Bomen verliezen in de winter hun bladeren, sneeuw is koud en Tesla verlaagt prijzen van modellen. Dit keer is de Tesla Model Y aan de beurt, de bestverkochte auto van Nederland in 2023. De prijs zakt met 1.000 euro. Toch lullig wanneer je net een nieuwe Model Y had besteld. Of toch niet? Kun je dat bedrag terugvragen bij Tesla, of heb je dan botte pech?

Tesla legt aan TopGear uit dat iedereen die een Model Y in bestelling heeft, de (lagere) prijs betaalt die nu geldt. Ook mensen die een nieuwe bestelling plaatsen, betalen de nieuwe prijs. Heb je een Model Y vlak voor de prijsverlaging ontvangen? Dan krijg je geen compensatie.

De nieuwe prijs van de Tesla Model Y in Nederland

Tesla zegt de prijzen te kunnen verlagen omdat de productiekosten lager zijn geworden. Daar mogen klanten van profiteren. De Tesla Model Y kost nu minimaal 43.993 euro in plaats van 44.990 euro. Particuliere kopers krijgen nog 2.950 euro subsidie van de overheid betalen zo 41.043 euro. Ongetwijfeld zien we ‘m dit jaar weer hoog in de verkooplijsten staan.

De Long Range- en Performance-uitvoeringen dalen eveneens in prijs, maar niet genoeg om kans te maken op SEPP. De Long Range kostte je eerst 53.990 euro en nu 50.993 euro. Ook van de prijs van de Performance wordt 2.997 euro gehaald: van 59.990 euro naar 56.993 euro. In België kost de standaard Model Y trouwens 43.970 euro, de Long Range 50.970 euro en de Performance 56.970 euro.

Niet iedereen is blij met korting

Er is nogal wat te doen geweest rondom de prijsverlagingen van Tesla. Zo voelen klanten zich gedupeerd omdat ze meer betaald hebben én omdat hun auto ineens minder waard is geworden. Daarnaast zijn autoverhuurbedrijven er niet blij mee. Zo schoppen Hertz en Sixt Tesla’s de deur uit, mede door de forse afschrijving dankzij de prijsverlagingen.

26 reacties op “Tesla verlaagt wederom de prijzen, maar wat als je er net eentje hebt besteld?”

  1. Kunnen we dan ook compensatie krijgen voor de crypto scams waarmee Musk miljarden heeft afgetroggeld van zijn volgelingen?

      • Een crypto site als “betrouwbare” bron. Wij van WC Eend. Je bent weer lekker bezig. Dus Musk heeft niet Bitcoin en Dogecoin steeds lopen promoten om ze daarna weer af te schrijven om daarmee de koers te manipuleren? Vandaar dat er rechtzaken lopen tegen hem.
        https://edition.cnn.com/2023/06/02/investing/elon-musk-dogecoin-lawsuit/index.html

        Volgens jou totaal niet relevant maar het is duidelijk dat er sprake is van een patroon: daar waar Musk aan de touwtjes trekt daar worden rare acties genomen die investeerders, klanten of anderen duperen. Waarbij vaak Musk er (miljarden) beter van wordt en anderen er zwaar bij in schieten.

        • Je verweer is dat de bron niet valide is omdat ze vaak schrijven over crypto?

          Prima, hier dan een andere:
          https://www.forbes.com/sites/mattnovak/2023/01/31/25-elon-musk-impersonator-scams-on-social-media-people-actually-fell-for/

          Je ziet vaak dat oplichtingspraktijken voornamelijk worden uitgevoerd onder zijn naam, hoewel Musk hier natuurlijk geen deel van uitmaakt.

          Musk heeft ongetwijfeld de promotie van Dogecoin en Bitcoin ondersteund. Waarschijnlijk zal hij deze twee cryptocurrencies opnieuw aanprijzen als betaalmiddel binnen zijn bedrijven.

          Velen hebben hier winst mee behaald, maar sommigen zijn teleurgesteld en beweren nu dat Musk schuldig is. Bijvoorbeeld: “Beleggers beweren dit, inclusief het moment waarop Musk in april ongeveer $124 miljoen aan Dogecoin verkocht, nadat hij het blauwe vogellogo van Twitter had vervangen door het Shiba Inu-hondenlogo van Dogecoin, wat resulteerde in een stijging van 30% in de prijs van Dogecoin.”

          Of deze beweringen waar zijn, zal door een rechter worden bepaald, niet door ons hier op TopGear. Met andere woorden, het indienen van een rechtszaak maakt je nog niet automatisch schuldig; dat beslist de rechter.

  2. “eV’s zIjN tE dUuR!”
    Tesla maakt ze goedkoper, of dat nou door betere productie, lagere inkoop of slechtere marges is:
    “tEsLa lIeGt!” en “mUsK iS eNg!”

    Wat maakt het nou uit. Profiteer van een minder dure EV of blijf bij Tesla weg als het merk of diens frontman je niet aanstaat.

    • Dit is non-nieuws. Honda heeft z’n EV 10k goedkoper gemaakt. Dat is pas echt nieuws. Dan heb je tenminste een goede auto voor minder geld.

          • Ben je nieuw hier Michael? Die Maarten heeft inderdaad een obsessie voor Tesla en valt iedereen aan die het niet met hem eens is. Het zit ergens tussen triest en lachwekkend in.

          • @ michael:

            Hadden we het niet over Honda EV’s?????

            Let je even op voordat je reageert?

            Hoeveel EV’s had Honda verkocht?

            Dat bedoel ik.

  3. Elon Musk naait zijn volgelingen er altijd bij. Is het niet via crypto beinvloeding dan is het wel met het niet nakomen van beloftes of gegoochel met prijzen. Een hele enge man.

      • Pipo. Blaten. Lekker volwassen weer. Kan je niet beter op X blijven bij je Grote Leider? Daar mogen types als jij los gaan met hun onbeschofte gedrag. Als ze het met Musk zijn extremistische standpunten eens zijn tenminste. Anders worden ze verbannen.

      • Gekke is dat JULLIE altijd over Musk praten. Niet ik. Zie je de trend?

        Mijn vraag was dan ook waarom er weer over Musk gepraat wordt, daar het gaat over het autobedrijf Tesla. Maar daar gaan jullie niet op in. Triest zooitje

  4. Lagere prijs door lagere kosten? Nee nee nee! De marge per auto is fors omlaag gegaan. Ze moeten de prijs verlagen omdat de concurrentie betere auto’s verkoopt voor minder geld. Zonder de lage prijzen verkopen ze gewoon niet meer. De echte reden is dus dat Tesla bang is. Maar dat klinkt niet zo lekker dus gooien ze er maar een leugentje in.

    • Oh nee over leugens gesproken daar komt straks die fanboy weer met zijn praatjes waarom dit toch niet zo is en blablabla. De waarheid is te pijnlijk voor die mensen!!

      • Marges zijn omlaag gegaan. Tegelijkertijd verkochten ze in 2023 weer veel meer auto’s dan in 2022.

        1,8 miljoen in 2023 vs 1,3 miljoen in 2022.
        Toename van 38% !!

        Minder verdienen per auto is niet erg als je er veel meer verkoopt. En dat doen ze.

        Simpel.

        • Stop je nu eindelijk met je leugens over de ondergemiddelde marges van Tesla na 92 pogingen om je eigen leugens recht te praten omdat deze niet in je goed nieuws show pasten? Fijn. Dan is dat ook duidelijk.

          Ook duidelijk: Tesla verkoopt alleen nog maar vanwege dumpprijzen. Zoals iedereen met enige kennis van economie (jij niet) weet is dit geen houdbare strategie en is het een duidelijk teken dat Tesla aan alle kanten ingehaald wordt. Iets wat je waarschijnlijk met tal van drogredenaties zal proberen te ontkennen.

          • Ik heb die discussies een beetje gevolgd. Het was een kwestie van tijd tot hij zich in zijn eigen gedraai vast draaide. Tesla heeft met deze lage marges een serieus probleem want die hebben ze keihard nodig om groei te financieren. Je ziet nu al dat ze met de techniek ingehaald worden en de ontwikkeling van nieuwe modellen stelselmatig achterlopen. De enige reden dat ze nog relatief goede financiële cijfers hebben is dat ze een kleine organisatie hebben. Dat zorgt er dan weer voor dat de aftersales super slecht is dus dat is ook niet houdbaar. Je moet echt een hele roze bril hebben om daar de huidige beurswaarde nog in te zien.

          • Koos je hebt gelijk en je ziet het op de beurs. Koersverloop in de laatste 6 maanden, sinds duidelijk geworden is dat de marges bij Tesla zo gedaald zijn:

            Toyota: +29,51%
            Stellantis: +19,73%
            Honda: +10,06%
            Hyundai: -9,38%
            VW: -12,67%
            BMW: -13,26%
            Mercedes: -16,97%
            Ford: -22,06%
            Tesla: -27,25%

            Het is duidelijk dat de investeerders er ook een probleem in zien.

          • Het is heel simpel;

            Lagere marges
            Meer verkopen.

            Daar zit geen mening in.
            Wel twee feiten, die je zo kan verifiëren.

            Dus als jullie dat niet begrijpen, kan ik jullie niet helpen boys. Niemand denk ik…

          • Om het voor iedereen duidelijk te maken: dus je hebt al die tijd gelogen toen je keer op keer zei dat Tesla geen lagere marges had dan de concurrentie?

          • Ik zeg LETTERKLIJK :

            “Lagere marges”

            Lees :

            “Lagere marges”

            lees :

            “Lagere marges”

            Ik schrijf niet:

            “lagere marges dan de concurrentie”

            Ik schrijf niet :

            “lagere marges dan de concurrentie”

            Ik schrijf niet :

            “lagere marges dan de concurrentie”

            Waar gaat het toch steeds mis heren?

          • Het gaat mis Maarten omdat jij in je obsessieve gedrag de werkelijkheid en de feiten uit het oog verliest in je pogingen om alles wat krom is aan Tesla en Musk recht te praten. Dan wordt je geconfrontreerd met de werkelijkheid en de feiten en dan word je boos.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *