Productiehel, noemde Elon Musk het al eerder bij de Model 3. Het is zo makkelijk nog niet om als vers automerk zonder honderd jaar ervaring de productie van een nieuwe auto op de rit te krijgen, en al helemaal niet als er een pandemie huishoudt op de aardbol. Daarom begint de levering van de nieuwe Tesla Model Y bijvoorbeeld ook in Amerika, zodat eventuele problemen – logistiek gezien – sneller opgelost kunnen worden.

Al in juni bevestigde Elon Musk dat er wat probleempjes waren met het opstarten van de productie van de nieuwe Model Y. Dat ging vooral over de gebrekkige toelevering van onderdelen, maar ook bij het assembleren van de nieuwe elektrische SUV gaat er nog het een en ander mis. Klanten klagen over slecht lakwerk, beschadigingen op de lampen, stoelen die niet goed gemonteerd zitten, vibraties in het interieur en bijvoorbeeld ramen die niet soepel omhoog en omlaag gaan.

InsideEV’s dook een wat oudere tweet van ene Hector op, die sinds een paar dagen ineens boven kwam drijven. Als de de eigenaar de deur van zijn Tesla Model Y na een regenbui opent, krijgt hij eerst een plens water over zijn schoenen. Hij klaagt ook over een kapot koelvloeistofreservoir, dat de tint van het dakraam loslaat en dat de app niet goed verbindt met de auto. Hij probeerde de auto te retourneren, maar dat accepteerde Tesla niet.

Tesla Model Y in Nederland

Sinds een paar dagen staan de eerste Tesla Model Y’s op Nederlands kenteken. Dit zijn waarschijnlijk nog testmodellen van de Nederlandse tak. Elon Musk vertelde eind juli dat de Europese modellen technisch gezien zullen verschillen van de Amerikaanse modellen. We verwachten dat de kwaliteit van de nieuwe modellen wel met flinke stappen is toegenomen voordat de Europese leveringen beginnen. De eerste Europese klanten moeten hun Model Y’s in de herfst van dit jaar al ontvangen, maar door onder meer corona verwachten we dat ze iets langer moeten wachten.

Tesla Model Y houdt water vast

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)