‘Laat ze maar lekker uitrazen, ze worden vanzelf moe.’ Dat is wat we dachten over designers van merken die overdreven grilles op de huidige lichting auto’s tekenden. Immers moet alles toch binnenkort elektrisch worden en dan zijn grilles overbodig. Kijk maar naar de auto’s van Tesla, daar zitten ook geen luchtinlaten meer in de neus. De motor hoeft niet te ademen, er is geen radiateur of intercooler die rijwind nodig heeft. Toch lijkt het erop dat de grilles ook op elektrische auto’s weer gaan groeien.

Onder op de voorbumper van de elektrische Porsche Macan zit (boven de sneeuwschuiver) een grille zoals je hem ook zou zien op een benzineauto. Dit is deels een stijlkeuze, geeft Porsche-designbaas Peter Varga toe: ‘We wilden de auto dichtmaken aan de voorkant, maar niet té veel, want je hebt wat elementen nodig voor het sportieve gevoel.’ In beweging sluit de grille, dus voor koeling tijdens het rijden is de opening in de neus niet nodig bij de EV’s van Porsche.

Moderne elektrische auto’s moeten toch een grille hebben

Ook Varga had in zijn hoofd afscheid genomen van de luchtinlaten in de neus. ‘Een paar jaar geleden dacht ik dat we weinig luchtinlaten nodig zouden hebben voor elektrische auto’s’, zegt hij. Toch is de grille onmisbaar voor de Macan. ‘Als je een auto snel wilt laden, dan heb je véél luchttoevoer nodig. Misschien nog wel meer dan bij een auto met een grote motor’, zegt de designer.

De Macan heeft een 800-volt elektrisch systeem dat met hoge snelheid kan laden en daarbij veel hitte genereert. Daarom opent de grille zich tijdens het laden. De designer denkt dat de grilles van elektrische auto’s (weer) gaan groeien omdat de laadsnelheden toenemen. Dat ladende EV’s koeling nodig hebben, ondervonden ook nieuwe eigenaren van de Ford Mustang Mach-E. Bij de introductie van dat model waren er best wat klachten over herrie van het koelsysteem tijdens het laden.

Of komen de openingen ergens anders?

Natuurlijk is een opening in de voorbumper niet de enige optie voor ingenieurs om bij stilstand voor ventilatie te zorgen. Maar we vermoeden dat voor veel ontwerpers een grille in de bumper een mooie optie is. Het is immers ook onderdeel van het design. Zo heeft de huidige 4-serie (met een benzinemotor) al veel meer grille dan ie eigenlijk nodig heeft. Enerzijds zal de grille blijven om de boel te koelen, maar ook vooral omdat hij in veel gevallen onderdeel is van de merkidentiteit.

Reacties

  • hans peperkamp heeft op 11 februari 2024 geschreven:

    Purmer 1: weer zo’n vraag die totaal de niets met uw reactie t maken heeft. De duizenden lithium-batterijen in het akku-pakket zitten,kan er kortsluiting ontstaan,door de warmte die kan ontstaan,en daarnaast kunnen de lithium-batterijen héél slecht tegen zeer lage buiten-temperaturen.Ziet via youtube.nl (tik in) Lithium-i on- battery,How does it work?.Vooral als de inwendige SEPARATOR knapt,dan ontstaat temperatuur boven de 1000 graden en zeer giftige stoffen,en binnen luttele seconden,is er geen ontkomen op aan.(tik in) E-Auto gerät beim laden in Brand(tik in) wie gefährlich ist die Batterie im Eleltroautos?|Quarks.Je moet wel de Engelse en de Duitse Taal beheersen.Om vooral geen onzin te schrijven.Verdiep je eerst in de Technische kennis,En geldt voor meerdere inzenders van Reaktie’s.

    • @hans heeft op 11 februari 2024 geschreven:

      Het is best knap van je Hans: zelf zo’n onsamenhangend verhaal uitbraken en dan van anderen eisen dat ze geen onzin schrijven. Iets met een pot en een ketel.

      • John heeft op 13 februari 2024 geschreven:

        Eindelijk verstandig ,krijgt de auto weer een smoel.Duidelijk herkenbaar.En is het geen kale kikker,waarvan de voorkant gelijk is aan de achterkant.Ondanks de airo dinamica van de wind tunnels

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Purmer1 heeft op 11 februari 2024 geschreven:

    Kunnen ze mooi fin er achter laten draaien door rij wind , voor opwekken stroom.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)