Een motor inrijden is voor de meeste mensen niet zo spannend. De eerste 1.000 kilometer is het belangrijk dat de motor niet te zwaar belast wordt, niet te veel van jetje krijgt en niet alleen maar op een constant toerental rijdt. Voor de doorsnee bestuurder valt dit onder ‘normaal gebruik’. Maar bij een auto die je koopt om de prestaties, kan het lastig zijn om genoeg zelfbeheersing uit te oefenen. De V8-motor in de nieuwe Corvette C8 smeekt je om toeren te maken.

Daarom helpt de nieuwe Corvette C8 met het inrijden van de motor. Bij een gloednieuw model met minder dan 800 kilometer (500 mijl) is het rode gebied in de toerenteller groter. Dat kan heel makkelijk, want de toerenteller is digitaal. Het extra rood dient als waarschuwing, zodat de bestuurder dat toerengebied nog eventjes niet opzoekt. Als de Corvette C8 de inloopperiode gepasseerd is, dan schuift het toerengebied op en geeft de auto vrijbrief om lekker toeren te maken. In de video hieronder zie je hoe dat werkt.

BMW M5 had al zoiets in de jaren negentig

Motoren vinden het niet alleen fijn om ingereden te worden als ze nieuw zijn, als ze koud zijn waarderen ze het niet als ze op hun donder krijgen. In de regel moet je 15 tot 20 minuten rijden voordat de olie op de juiste temperatuur is (de temperatuurmeter geeft vaak alleen de koelvloeistof aan). De BMW M5 (E39) uit 1998 helpt een handje. Om de toerenteller zit rode lampjes die het rode toerengebied groter maken als de motor koud is. Bij een steenkoude motor wil de BMW niet dat je voorbij de 4.000 tpm gaat.

Motor inrijden bij een Corvette C8

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)