
Een motor inrijden is voor de meeste mensen niet zo spannend. De eerste 1.000 kilometer is het belangrijk dat de motor niet te zwaar belast wordt, niet te veel van jetje krijgt en niet alleen maar op een constant toerental rijdt. Voor de doorsnee bestuurder valt dit onder ‘normaal gebruik’. Maar bij een auto die je koopt om de prestaties, kan het lastig zijn om genoeg zelfbeheersing uit te oefenen. De V8-motor in de nieuwe Corvette C8 smeekt je om toeren te maken.
Daarom helpt de nieuwe Corvette C8 met het inrijden van de motor. Bij een gloednieuw model met minder dan 800 kilometer (500 mijl) is het rode gebied in de toerenteller groter. Dat kan heel makkelijk, want de toerenteller is digitaal. Het extra rood dient als waarschuwing, zodat de bestuurder dat toerengebied nog eventjes niet opzoekt. Als de Corvette C8 de inloopperiode gepasseerd is, dan schuift het toerengebied op en geeft de auto vrijbrief om lekker toeren te maken. In de video hieronder zie je hoe dat werkt.
BMW M5 had al zoiets in de jaren negentig
Motoren vinden het niet alleen fijn om ingereden te worden als ze nieuw zijn, als ze koud zijn waarderen ze het niet als ze op hun donder krijgen. In de regel moet je 15 tot 20 minuten rijden voordat de olie op de juiste temperatuur is (de temperatuurmeter geeft vaak alleen de koelvloeistof aan). De BMW M5 (E39) uit 1998 helpt een handje. Om de toerenteller zit rode lampjes die het rode toerengebied groter maken als de motor koud is. Bij een steenkoude motor wil de BMW niet dat je voorbij de 4.000 tpm gaat.
Motor inrijden bij een Corvette C8
Meer van TopGear


Waarom de antieke LS-motor nog altijd de beste V8 ter wereld is (objectief gezien)

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Is zo’n snelle Chevrolet Corvette C6 na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit is wat je in Amerika betaalt voor de krachtigste Corvette ooit gebouwd (1.000+ pk)

Dit is de goedkoopste auto die 375 km/u haalt (gewoon met fabrieksgarantie)

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

Waarom de antieke LS-motor nog altijd de beste V8 ter wereld is (objectief gezien)

Als je een auto ziet met een gat in de koplamp, hoef je het stoplichtsprintje niet aan te gaan

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Is zo’n snelle Chevrolet Corvette C6 na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit is wat je in Amerika betaalt voor de krachtigste Corvette ooit gebouwd (1.000+ pk)

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Veel mensen denken nog dat je in dit land overal onnodig links mag rijden, maar dat is niet zo

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

De op-een-na grootste automarkt ter wereld doet niet meer aan uitstootregels, en dat is slecht nieuws voor Tesla

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Audi belooft weer zo goed te worden als het vroeger was (en beter dan BMW en Mercedes)

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Bestuurders van deze merken worden het ongelukkigst van hun auto (en het gelukkigst)

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden
