
Een groep wetenschappers van de KU Leuven heeft aangetoond dat een Tesla Model S gestolen kan worden in slechts 1,6 seconden. De zwakke schakel is het Passive Keyless Entry and Start (PKES) van producent Pektron.
‘Het eerste wat we deden, was heel eventjes tegen de wagen aanleunen om het signaal van het vergrendelingssysteem op te pikken en te kopiëren’, vertelt professor Preneel van de Belgische universiteit aan HLN. ‘Dat wordt constant uitgezonden door de auto.’
‘Vervolgens kwamen we ongemerkt in de buurt van de sleutel, die de eigenaar op zak had’, gaat hij verder. Ze pakten het signaal van de sleutel op en haalden de uitgezonden code door een database. Aan de hand daarvan zonden ze een signaal uit naar de Tesla, die van het slot sprong.
En zo waren ze na 1,6 seconden binnen én weg. Klinkt ongeveer als dezelfde techniek waar je dus ook een Mercedes mee kunt jatten, bijvoorbeeld. En de grootste angst van verzekeraars van dit moment.
Het lek is gedicht
Tesla erkent het probleem en geeft de onderzoekers 10.000 dollar als bedankje. Een bug bounty heet dat. Tesla schakelde de ‘passive entry’ uit op modellen die na juni uit de fabriek rolden, waardoor je nu op de knop moet drukken om de deur te openen.
Heb je een oudere auto? Dan adviseert Tesla om de sleutel te laten vervangen door een geüpdatet exemplaar. Bovendien kun je nu ook een pincode instellen om de auto te starten. Maar leg ook vooral thuis je sleutel in een metalen kistje.
Tesla Model S gestolen in 1,6 seconden
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


VIDEO: 18-jarige in Tesla met 1.020 pk zorgt voor 300.000 euro schade op krappe parkeerplaats

Zo vaak moet je de batterij vervangen als je 1,9 miljoen kilometer met je Tesla rijdt

Zo zag de spectaculaire bijna-crash in een Tesla met 1.020 pk er vanbinnen uit

Belgische Tesla-rijder met 1.020 pk heeft extreem veel geluk op de Nürburgring

Tesla-eigenaren hebben bijzondere klacht over een ‘worm’ in het stuur

Zo verdient Tesla miljarden in Nederland – zonder een auto te bouwen

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Een geïmporteerde auto is nu vaak nog een risico, maar dankzij deze nieuwe regels misschien niet meer

De toestand bij Nissan is dramatisch: het merk deelt hoe bizar slecht het écht gaat

Nieuwe regels van de EU maakt het lastiger oude auto’s op de weg te houden
