Jaja, ook wij moesten eerst hard lachen om de Tata Megapixel. Hoe kom je op zo’n naam? Malle Indiase types! Het lachen sloeg echter snel om in een milde bewondering – van het eerst-zien-dan-geloven soort, namelijk.

Tata claimt nogal wat te bereiken met de Megapixel. Allereerst is het vierpersoons kleintje goed voor een verbruik van 1 op… 100. Je leest het goed, waar de meeste fabrikanten zich het vuur uit de sloffen downsizen en dan apetrots met verbruikjes van 1 op 33 komen, verdrievoudigen onze Tandoori-vrienden dat doodleuk. De CO2-uitstoot, wil je weten? Wel: 22 gram per kilometer, wat een A-label, 0 procent bijtelling, BPM-vrijstelling (en wat dies meer zij) zou betekenen tot ver na Kabinet Wilders 3.  

Aldus geschiedt dankzij vier elektromotoren én een 30 pk sterk, 0,3 liter groot eencilindertje dat de elektromotoren weer oplaadt als ze daar aan toe zijn. Vandaar dat je met de Megapixel een actieradius van liefst 900 kilometer zou hebben. 

Het ding ziet er nog niet eens zo gek uit ook – een soort kruising tussen een dwerg-Mercedes A-klasse en een kabouter Opel Meriva met schuifdeuren, met een sterrenhemel als led-dagrijverlichting en een Star Wars-interieur met uitgebreide smartphone-ondersteuning. 

Maar goed, als gezegd: we moeten het allemaal eerst nog maar eens zien. De Nano zond bij zijn komst ook een kleine schokgolf door de autowereld, maar heeft die verwachtingen vooralsnog allerminst waar weten te maken.  

En oh ja, die naam: vorig jaar stond op Genève een andere, net iets kleinere concept. En die heette… inderdaad: Pixel. Vandaar dus. 

Reacties