Wanneer de temperatuurmeter tussen de tellers omhoog wijst, vinden veel bestuurders dat reden genoeg om hun gaspedaal te begraven in het tapijt. Ze denken dan dat de motor warm is, en dat ze de auto lekker kunnen doortrappen. Nu is er niets mis met flink toeren maken met een warme motor, maar na vijf minuten al gaan stampen, is te voorbarig. De temperatuurmeter tussen de tellers geeft namelijk niet de temperatuur van de gehele motor weer.

Het klinkt misschien als een flauw verschil, maar het is belangrijk om te weten wanneer de motor echt goed warm is. De meter die vrijwel elke moderne auto heeft (op de echt lagere klasse zoals een Aygo of C1 na) is de temperatuur van de koelvloeistof. Bij normale buitentemperaturen kan de koelvloeistof al na vijf minuten op de 90 graden zijn. Het punt is dat de olie, waar bij doorsnee auto’s geen temperatuurmeter voor aanwezig is, dan nog niet warm genoeg is.

Wanneer is de motortemperatuur warm genoeg?

De motorolie is pas na 15 tot 20 minuten op de optimale temperatuur. Olie zorgt voor de smering van de motor en is eigenlijk de reden dat de motor heel blijft. Als de motor nog koud is, is de olie relatief dik, de smering niet optimaal en treedt er slijtage op. Als je te vaak veel toeren maakt met een koude motor, krijg je interne schade die olieverbruik en andere ellende tot gevolg kan hebben. Zorg er dus altijd voor dat een motor minimaal 15 minuten heeft gereden voordat je sportief gaat poken.

Waarom zit die temperatuurmeter er dan?

De temperatuur van de koelvloeistof geeft dan wel niet aan wanneer je meer toeren kunt maken, maar de meter vertelt je wel iets over de motor. Als de koelvloeistoftemperatuur boven de gebruikelijke waarde begint uit te stijgen, dan weet je dat ook de motortemperatuur te hoog oploopt. En oververhitting kan voor een motor óók desastreuze gevolgen hebben. Idealiter zou je bij elke auto de temperatuur van zowel de koelvloeistof als de motorolie moeten kunnen zien (de sensor voor die laatste zit vaak al in de motor). Dan heb je de belangrijkste informatie op een rij.

Advertentie

Reacties

  • Marc says at 7 november 2021:

    De temperatuur van het primaire circuit wordt weergegeven. Als de thermostaat opengaat zakt de temperatuur. Als daarna de temperatuur terug op peil is is de olie meestal warm genoeg. Simpel wachten tot na de eerste temperatuurdip

    Reply
  • Korrie says at 6 november 2021:

    Ik schrok juist van mijn meter. Hij kwam niet in het midden. Dus ik dacht dat ik een auto gekocht had die niet warm werd. Bleek het de olie temperatuur te zijn IPV de koelvloeistof. Lang leve BMW. 😇

    • Walter says at 7 november 2021:

      Das handig. Nu nog richtingaanwijzers en snelheidsmeters op de BMW 😉

      Reply
    Reply
  • ItLDnrRgNo says at 3 december 2020:

    RqhrWbYKaZHo

    Reply
  • Jilles Valk says at 13 november 2020:

    Met mijn nieuwe 718 GT4 viel me op dat de temperatuur opliep tot 105 graden C, bleef ook die temperatuur.
    Met dicht geknepen billen naar de garage……bleek zo te horen om de uitstoot te beperken. Ziet er toch eng uit als je max. 90 gewend bent.

    • Henk says at 6 november 2021:

      Wanneer het een gesloten koelsysteem is, zie je dit vaker. De druk in het systeem zorgt voor een hoger kookpunt van de vloeistof, vandaar de hoge temperatuur.

      Reply
    • Joris K says at 6 november 2021:

      Mijn Corsa D doet het zelfde. De teller loopt constant op tot 105 graden. Schijnt dus inderdaad vanwege de zuinigheid te zijn.

      Reply
    Reply
  • Señor Sjon says at 10 november 2020:

    Op een MX-5NA zat enkel de oliedrukmeter. Maar ook daaraan kon je wel zien wanneer de olie op temperatuur was. De dikke olie bij koude start zorgde ervoor dat het metertje vrij veel uitslag had in het begin. Was de boel warm na 15-20 minuten, dan bleef de oliedruk ook stabiel. De NB had dan weer geen echte oliedrukmeter, wat dat ding wel meette, weet ik niet meer, maar die was veel onnauwkeuriger.

    Reply
  • Koen DB says at 9 november 2020:

    O wat mis ik mijn oud fiatje Uno en zijn meterkes. Oliedrukmeter, turbodrukmeter, olietemperatuurmeter en natuurlijk de gebruikelijke meters

    Reply
  • Harold says at 8 november 2020:

    Het zijn niet alleen de zogenaamde goedkopere auto’s die geen temperatuurmeter hebben , diverse jonge Mazda modellen hebben er ook geen een .

    Reply
  • TG says at 8 november 2020:

    Wat is de functie van een thermostaat?

    • Yoon says at 7 november 2021:

      Om te kijken of je auto koorts heeft

      Reply
    • Steven says at 8 november 2020:

      De thermostaat houdt het motor gedeelte gesloten, zodat de koelvloeistof je radiateur niet bereikt. Dit zorgt ervoor dat je motor iets sneller op bedrijfs temp is en dat je verwarming het wat sneller doet op koude dagen

      • TG says at 9 november 2020:

        Dank u Steven

        Reply
      Reply
    Reply
  • Appie says at 8 november 2020:

    Lagere klasse haha de vw up heeft zelfs een olie tempratuurmeter aan boord.

    Kleine aanvulling, de koelvloeistof meter Geeft bij de moderne auto 90 graden aan als de temperatuur tussen 70 en 110 graden is.

    Reply
  • Pim Zomer says at 7 november 2020:

    Dat vind ik het leuke aan mijn electrische Golf: die heeft er altijd zin in! (Mits er stroom in de batterijen zit…)

    • Tech Spec says at 9 november 2020:

      Ook elektrische auto’s moeten warm gereden worden… Als je dat niet doet gaat de capaciteit sterk achteruit

      • Michael says at 9 november 2020:

        En eens op temperatuur is de batterij leef

        Reply
      Reply
    Reply
  • Peet says at 7 november 2020:

    Ohw vergeet we niet turbos die word nogal vergeten daar word ook al flink mee geboert en vooral na best stuk door knalle (woonwijk of wat ever altijd ff laten draaie zijn 30 seconde tot 1 minuut (intens gebruik) om de turbo inclusief de olie even tijd gegeven tor normaal temparatuur te komen en bij starten ook even wachten zodat de dikke olie even de tijd krijgr om door het blok te gaan inclu de turbo dan zal je zien dat gemiddelde auto langere leeftijd heeft

    • henkie says at 8 november 2020:

      klopt hekemaal peet, ik doe de motor pas uit als ik weer bij 90 – 95 olie temperatuur ben, is beter voor de turbo. Rijd ook wel eens 243 kmh met mijn auto, laat de olie temperatuur nooit boven de 125 130 graden komen. Wilkommen in deutschland

      Reply
    • henkie says at 8 november 2020:

      Als mijn Octavia VRS 90 graden koelvloeistof temperatuur laat zien, is de olie temperatuur ongeveer bij 50 graden volgens BC, in koude maanden duurt het zelfs wat langer ( BC laat pas vanaf 50 graden olie temperatuur zien ) op de snelweg duurt het zelfs langer voordat hij op temperatuur komt. Mijn 5E5 diesel is gechipt naar 213 PK, ik wacht altijd totdat ik 80-90 graden olie temperatuur heb, schakel bij een koude motor altijd bij 2000 – 2200 toeren. Als de olie dan warm is trek ik de 3e versnelling ook wel een door tot 100 kmh 🙂

      • Jeff1985 says at 7 november 2021:

        Ik rij met m’n 1 liter/3 cylinder al 100 in z’n 2…..

        Reply
      • henkie says at 8 november 2020:

        Edit: als de koelvloeistof temperatuur ‘net’ 90 graden laat zien

        Reply
      Reply
    Reply
  • YvesR says at 7 november 2020:

    Klopt. Ik heb dit pas ontdekt op mijn Golf 7.5, deze kan naast watertemperatuur ook olietemperatuur opgeven. Olietemperatuur is altijd 15-20 min rijden (stadsverkeer) om tot 70°C te raken.
    Voorheen dacht ik ook, watertemperatuur is in het midden = gas geven.

    Reply
  • Sander says at 7 november 2020:

    Wel apart dat de foto dan weer van een auto (BMW?) is die wel olie temperatuur meet…

    • Mattijn Nederend says at 7 november 2020:

      Foutje! Nu de goede foto

      Reply
    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie