Als automerken hun allereerste volledig elektrische auto introduceren, dan gaat er altijd wel iets niet helemaal lekker. Dat zag je bij Tesla, maar ook bij gigant Volkswagen met de ID-serie. Toyota is geen uitzondering, maar dit foutje is toch wel een soort van gênant. Alle exemplaren van de Toyota bZ4X moeten terug naar de dealer, maar het euvel heeft niets te maken met de aandrijflijn.
De terugroepactie van de Toyota bZ4X is in het leven geroepen omdat de wielbouten mogelijk los kunnen komen. Jazeker, het grootste automerk ter wereld is vergeten hoe ze wielen moeten vastzetten. En nog erger: ze hebben er vooralsnog geen passende oplossing voor. Even natrekken met de momentsleutel voldoet niet, er moet echt iets vervangen worden bij de elektrische Toyota.
De terugroepactie van de Toyota bZ4X is lastig
Toyota waarschuwt dat er in extreme gevallen mogelijk een wiel van de auto af kan vallen en adviseert klanten om hun bZ4X voorlopig te laten staan. Ze kunnen bij hun dealer een leenauto halen of zelfs hun auto teruggeven en het aankoopbedrag terugkrijgen. Wat er exact aan de hand is met de wielbouten, is niet bekend, maar je zou denken dat Toyota dat met een productie van ruim tien miljoen auto’s per jaar wel onder controle zou hebben.
Het euvel zou optreden bij 2.200 Europese exemplaren, 260 Amerikaanse, 110 Japanse en 20 Canadese – waarvan een groot deel nog niet is geleverd, zo meldt Electrek. Een enorme kostenpost voor Toyota is het dus niet, maar het blijft een bijzonder verhaal. De levering van de Toyota bZ4X begin in Nederland pas in 2023. We gaan er stilletjes van uit dat het probleem bij ‘onze’ exemplaren al is opgelost voordat de levering begint.
Lexus heeft op 5 augustus 2022 geschreven:
Zo zie je maar computer fout! Robot fout! Tegenwoordig gaat alles via een robot. Toyota neemt zijn verantwoordelijkheid en doet wat ze moeten doen.