:

      Ik werk bij een netbeheerder en netwerk kan het nu al op sommige plekken al niet aan en het tijds bestek waar de regering het wil gaat ook niet lukken.
      En wat denk je van de straat vervuiling van laadpalen en kabels die over de straat liggen als je dan tussen 2 auto’s loop moet je uitkijken dat je niet valt.

      Reply
    Reply
  • Nick says at 4 december 2021:

    Bij de BEV zwijgt men steeds zedig over de energie die het kost om de 600kg batterij te verplaatsen als men iets of wat rijbereik wil, idem over het energieverlies tijdens het laden

    Reply
  • FrLW68 says at 3 december 2021:

    De elektrische auto is toch niet meer van deze tijd. Uren laden voor een beperkte afstand. Lange wachttijden bij de laadpalen onderweg naar Spanje. En stress, want geen laadpaal op het platteland van Spanje. Geen caravan kunnen trekken. Oh wacht, een kleine aanhanger kan, maar dan voor wel 200km, max. ‘s avonds de auto verplaatsen, als je niet aan je eigen laadpaal hangt, want je wilt geen laappaalklever zijn. En kun je nog wel laden, als het stroomnet het begeeft? Daarnaast is hij veel te zwaar en slijten de banden veel sneller. En altijd dat gezeul met die kabel.
    Over 20 jaar lachen we er om. Wat een tijd, weet je nog?
    Ik hoop dat waterstof snel doorbreekt

    Reply
  • Niels says at 3 december 2021:

    “Bij het verbranden van waterstof in een verbrandingsmotor gaat er nog meer energie verloren.” Dit is wetenschappelijk niet correct:
    De eerste wet van de thermodynamica, ook wel eerste hoofdwet genoemd, stelt dat energie niet verloren kan gaan of uit het niets kan ontstaan. De wet staat algemeen bekend als de “wet van behoud van energie”. Er kunnen alleen omzettingen van energie plaatsvinden. Matthew Harrison heeft het juist namelijk:
    …omdat waterstof twee keer zoveel VERMOGENSverlies heeft…

    Reply
  • Tonnie says at 3 december 2021:

    Waterstof is uiteindelijk toch beter dan al die accu’s.

    Reply
  • Ton Beek says at 3 december 2021:

    Ach ja, zo gaat het altijd. Nu zijn die bio houtverbrandingsovens met veel nare gevolgen ook voor de buurtbewoners een hype, terwijl Utrecht de mensen een subsidie gaan betalen van tussen de 2.000 en 5.000 euro als zij hun open houthaard afsluiten!! Hoe gek wil je het hebben. Overigens, waar is toch al die zure regen uit de jaren 70 en 80 gebleven die er voor zou zorgen dat er geen blaadjes meer aan de bomen zouden groeien??

    • WP says at 5 december 2021:

      Een biomassa centrale en een thuis houtkachel is niet te vergelijken. Een biomassa centrale filtert de uitstoot tot het maximum, waarbij het vergelijkbaar is met een gascentrale. Een houtkachel thuis filtert niks en mensen stoken ook nog eens helemaal verkeerd…

      Reply
    • @ Ton Beek says at 3 december 2021:

      Die zure regen is voor een groot deel verdwenen door de sterke afname van zwavel en ammoniak uitstoot. Een succesvol gevolg van precies die zogenaamd wispelturige regelgeving vanuit de overheid waar jij over klaagt.

      Reply
    Reply
  • Elchino says at 2 december 2021:

    Dat zei men in de jaren 70 ook over het ophalen van glazen flessen en het schoonmaken daarvan en dat dat energie vretend zou zijn en daarom koos men voor plastic (pet) flessen. Goedkoper en milieu vriendelijker.
    Ik hoef u niet te vertellen wat het gevolg is van het denken daarover en de besluiten die toen zijn genomen op basis van dat denken.

    • Martinus says at 4 december 2021:

      Wat is de definitie van “heel groen”, waaraan de waterstof verbranding niet aan zou voldoen? En in vergelijking met accu’s lijkt me de productie van waterstof niet het minst groene onderdeel.
      Er staan wat ongefundeerde en vooringenomen beweringen in dit artikel, jammer!
      Maar om dan naar even ook in de emotie te blijven; wat mij betreft is het behoud van een verbrandingsmotor zeer gewenst, het accelereren met een v8 is nu net even wat meer dan hetzelfde met een misschien wel krachtigere eclectische motor. En zoals in het artikel blijkt uit de manier waarop het geschreven is: emotie telt!

      Reply
    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie