Je zou het niet zeggen, maar in Amerika zijn ze strenger op verlichting dan in Duitsland of in Nederland. Als het om de felheid gaat, tenminste. Dit is ook de reden waarom de ultrafelle laserlampen aan het uitsterven zijn: ze mogen niet in Amerika verkocht worden omdat ze te fel zijn, en dan is het bijna niet meer de moeite voor fabrikanten. En in hetzelfde genre is er iets bijzonders aan de hand bij Porsche: de Macan moet naar de dealer in de VS vanwege de Europese verlichting.
Volgens de National Highway Traffic Safety Administration, wat je mag zien als de RDW in de VS, zijn de koplampen van de nieuwe elektrische Porsche Macan te fel voor de Amerikaanse wegen. De lampen zouden verblindend zijn, wat weer de kans op een ongeluk zou vergroten. Klinkt levensgevaarlijk, maar het grappige is dat Macan hier met dezelfde verlichting rijdt, maar hier is het geen enkel probleem. Het is namelijk zo dat er een foutje is gemaakt in de fabriek.
Amerikaanse Macans kregen Europese verlichting
Een lichting Amerikaanse Macans heeft de Europese software gekregen voor de verlichting. En wat wij hier dus heel normaal vinden, vinden ze daar wat overdreven. Mocht je een Amerikaanse klant zijn met een elektrische Porsche Macan, dan moet je even naar de dealer. Die kan verlichting bieden voor het probleem en de juiste software installeren. De lampen gaan dan naar de juiste felheid voor de Amerikaanse wegen.
Leuk om te weten: de lampen die bij de motorkap bovenin zitten, dat zijn niet de werkelijke koplampen. De vier strepen zijn de dagrijverlichting. Het echte dimlicht zit onderaan in de voorbumper. Ander detail om mensen op verjaardagen mee te vervelen: de oude Macan met een benzinemotor wordt in de VS nog nieuw verkocht. In Europa is die dan weer verboden. Dat vinden zij waarschijnlijk weer wat overdreven.
Conclusie heeft op 29 november 2024 geschreven:
Dus in de VS is het verboden om met goede verlichting te rijden, maar ondertussen mag een Cybertruck die levensgevaarlijk is bij ongelukken met voetgangers er gewoon de weg op. Wat ben ik blij dat wij in de EU wel normale regelgeving hebben en dat ‘big corporate’ hier geen vriendelijke wetgeving kan kopen.