Donderdag 30 november 2023 zal de boeken in gaan als de dag waarop de eerste Tesla Cybertrucks geleverd werden. Of ie aan de verwachtingen kan doen, moet nog blijken, maar de pick-up van Tesla begint met een valse start. De prijzen van de Tesla Cybertruck zijn hoger, het trekgewicht en laadgewicht zijn lager en actieradius is kleiner dan beloofd.
Toen de beoogde prijzen van de Cybertruck werden gedeeld in 2019, leek het ook te mooi om waar te zijn. In Amerika zou je 39.900 dollar betalen voor de goedkoopste Cybertruck. Omgerekend is dat nu 36.500 euro. De versie met twee motoren en vierwielaandrijving had 49.900 dollar (47.000 euro) moeten kosten en voor de uitvoering met drie motoren was het prijskaartje 69.900 dollar (66.000 euro).
De daadwerkelijke prijzen van de Tesla Cybertruck
Nu begint de goedkoopste bij 60.990 dollar (+52,9%), wat omgerekend ongeveer 56.000 euro is. De tweede optie gaat voor tenminste 79.990 dollar (+60,1%), wat ongeveer 73.000 euro is en de duurste met drie elektromotoren kost 99.990 dollar (+42,9%), wat ongeveer gelijkstaat aan 91.500 euro. Het is te verantwoorden dat de prijzen hoger zijn dan gedacht, maar zoveel hoger?
Het is niet helemaal eerlijk om alle schuld bij Tesla neer te leggen. Alles is duurder geworden. Volgens de inflatiecalculator van de Amerikaanse overheid zou iets van 39.900 dollar in 2019 nu sowieso al bijna 48.000 dollar kosten. Overigens kun je inflatie niet overal de schuld van gegeven, want andere automerken zijn minder hard in prijzen gestegen.
Neem de grote rivaal van de Cybertruck, de F-150. Amerikanen konden in 2019 een nieuwe pick-up oppikken voor tenminste 28.155 dollar. Nu gaat de goedkoopste F-150 voor tenminste 33.835 dollar. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld de oneindig populaire Toyota Camry. In 2019 kostte die minimaal 24.095 dollar, nu koop je er eentje 25.945 dollar.
En er zijn nog wat andere problemen met de Cybertruck. Toen hij werd aangekondigd, zou hij 7.716 kilo aan gewicht kunnen dragen in de laadbak. Volgens de specificaties kun je nu tot 5.511 kilo laden. Da’s toch een grote caravan minder (al past een sleurhut toch niet in de bak). Ook het trekgewicht valt lager uit. Musk beloofde 6.350 kilo, het daadwerkelijke aantal is 4.990 kilo.
De daadwerkelijke actieradius van de Tesla Cybertruck
Tot slot misschien wel de belangrijkste: de actieradius. Het bedrijf hoopte dat de basisversie minstens 400 kilometer ver zou komen op één lading. In werkelijkheid komt ie 402 kilometer ver. Een goede inschatting dus. De versie met twee motoren moest 480 kilometer ver komen en deze komt zelfs 547 kilometer ver. Tot dusver goed nieuws dus.
De top-uitvoering moest ook qua rijbereik de beste worden met een actieradius van 800 kilometer. Daar komt de ‘Cyberbeast’ bij lange na niet in de buurt. Volgens de specificaties komt ie 515 kilometer ver op één lading. Optioneel kun je een extra batterij in de laadbak laten leggen van de twee duurste Cybertrucks. Hierdoor groeit het rijbereik naar ‘meer dan 705 kilometer’.
Maarten heeft op 1 december 2023 geschreven:
Zijn we de inflatievijfers helemaal vergeten mensen? Hoe duur was je gasrekening in 2019?
Calculatie:
https://data.bls.gov/cgi-bin/cpicalc.pl?cost1=39000&year1=200901&year2=202310
39000 USD in 2019, is 57000 USD vandaag.
Hopelijk kan Tesla de productie snel opvoeren en de prijs gaan drukken.
BUSTED! heeft op 1 december 2023 geschreven:
Maarten is weer eens aan het liegen. Gaat hij 2009 als basis gebruiken ipv 2019 om de kromme leugens van Musk recht te praten. Word eens objectief ipv als een fanboy alles van die enge Poetin-fan recht te praten!
Maarten heeft op 2 december 2023 geschreven:
Aah zie het nu, foutje. Gelukkig vermeld ik wel altijd de bron erbij zodat dat te zien was, geen man overboord.
Heeft niets te maken met Poetin of Musk.
Denk dat je last hebt van je dwangneurose?
Punt blijft staan;
39000 USD in 2019 is 47,670 USD nu.
Hopelijk kan Tesla de productie snel opvoeren en de prijs gaan drukken.
@maarten heeft op 2 december 2023 geschreven:
Dat punt blijft niet staan (blijft toch typisch hoe je altijd je gelijk moet halen, wat heb je toch te compenseren?!) want in het artikel staat allang uitgelegd dat deze stijging veel groter is dan bij andere auto’s.
Met andere woorden: weer een belofte van Musk die hij niet waargemaakt heeft. En weer een (mislukte) poging van Maarten om het goed te praten. Waarom moet je altijd weer die leugens van Musk goedpraten?
@maarten heeft op 2 december 2023 geschreven:
Voor mensen met enig ethisch besef(dus niet Maarten): hopelijk wordt Musk snel aangeklaagd zodat hij niet meer haat kan zaaien en Rusland kan helpen onschuldige burgerslachtoffers te maken in Oekraine.
Daar zou de wereld een stuk beter van worden. Niet van nog meer geld geven aan deze engerd.
Watchdog heeft op 1 december 2023 geschreven:
Bij elk normaal bedrijf zou een CEO die zoveel leugens verspreid er al lang uitgegooid zijn. Waarom de extreem-rechtse, anti-semitische vriend van Poetin er bij Tesla nog zit, is mij een raadsel.
Elke vorm van corporate governance ontbreekt en dat is zorgelijk.
dave heeft op 1 december 2023 geschreven:
Met een D natuurlijk; er stond eerst iets anders; mijn excuses.
Dave heeft op 1 december 2023 geschreven:
Wellicht omdat er gewoon geld verdient wordt onder deze CEO?
@Dave heeft op 1 december 2023 geschreven:
Die resultaten zien er inmiddels een stuk minder goed uit. Ze hebben een lagere marge per auto dan andere fabrikanten omdat ze anders niet meer genoeg verkopen. De ontwikkeling van nieuwe modellen duurt veel te lang. De betrouwbaarheid en service zijn ronduit slecht. Allemaal slechte voortekenenen en de totale chaos bij X zal ook zijn weerslag op Tesla hebben. Het is niet voor niets dat tal van institutionele beleggers al uitgestapt zijn.
Dave heeft op 1 december 2023 geschreven:
Met een d dan wel natuurlijk. Sorry. Stond eerst iets anders.