Weinig mensen kennen de wegen rondom het Duitse plaatsje Trier zo goed als tweevoudig wereldkampioen Walter Röhrl. Toen we daar een stukje mochten sturen met de nieuwe Porsche 911 GT3 met Touring Pack kreeg de rallylegende ook een uitnodiging van Porsche. Uiteraard lieten we deze kans niet ongemoeid. TopGear vroeg aan Walter Röhrl of hij nog specifiek advies had om goed en hard te rijden met de nieuwe GT3 Touring. Dat had ie niet, maar wel enkele gouden tips voor snellere rondetijden in het algemeen.

Tegen stuur duwen, niet trekken

‘Bij deze auto [de 911 GT3, red.] is het niet echt nodig omdat de stoelen goed zijn,’ zei Röhrl, ‘maar het is belangrijk dat je niet trekt aan het stuur, maar duwt als je de bocht omgaat.’ Dus als je een bocht naar links maakt, dan duw je het stuur met je rechterhand omhoog. Röhrl legt uit dat je je op deze manier automatisch schrap zet in je stoel en dat je zo een betere zitpositie hebt.

Dit advies is extra handig als je een auto hebt die niet per se gemaakt is voor het betere bochtenwerk. De stoelen in de Kia Picanto van je schoonmoeder bieden weinig grip, en door tegen het stuur te duwen, blijf je beter zitten. De tip is ook van toepassing op karten. Zeker bij langere sessies kun je last krijgen van verzuring in je schouders. Door niet aan het stuur te trekken, maar te duwen, ontzie je je schouders.

Ga niet te snel de bocht in

Een ander belangrijk advies dat rallyheld Walter Röhrl ons gaf, is voor raceliefhebbers een bekende. ‘Ga nooit te snel de bocht in’, zegt hij. Als je te veel snelheid meeneemt de bocht in, moet je langer wachten voordat je weer op het gas kunt. Je mist kostbare acceleratietijd omdat je te wijd de bocht uitkomt.

Walter Röhrl in de oude GT3 door Trier

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear