Even de laatste paar druppeltjes zodat je een rond getal tankt of een rond getal afrekent. Of als signaal van boven dat je vandaag een staatslot moet kopen: zodat beide getallen rond zijn. Of gewoon zodat je tank zo vol mogelijk zit. Dit alles bereik je door niet meteen te stoppen met tanken na de klik. Maar dat kun je beter niet doen, zo meldt Brian Cooley van Roadshow. Volgens de YouTube-show is het zonde van het geld én is het potentieel slecht voor de auto. Daar geven ze een paar redenen voor.

Voordat we beginnen, raak niet gelijk in paniek. Het zijn allemaal valide argumenten, maar je auto zal niet spontaan tot een hoopje as affikken. Anderzijds: je hebt ook geen goede reden om het wél te doen, behalve dat je nét iets verder rijdt op één tank. Dus waarom zou je nog doorgaan met tanken na de klik? Op het afronden van het getal na, natuurlijk. Dat zal de verzekering ook nog wel snappen.

De eerste reden die ze geven, is dat overtollig brandstof wegloopt uit de auto via een afvoer. Daar zijn we het niet helemaal mee eens, want je ziet dit afvoertje gewoon zitten als je goed kijkt, en als je daar brandstof door laat verdwijnen, zit je niet goed op te letten. Een reden die wel hout snijdt, is dat niet alle brandstof in de auto gaat, maar terug de slang in verdwijnt. Je krijgt dan niet alle brandstof waarvoor je betaalt. Het is niet veel, maar waarom zou je geld weggeven?

Belangrijker: het ontluchtingssysteem van de brandstoftank kan beschadigd raken als de auto te ver wordt volgegooid. En dat zou een dure reparatie zijn. Overtollige brandstof die niet de tank bereikt, zou ook gewoon verdampen. Als laatste reden geeft Cooley dat het de berekening van je verbruik verprutst. Brandstof die niet in de tank gaat, reken je wel mee in je verbruik en dat verpest het beeld. Door niet verder te tanken na de klik maak je je auto dus zuiniger. Soort van, min of meer.

Tanken na de klik? Niet doen

Reacties

  • Hans heeft op 11 november 2021 geschreven:

    Meer brandstof verhoogt het gewicht van de auto. En meer gewicht betekent meer benzineverbruik en meer remslijtage. Het is dus verstandig om steeds zo weinig mogelijk benzine te tanken. Een halfvolle tank in plaats van een volle scheelt tussen de 1 en 2 procent in het gewicht en in het benzineverbruik.

    • Norrie heeft op 30 juli 2024 geschreven:

      SImpel stoppen na de 1e klik omdat je anders brandstof letterlijk weggooit met warm/heet weer.
      De brandstof in de ondergrondse tanks zijn gemiddeld 4 tot 6 graden Celsius.
      Als je je tank geheel vol tankt en niet meteen gaat rijden…stijgt de temperatuur van de brandstof.
      Brandstof is een vloeistof die uitzet bij temperatuur stijging: zowel diesel als benzine.
      Die wordt bij volle tank en stilstaande auto opgewarmd door omgevingstemperatuur (20gr C.?)
      Die uitzetting wordt uit de overloop/tankontluchting geperst en heb je dus betaald zonder te verbruiken.
      Met vriesweer treedt dit probleem dus niet op.
      Ga je meteen meer dan 10Km rijden na het tanken, dan is aftanken tot na de 1e klik geen probleem.

      Reageer
    Reageer
  • Roel heeft op 24 juni 2021 geschreven:

    Ja hoor, brandstof terug de slang in, tegen de stroom in. Hoe verzin je het, en dan ook nog tegen de zwaartekracht in.

    • Ruud heeft op 25 juni 2021 geschreven:

      Dat het op en neerwaartse druk.

      Reageer
    Reageer
  • Jan R heeft op 24 juni 2021 geschreven:

    Heb een Renault en als ik stop bij het eerste afslaan van de pomp rijd ik steeds met een 3/4 gevulde tank rond. Bij veel auto’s zit de ontuchting heel beroerd, dat is altijd al geweedt, zeker bij franse auto’s. Heb jaren een bediend tankstation gerund dus heb wel ervaring.

    Reageer
  • Daffy Duck heeft op 13 januari 2021 geschreven:

    Fossielen die nog ouderwets tanken, het bestaat nog…

    • David heeft op 29 juni 2021 geschreven:

      Jij rijdt vast zo’n pseudo-moderne auto met stofzuigermotor en denkt daarmee vooruitstrevend te zijn. Geeft niet, met onze diversiteit vullen we elkaar juist mooi aan.

      • UltimateLF heeft op 13 juni 2023 geschreven:

        Pffff arrogantie ten top. Je weet dat electro power niets nieuws is? Bestond rond 1900 al en legde het af tegen de benzinemotor in de jaren 20. De geschiedenis zal zich herhalen jij pedante engnek.

        Reageer
      Reageer
    • Anoniem heeft op 23 juni 2021 geschreven:

      Alsof jij zoveel beter bent

      Reageer
    Reageer
  • ozcan heeft op 4 januari 2021 geschreven:

    ik zou niet tanken na de klik

    Reageer
  • Ralse heeft op 3 januari 2021 geschreven:

    Als ik niet altijd tot hetzelfde niveau tank, kan ik mijn verbruik berekening niet accuraat doen. Benzine schuimt bij het ‘snel’ tanken en daarom stopt hij voortijdig maar de hoeveelheid schuimt hangt van verschillende atmosferische factoren af alsook de pomp dus pomp ik telkens tot de rand. Vaker tanken is ook niet milieuvriendelijk (en tijd is ook geld)

    • iki heeft op 23 januari 2021 geschreven:

      Diesel schuimt wel en benzine eigenlijke niet

      Reageer
    Reageer
  • Kamal heeft op 2 januari 2021 geschreven:

    Bij Renault wordt het zelfs aangegeven in je instructieboekje dat je de tank 3 keer moet laten klikken bij het tanken. Verder zie ik ook geen probleem daaruit ontstaan…

    Reageer
  • Ger van der Zwet heeft op 2 januari 2021 geschreven:

    wat ik mis, de brandstof komt uit uit een koude tank in de grond, en zet uit in een warmer voertuig. Dus de vloeistof heef meer ruimte nodig.

    Reageer
  • Rob heeft op 2 januari 2021 geschreven:

    Wat een onzin ….. er gaat niks terug de slang in er verdampt geen brandstof(koolstof absortie) en de brandstof-berekening wordt softwarematig gedaan aan de hand van inspuitduur en brandstofdruk. Het enige wat kan is bij een hoge buitentemperatuur de relatief koude branstof tanken en de auto in de volle zon zetten, dan zou het absortievat kunnen overlopen door het uitzetten van de brandstof,maar als je dit tijdens een rit doet dan wordt deze brandstof alweer verbruikt.

    • Henny heeft op 2 januari 2021 geschreven:

      Rob, er zit een zgn dampretour voorziening in de nozzle, er gaat dus wel wat retour in damp vorm. Is een veiligheidsvoorziening

      Reageer
    Reageer
  • M.Gouda heeft op 2 januari 2021 geschreven:

    Tank altijd voor 25 Euro , dan merk ik er ook niks van als duurder of goedkoper wordt

    • Hans Peter Luyckx heeft op 25 juni 2021 geschreven:

      Beste, u merkt het wel. Al het duurder wordt hebt u minder voor uw € 25,00.

      • Aad van der Struijs heeft op 6 juli 2023 geschreven:

        Hans Pieter, volgens mij weet jij alles van brandstofprijzen, maar het begrip humor is nmm jou nooit begebracht.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Emile heeft op 1 januari 2021 geschreven:

    Er zit eendampretour in je tankpistool. Dat betekent dat die de schadelijke stoffen afzuig. Kijk maar een in je uitgang van het ranking daar zitten 2 gaatjes. 1 grote en 1 kleine en de kleine zuigd het weerF

    Reageer
  • R.Olaf heeft op 1 januari 2021 geschreven:

    Denk ook even natuurkundig: Als je iedere x maar 10 of 20 liter tankt is je auto 40 kilo lichter. Dus daar zit de winst in als de pomp op je route ligt, je tankt in de tijd van de baas. Dus tot de klik is zat,

    Reageer
  • Damenb heeft op 6 juli 2020 geschreven:

    De tank ontluchting zou niet echt kappot kunnen gaan, je kan namelijk zelf je tank ontluchten als je goed kijk zie je een tuitje zitten waar je tankt druk dat in en je hoort de druk eraf gaan kan er zo 10l bij

    Reageer
  • Daniel heeft op 5 juli 2020 geschreven:

    Uhm, brandstof die de slang in verdwijnt? Dat lijkt me onzin. Die slang is ook niet leeg als je begint met tanken.

    • Emile heeft op 1 januari 2021 geschreven:

      Er zit eendampretour in je tankpistool. Dat betekent dat die de schadelijke stoffen afzuig. Kijk maar een in je uitgang van het ranking daar zitten 2 gaatjes. 1 grote en 1 kleine en de kleine zuigd het weerF

      • JW heeft op 20 januari 2021 geschreven:

        Ranking? Wat is dat nu weer?

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • A. Verhoeven heeft op 5 juli 2020 geschreven:

    In mijn Renault Captur kan ik na de klik nog maklelijk 12 ltr, er bij doen. Meter blijft dan langer op vol staan een ook de verbruiks- bereking houdt hier ook rekening mee. Ik doe het bij iedere tankbeurt.

    • Gerrit de Zwart heeft op 2 januari 2021 geschreven:

      Dat doe ik ook altijd hoor, maar wel tijdens een lange rit en niet als de auto bv een week stil staat

      Reageer
    Reageer
  • Edwin heeft op 5 juli 2020 geschreven:

    10 liter kan er nog met gemak in na de eerste klik. Stop pas bij 75 liter!

    Reageer
  • Jaap heeft op 5 juli 2020 geschreven:

    Ik kan er ook prima nog 10 liter bijgooien na de eerste klik. 15 lukt ook nog wel, maar dan zie je het tot de dop staan. Ik doe het eigenlijk maar 4 keer per jaar, in Luxemburg als ik in in het voorjaar en in de zomer naar Zuid Frankrijk rij (en terug)

    • Edwin heeft op 5 juli 2020 geschreven:

      Ja zo doe ik het ook altijd!

      Reageer
    Reageer
  • Bart heeft op 3 juli 2020 geschreven:

    Niemand die opgelet heeft met tanken? Zodra het de slang uit komt, je tank in gaat, schuimt het. Zie het als een glas cola. Als je die vol mikt, wacht je toch ook totdat het uitgeschuimd is voordat je het glas verder vol gooit? Is met benzine hetzelfde. Deze schuimt, en bij de eerste klik is er dus een lading schuim terug gekomen. Wacht even een paar tellen, en er kan zo weer 3 tot 5 liter bij.

    • Ronald Verhaar heeft op 4 juli 2020 geschreven:

      In mijn Dacia Logan kan nog 11 liter na de klik!

      Reageer
    Reageer
  • Nick heeft op 3 juli 2020 geschreven:

    Bij veel VAG auto’s heb je een pinnetje dat je met je tanknozzle kan indrukken, als je dan doortankt tank je er zo 20% meer in en rijdt je dus ook 20% verder op een tankbeurt.

    Dat is niet aan te raden op warme dagen en zeker niet als je het niet in de eerstvolgende rit tot onder dat punt leegrijd.

    Dit is simpelweg wel een perfecte verklaring waarom het ‘gewoon’ door tanken na de klik geen probleem is, VAG heeft deze safety er alvast ingebouwd 🙂 gewoon die tank voltanken! Natuurlijk niet over laten lopen, maar als je van dat pinnetje af blijft dan moet je wel een flinke kluns zijn om het toch over te laten stromen …

    Reageer
  • Harry heeft op 3 juli 2020 geschreven:

    Als je auto zuiniger wilt laten rijden moet hé de benzine vua een slangetje om de warmwsterkant wikkelen en isoleren. 1 liter koude brandstof wordt bij opwarmen meer dan 1 liter. Je rijdt daarom meer meters omdat je mee liters hebt. Niet zo heel veel maar ‘vroeger’ reed ik met mij corolla bijna 8% zuiniger

    • Titus heeft op 3 juli 2020 geschreven:

      Onzin, het volume neemt toe maar de energieinhoud niet, het aantal “benzinemoleculen” blijft hetzelfde.
      Wat wel helpt (maar ook nihil) is zorgen dat je vroeg op de dag tankt omdat dan de benzine in de pomp koudt is en dan krijg je dus meer brandstof in dezelfde liter…

      • Danny heeft op 3 juli 2020 geschreven:

        Maar die liter zet dan weer uit en krijg je dus minder energie uit een liter als die warm is. Zijn je eigen woorden.

        • Mike heeft op 3 juli 2020 geschreven:

          Nee, dat is dan weer niet logisch. Een liter koude benzine bevat niet evenveel energie als een liter warme benzine.

          • Mike heeft op 4 juli 2020 geschreven:

            @Philip: dat klopt helemaal, maar je tankt toch echt liters en geen kilo’s

          • Philip heeft op 3 juli 2020 geschreven:

            Mis. 1 kilogram benzine bevat evenveel energie koud als warm. Een liter verandert van gewicht met de temperatuur, en dus ook van energieinhoud

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Ben heeft op 3 juli 2020 geschreven:

    De belangrijkste reden ontbreekt, de brandstof uit de pomp is ongeveer 8 graden. Zodra deze boven de grond komt warmt deze langzaam op en zet uit. Daarom mag je tank nooit 100% gevuld worden.

    Reageer
  • Mark heeft op 3 juli 2020 geschreven:

    Pfff, als ik stop bij de eerste klik sta ik om de haverklap opnieuw bij het tankstation. Ik ‘druppel’ er na de 1e klik nog gerust 10 tot 12 liter bij. (Zonder dat het overloopt oid)

    • Corleone heeft op 3 juli 2020 geschreven:

      10 tot 12 liter, overdrijven is ook een kunst natuurlijk. Mijn tank is 60 liter en als ik rijd tot de meter niet meer beweegt gaat er soms 59.30 liter in voor hij klikt. Waar jij dan nog met 10 tot 12 liter gaat blijven is mij een raadsel. Of duw je het tankpistool helemaal in je auto ofzo?

      • Schmitz heeft op 4 juli 2020 geschreven:

        dit is niet overdreven ik tank ook met gemak 10 liter erbij na de eerste klik, benz gla

        Reageer
      • Mike heeft op 3 juli 2020 geschreven:

        Wat denk je van vrachtwagens 😉 2 keer extra aftappen scheeld vaak alsnel 10-25 liter per keer extra wat erin gaat

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Harry heeft op 3 juli 2020 geschreven:

    Tanken na de klik heeft zekers wel een goeie reden. Meer brandstof is langer rijden en dus minder vaak tanken = stilstaan. Zeker de dieselrijders onder ons, met beleid navullen is al gauw 3 liter extra. (in de tank) 😉
    Meer brandstof is langer doorrijden op deze goedkopere brandstof, volgende keer is het gegarandeerd weer duurder. Alleen als je verwacht dat de brandstof goedkoper gaat worden dan tank je niet vol.

    Reageer
  • Guido heeft op 3 juli 2020 geschreven:

    Tanken na de klik heeft zekers wel een goeie reden😁…. Mijn tank blijft langer op vol staan… De naald zakt veel later dan als ik op de klik stop… En alles na de klik loopt echt niet zomaar je overloop in…. Gewoon opletten dat je niet te ver gaat… Zo simpel is het😜

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear