Het gaat best lekker met Tesla. Gisternacht maakte het merk de kwartaalcijfers bekend en daaruit bleek dat ze voor de vijfde keer op rij winst noteren. Dit keer sleepten ze 279 miljoen euro nettowinst in de wacht, wat het beste kwartaal tot nu toe is. Ze verwachten dit jaar 500.000 voertuigen te gaan produceren, ook een nieuw record. De teller stond eind september op 318.350 auto’s. Volgend jaar verwacht Elon Musk tussen de 800.000 en de 1.000.000 Tesla’s te bouwen.

Het tempo zo enorm opvoeren, dat verloopt niet helemaal vlekkeloos. Tesla kwam de afgelopen jaren vaker in het nieuws vanwege kwaliteitsproblemen met nieuwe auto’s. Er brak nog weleens wat af of er vloog zo nu en dan wat weg. Ook waren er klachten over de kwaliteit van de lak of dat er al beschadigingen op de auto zaten bij de levering. Een van de opvallendste kwalen was het losraken van de achterbumper van de Tesla Model 3, en die productiefout geeft het merk nu toe. Onder aan de pagina zie je een video van een van deze incidenten.

Als een Tesla Model 3 (met bouwjaar van 2017 tot mei 2019) door een stevige plas rijdt, dan is er een kleine kans dat de achterbumper losraakt. Dit geldt volgens een servicebulletin van Tesla voor Model 3’s uit alle landen, dus ook Nederland. Tesla gaat de auto’s inspecteren en zo nodig vervangen ze de achterbumper door eentje die een gat voor een trekhaak heeft. Deze zou beter bestand zijn tegen staand water. De opening voor de trekhaak zit overigens buiten zicht.

Pas na twee jaar

Het bijzondere is dat de klacht twee jaar geleden al voor het eerst aan het licht kwam, maar dat er nu pas actie wordt ondernomen. En aangezien de fout niet meer van toepassing is op modellen van na mei 2019, mag je misschien wel aannemen dat ze het probleem eigenlijk toen al opgelost hebben. Hoeveel gevallen er wereldwijd zijn voorgekomen waarbij de bumper losraakte, is niet bekend. In Nederland zal het meevallen, aangezien de afwatering van ons asfalt doorgaans in orde is.

Daarnaast vervangen ze eventueel nog wat delen onder de auto die eventueel beschadigd zijn door het water. Daarna zetten ze alles vast met paarse Loctite, zo blijkt uit het document dat Electrek in handen heeft. Hieronder zie je een video van een achterbumper van de Tesla Model 3 die losraakt door staand water.

Tesla geeft ontwerpfout Model 3 toe

Reacties

  • TG heeft op 22 oktober 2020 geschreven:

    In plaats van de kwantiteit moet er ingezet worden op kwaliteit bij Tesla?

    Reageer
  • ANWB wegenwacht heeft op 22 oktober 2020 geschreven:

    Het zou fijn zijn als het bij dit mankement zou blijven. Helaas gaat er nog veel meer kapot bij deze auto. Onze conclusie: prachtige software, zeer matige auto.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)